lördag 25 november 2017

Massage

Jag har idag varit på massage till Haninge Naprapat som är vid Najaden i Haninge. Han tryckte även på triggerpunkter och masserade. 
Så får hoppas ryggen blir bättre nu. Ska gå åtminstone en gång till på massage nästa vecka o så har jag ju även skukgymnastiken så får hoppas det hjälper

fredag 17 november 2017

Blodprov och blodtransfussion

Jag var i måndags till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov så prover som togs var:
Hemoglobin
Leukocyter
Trombocyter

I onsdag ringde dom från Radiumhemmet på Karolinska i Solna och sade att mitt Hb är 90 och att jag behöver blod. Så igår var jag till vårdcentralen och tog BAS-test som man måste ta innan man kan få blod. 

Så idag åkte jag kommunalt till Solna så jag åkte med buss 809 till Gullmarsplan och där bytte jag till T-banan till S:t Eriksplan. Vid S:t Eriksplan bytte jag till buss 77 till Karolinska.


Jag hade tid på P13 kl 09:30. Idag gick det smidigt. Dom fick in infarten på tredje försöket. Så första påsen blod var igång ca kl 10:10 och jag fick två påsar blod och så koksalt.


Jag var klar ca 12:35. Så då promenerade jag till bussen och tog Blåbuss 3 till S:t Eriksplan och där bytte jag till T-banan till Gullmarsplan. Vid Gullmarsplan tog jag buss 809 och åkte hem. 

fredag 10 november 2017

Fysiocenter

Jag var ju förra veckans fredag till Närakuten i Handen o pratade med sjuksköterskan som sitter i luckan eftersom det efter sjukgymnastiken 27 oktober började spänna i knät när jag hade sovit en stund o strålade ner i vaden på vänstra benet så jag blev tokig. Natten mot torsdagen förra veckan kändes det ännu värre så då beslöt jag mig för att ta en paus. Sjuksköterskan på närakuten tyckte också att jag skulle vila benet o smörja in knä o vaden med typ Voltaren o då linda benet så det får bättre effekt o inte ligga plant med benet utan ha en kudde mellan.

Tror det är den ena övningen som har ställt till det så jag har vridit benet lite konstigt o så har jag även lågt Hb som säkert gör att mina muskler är ännu  känsligare.

Var till fysioterapeuten idag på Haninge Fysiocenter i Jordbro så hon tyckte att jag ska vila benet ett par dar till. Det är ju bättre men inte helt bra ännu. Så när det känns bra kan jag börja lite lätt med övningarna o känna efter hur det känns o sen öka successivt o så lämna bort den ena övningen. Köpte ju även ett knästöd förra veckan som jag använde lite så jag ska försöka ha på det åtminstone i början när jag börjar med övningarna igen. Ska dit igen om 3 veckor.

torsdag 9 november 2017

Urologen

Idag kom kallelsen för byte av j-stent. Ska till Urologen på inskrivning vecka 51 så då blir det att jag först träffar en sjuksköterska sen en läkare och så en narkosläkare. Jag vill ha narkos när dom byter stenten för ryggbedövning gillar jag inte för den kan göra ont och så tar det så länge innan känseln i benen kommer tillbaka. SÅ den vill jag helst inte göra för det känns så otäckt när man inte har nån känsel i benen. 

J-stenten ska dom sen byta i början av Januari.

fredag 27 oktober 2017

Sjukgymnastik

Jag har idag varit på sjukgymnastik till Haninge Fysiocenter i Jordbro. Jag ska fortsätta med övningarna som jag fick förra gången för två veckor sen och så fick jag två övningar till som jag också ska göra.

Ligg på sidan och stöd dej på armbågen. För övre höften framåt och böj knäet. Lyft benet upp och bakåt. Återvänd till utgångsläget. Vrid foten inåt. Upprepa 10 ggr.

Stå och håll i ett stöd. Böj ena knäet och ta tag i vristen. Du får inte översträcka benet du står på. Dra hälen mot stjärten. Luta bäckenet framåt så att knäet pekar mot golvet. Tänjningen känns på baksidan av låret. Håll 30 sek. Upprepa 3 ggr.

Ska på nytt om två veckor.

torsdag 19 oktober 2017

Lågt Hb

Var till Brandbergens vårdcentral i måndags och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)


Jag skrev på 1177 vårdguiden och frågade vad mitt Hb var så jag fick svar idag så det var bara 102. SÅ hoppas bara det går upp nu och inte fortsätter gå ner. 

fredag 13 oktober 2017

Sjukgymnastik

I onsdags ringde en läkare mig från urologiska mottagningen på Karolinska i Solna så J-stenten ska bytas när jag har haft den i ca 6 månader så då ska dom försöka få tid för det i början av Januari.

Var på sjukgymnastik idag till MedFit Haninge Fysiocenter så jag fick fyra övningar som jag ska göra.

Så ena är att :
1. Ligg på rygg med benen böjda och armarna längs kroppen. Spänn magmusklerna, tryck korsryggen mot golvet och lyft upp baken. Håll ca. 5 sek. -slappna av. Upprepa 10 ggr.

2. Ligg på rygg. Spänn lårmuskeln och sträck knäet. Lyft benet upp från sängen. Håll. Upprepa 10 ggr.

3. Ligg på mage. Böj knäet i rät vinkel och lyft upp benet mot taket. Upprepa 10 ggr.

4. Ligg på sidan med benen böjda. Spänn stjärtmusklerna. Lyft övre knäet så mycket du kan, utan att bäckenet rör sig framåt eller bakåt. Håll ihop fötterna och ryggen rak då du gör övningen. Upprepa 10 ggr.

Det spänner /stramar i ryggen (svanken) o vänstra låret. Det började i slutet av maj men svanken började först o sen att det spänner i låret o vänstra sidan på ryggen kändes spändare o samma sak när jag fick göra saker o hon stretchade på benen så var högra benet bättre än det vänstra.

Har varit så mycket med allt o jag har tänkt boka sjukgymnastik men det hade inte blivit av men förra veckan då jag ännu hade APL (praktik) så kom det dit en Arbetsterapeut o en fysioterapeut och informerade om MedFit Haninge Fysiocenter o så hade dom även med en dator så man kunde beställa tid om man ville så då tänkte jag att det är lika bra att passa på annars kanske det inte blir av. Har varit dit en gång tidigare på sjukgymnastik men då hade jag mindre besvär fast det bara var nån månad efter avslutad behandling.

Ska dit igen om två veckor.