Jag har idag varit på sjukgymnastik till Haninge Fysiocenter i Jordbro. Jag ska fortsätta med övningarna som jag fick förra gången för två veckor sen och så fick jag två övningar till som jag också ska göra.
Ligg på sidan och stöd dej på armbågen. För övre höften framåt och böj knäet. Lyft benet upp och bakåt. Återvänd till utgångsläget. Vrid foten inåt. Upprepa 10 ggr.
Stå och håll i ett stöd. Böj ena knäet och ta tag i vristen. Du får inte översträcka benet du står på. Dra hälen mot stjärten. Luta bäckenet framåt så att knäet pekar mot golvet. Tänjningen känns på baksidan av låret. Håll 30 sek. Upprepa 3 ggr.
Ska på nytt om två veckor.
Kommer bland annat att sätta ut bilder på mina Mumin o Pippi & Emil prylar men kommer även att skriva om annat :-)
fredag 27 oktober 2017
torsdag 19 oktober 2017
Lågt Hb
Var till Brandbergens vårdcentral i måndags och tog blodprov.
Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)
Jag skrev på 1177 vårdguiden och frågade vad mitt Hb var så jag fick svar idag så det var bara 102. SÅ hoppas bara det går upp nu och inte fortsätter gå ner.
fredag 13 oktober 2017
Sjukgymnastik
I onsdags ringde en läkare mig från urologiska mottagningen på Karolinska i Solna så J-stenten ska bytas när jag har haft den i ca 6 månader så då ska dom försöka få tid för det i början av Januari.
Var på sjukgymnastik idag till MedFit Haninge Fysiocenter så jag fick fyra övningar som jag ska göra.
Så ena är att :
1. Ligg på rygg med benen böjda och armarna längs kroppen. Spänn magmusklerna, tryck korsryggen mot golvet och lyft upp baken. Håll ca. 5 sek. -slappna av. Upprepa 10 ggr.
2. Ligg på rygg. Spänn lårmuskeln och sträck knäet. Lyft benet upp från sängen. Håll. Upprepa 10 ggr.
3. Ligg på mage. Böj knäet i rät vinkel och lyft upp benet mot taket. Upprepa 10 ggr.
4. Ligg på sidan med benen böjda. Spänn stjärtmusklerna. Lyft övre knäet så mycket du kan, utan att bäckenet rör sig framåt eller bakåt. Håll ihop fötterna och ryggen rak då du gör övningen. Upprepa 10 ggr.
Det spänner /stramar i ryggen (svanken) o vänstra låret. Det började i slutet av maj men svanken började först o sen att det spänner i låret o vänstra sidan på ryggen kändes spändare o samma sak när jag fick göra saker o hon stretchade på benen så var högra benet bättre än det vänstra.
Har varit så mycket med allt o jag har tänkt boka sjukgymnastik men det hade inte blivit av men förra veckan då jag ännu hade APL (praktik) så kom det dit en Arbetsterapeut o en fysioterapeut och informerade om MedFit Haninge Fysiocenter o så hade dom även med en dator så man kunde beställa tid om man ville så då tänkte jag att det är lika bra att passa på annars kanske det inte blir av. Har varit dit en gång tidigare på sjukgymnastik men då hade jag mindre besvär fast det bara var nån månad efter avslutad behandling.
Ska dit igen om två veckor.
Var på sjukgymnastik idag till MedFit Haninge Fysiocenter så jag fick fyra övningar som jag ska göra.
Så ena är att :
1. Ligg på rygg med benen böjda och armarna längs kroppen. Spänn magmusklerna, tryck korsryggen mot golvet och lyft upp baken. Håll ca. 5 sek. -slappna av. Upprepa 10 ggr.
2. Ligg på rygg. Spänn lårmuskeln och sträck knäet. Lyft benet upp från sängen. Håll. Upprepa 10 ggr.
3. Ligg på mage. Böj knäet i rät vinkel och lyft upp benet mot taket. Upprepa 10 ggr.
4. Ligg på sidan med benen böjda. Spänn stjärtmusklerna. Lyft övre knäet så mycket du kan, utan att bäckenet rör sig framåt eller bakåt. Håll ihop fötterna och ryggen rak då du gör övningen. Upprepa 10 ggr.
Det spänner /stramar i ryggen (svanken) o vänstra låret. Det började i slutet av maj men svanken började först o sen att det spänner i låret o vänstra sidan på ryggen kändes spändare o samma sak när jag fick göra saker o hon stretchade på benen så var högra benet bättre än det vänstra.
Har varit så mycket med allt o jag har tänkt boka sjukgymnastik men det hade inte blivit av men förra veckan då jag ännu hade APL (praktik) så kom det dit en Arbetsterapeut o en fysioterapeut och informerade om MedFit Haninge Fysiocenter o så hade dom även med en dator så man kunde beställa tid om man ville så då tänkte jag att det är lika bra att passa på annars kanske det inte blir av. Har varit dit en gång tidigare på sjukgymnastik men då hade jag mindre besvär fast det bara var nån månad efter avslutad behandling.
Ska dit igen om två veckor.
måndag 18 september 2017
Läkarbesök och blodtranfussion
Jag var i torsdags till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov.
Så prover som togs var:
Albumin
Calcium
Kalium
Kreatinin
Magnesium
Natrium
Hemoglobin
Leukocyter
Trombocyter
Det togs även BAS-test.
Det togs även BAS-test.
Min läkare på Radiumhemmet på Karolinska i Solna ringde mig i fredags och sade att jag ska få blod. Mitt Hb var nere i 86.
Så idag hade jag tid hos min läkare i Solna för återbesök. Så vi åkte hemifrån runt kl 10. SÅ allt såg bra ut. Man blir ju vanligen utskriven från Radiumhemmet när man har varit cancerfri i två år o börjar gå till en gynekolog men jag får gå där längre på grund av mina strålskador men det är bra så har dom mig under koll om det skulle dyka upp mer. Jag blev klar med behandlingen 5 februari 2016. Jag har ju även mer strålskador än vad som är normalt. Mitt kreatinin (njurvärde) är nu äntligen nere i normalt värde efter strålskadan i vänstra urinledaren. Så nu är mitt Kreatinin 88. Så stenten gör sitt jobb.
Jag fick även två påsar blod idag på P53 så idag blev jag stucken 6 gånger innan dom fick in infarten men då var det också fyra personer som testade men jag behövde i varje fall inte åka till PreOp den här gången så det var bra. Vi var klara på Radiumhemmet ca 16:15 så då åkte vi till ChopChop på Port 73 i Haninge och åt.
onsdag 6 september 2017
Sigmoideoskopi
Använde Klyx för rengöra tarmen som är en rektallösning på 120 ml.
Min sambo skjutsade mig till Karolinska i Huddinge idag.
Hade tid för Sigmoideoskopi kl. 11. Så idag var det laserbehandling nr 6 så dom var inne och "brände" på strålskadorna. Har varit samma läkare och samma teknik nu tre gånger. Ska väl dit igen om ett par månader.
SÅ när jag var klar så gick jag till Flemingsbergs centrum som är mittemot Karolinska Huddinge.
Sen tog jag buss 865 till Handen och där bytte jag till buss 829 hem.
Märks att mitt Hb är lågt blev så trött i benen när jag promenerade.
Får bara hålla tummarna nu för att tarmen blir bättre.
Sen tog jag buss 865 till Handen och där bytte jag till buss 829 hem.
Märks att mitt Hb är lågt blev så trött i benen när jag promenerade.
Får bara hålla tummarna nu för att tarmen blir bättre.
fredag 1 september 2017
Lågt Hb
Jag var i onsdags till Brandbergens vårdcentral och tog blodprover.
Så prover som togs var:
Albumin
Calcium
Kalium
Kreatinin
Magnesium
Natrium
Hemoglobin
Leukocyter
Leukocyter
Trombocyter
Så jag skrev på vårdguiden och frågade vad Hb och kreatinin var så nu är Hb nere i 92 o Kreatinin är 92. SÅ kreatinin (njurvärde) är på väg åt rätt håll. Det ska ju för damer vara under 90.
Känns när Hb kommer under en viss nivå.
fredag 25 augusti 2017
Sigmoideoskopi och läkarbesök
Nu har jag äntligen fått kallelsen till Huddinge... blev först lite förvånad när jag läste den när det står att Du har fått tid för en Gatroskopi dvs en undersökning av matstrupe och magsäck där delar av din matstrupe kommer att radiofrekvens behandlas.... så jag blev som ett stort frågetecken o ingen som nämnt nåt sånt utan bara det med att "bränna" i tarmen. SÅ på nästa papper står det att man inför undersökningen ska du laxera med klyx. SÅ jag ringde dit och frågade o det ska va Sigmoideoskopi-
Så hoppas dom nu inte ändrar nåt så jag får komma när jag är bokad. Det är om knappa två veckor.
Har även fått tid till min läkare på Radiumhemmet på Karolinska i Solna o det är om ca 3,5 vecka som jag ska på återbesök.
Gillar inte att jag måste ta kalium eftersom jag är svårstucken o det brukar kräva ett venprov men dom brukar ändå oftast ta kapillärprov på mig i fingret eftersom jag är svårstucken o det vet dom på vårdcentralen.
Prover som ska tas är:
P/
Li-hep gel ljusgrön Albumin
Calcium
Kalium
Kreatinin
Magnesium
Natrium
B/
EDTA-rör lila Hemoglobin
Leukocyter
Trombocyter
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)