fredag 29 januari 2016

Behandlingar vecka 4

På måndag tog vi egen bil till Solna. Så först var det dags för strålning nr 27 i behandlingsrum 3 kl 12 och sen skulle jag till labben och ta blodprov. Efter det skulle jag in på avdelning P14 där det var inskrivning kl 13. Så först fick vi prata med en läkare och sen med en sjuksköterska som visade var jag skulle sova. 

Sen fick vi lite fika och dom lade även om min nefrostomi, Så den är så jobbig och stör nattsömnen och gör det svårare när jag ska duscha.  Till middag var det falukorv och mos och så drack jag mjölk till och som  efterrätt var det glass. Sen senare på kvällen åt jag lite jordgubbskräm med mjölk i. 

Tycker inte jag sover så bra på sjukhuset fast jag tog sömnpiller. Alltid är det nån som snarkar eller nåt. Så på morronen duschade jag och sen satte dom in dropp eftersom jag inte fick äta eller dricka nåt före behandlingen. Dom rullade ner mig ca 11:10 för att dom skulle göra Brachy. Var många läkare, sjuksköterskor och undersköterskor där nere.  Jag sade till att jag inte vill ha ryggbedövning ifall det inte funkar. Så jag fick sätta mig i undersökningsstolen och så kollade dom och sa att det borde gå att göra Brachy så då gav dom mig ryggbeövning och gjorde ultraljud och satte in kateter och instrument som behövdes för Brachy (inre strålning). Tyckte det tog ganska länge med att lägga in instrumenten. Efter det tog dom röntgen och sen gjorde dom Brachy behandligen och efter det tog dom bort instrumenten så totalt tog det väl lite över 2 timmar där nere.  

När jag var klar så kom dom och hämtade mig från avdelningen och hade mig under bevakning i ca en timme. När jag hade varit på rummet i ca en halvtimme så kom min sambo. Ryggbedövningen var hemsk och jobbig och det kändes som en evighet innan jag fick tillbaka känseln i fötterna. Kände även att jag mådde lite illa så dom gav mig primperan intravenöst.  Kände även att jag hade lite ont i sidan som jag inte tidigare har haft som kom när jag låg nere på Brachyterapienheten så jag fick värkmedicin intravenöst mot detta så det släppte. Vid 16:30 tiden testade jag att resa mig. Så då lade dom om min Picc -line och efter det åt jag lite mat. Det var mos med omelett och så drack jag mjölk till och som efterrätt var det konserverad frukt men en jordgubb. När jag hade ätit åkte vi hem. Jag spydde på vägen hem i bilen men som tur var så hade vi påsar i bilen. Vi åkte även till ICA Kvantum och handlade lite och efter det åkte vi hem. Spydde ett par gånger hemma så jag vet inte då om det har med Brachyn och ryggbedövningen att göra eller om det är behandlingarna över lag. 

På onsdag hade vi beställt sjuktaxi till kl 12 så då hade jag tid för strålning i behandlingsrum 3 kl 13. Efter det beställde vi en sjuktaxi och åkte hem. Spydde även på onsdag kväll. 

Igår hade jag beställt sjuktaxi till kl 07:45 så då hade jag tid på Karolinska i Solna för strålning kl 08:45. När jag var klar beställde jag efter en sjuktaxi och åkte hem. Spydde lite när jag hade varit hemma en stund. Så får hoppas min matlust snart kommer tillbaka är ju ändå två veckor sen jag sist fick cellgift nu. 

Idag hade jag beställt sjuktaxi till kl 8 så då hade tid i Solna för strålbehandling nr 30 i behandlingsrum 3 kl 9. Så när jag var klar beställde jag efter en sjuktaxi och åkte hem. 

lördag 23 januari 2016

Behandlingar vecka 3

På måndag tog vi egen bil till Solna. Så först var det dags strålning nr 22 i behandlingsrum 3 kl 12:30 och sen skulle jag till labben och ta blodprov. Efter det skulle jag in på avdelning P14 där det var inskrivning kl 13. Så först fick vi prata med en läkare och sen med en sjuksköterska och sedan visade hon var jag skulle sova.

Sen fick vi lite fika. Jag fick även veta att mitt hb bara var 104 och att jag skulle få två påsar blod. 

Till middag var det ris med nån liten biff så jag drack mjölk till. Sen senare på kvällen åt jag lite yoghurt. 

Tyckte inte jag sov så där jättebra på sjukhuset men fick sömnpiller. Så på morronen duschade jag och sen satte dom in dropp eftersom jag inte fick äta och dricka nåt. Dom rullade ner mig ca 09:20 för att dom skulle göra brachy, Var många läkare, sjuksköterskor och undersköterskor därnere. Jag fick sätta mig i undersökningsstolen och så gav dom ryggbedövning. 

Men sen konstaterade dom att dom inte kan ge mig brachy för att tumören är för stor. SÅ det kändes surt och att dom gett mig ryggbedövning helt i onödan. SÅ det var jobbigt. Ryggbedövningen var hemsk och jobbig och det kändes som en evighet innan man var på fötterna igen.  Så dom rullade upp mig på rummet och jag fick ligga där under övervakning tills alla värden var bra igen. Kände mig som ett kolli pga bedövningen. Dom ska göra ett nytt försök nästa vecka. 

Eftersom dom inte kunde ge brachy så fick jag en tid till strålningen kl 15. Min sambo kom dit efter kl 13 så då låg jag fortfarande i sängen men efter en stund testade jag att resa mig upp och kunde stå på benen. Vi fick även prata med en läkare som kom in på rummet. Dom lade även om min Picc -line och nefrostomin. Så jag åt lite glass och frukt och drack ett glas Pro Viva innan vi gick ner till strålningen. 

Efter att vi var klar i Solna så åkte vi till Mall of Scandinavia och gick där en stund. Sen handlade vi lite och åkte hem. 

På onsdag hade vi beställt sjuktaxi till kl 07:30 till Solna. Dom skulle ta nya bilder för strålningen så då skulle jag först på datortomografi indikering kl 08:30 och efter det var det dags för Magnetkamera. Efter det var det dags för strålning nr 24 kl 10 i behandlingsrum 3. Efter det beställde vi en sjuktaxi och åkte hem. 

På torsdag var det sovmorron så då hade vi beställt sjuktaxi till kl 13:30 så då hade jag tid för strålning nr 25 i Solna kl 14:30 på behandlingsrum 3. Efter det beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem. 

På fredag hade jag beställt sjuktaxi till kl 07:45 till Solna så då hade jag tid för strålning kl 08.45 i behandlingsrum 3. Så nu var det dags för en liten annan typ av strålning som skulle riktas in på lite mindre område en så kallad boost som dom kallar det för. Var lite krångel innan dom kom igång för dom måste hitta mig i datorn och kolla upp med läkare så att det blev rätt så jag fick vänta en stund innan dom kom igång. Dom tog även en röntgenbild, Så när jag var klar i Solna så beställde jag efter en sjuktaxi och åkte hem.

lördag 16 januari 2016

Behandlingar vecka 2

På måndagen var det dags för strålbehandling nr 17 så då hade vi beställt sjuktaxi till kl 08:45. Jag hade tid för strålning i Solna på behandlingsrum 3 kl 09:45. När jag var klar med strålningen så beställde vi en sjuktaxi och åkte hem.

När vi kom hem slappade jag bara en stund. Jag hade en tid på vårdcentralen i Brandbergen kl 15:15 till distrikssköterskan för att hon skulle lägga om nefrostomin.

Känns som att jag aldrig kommer att vänja mig vid den. Jobbigt att sova med på den så jag hoppas jag snart får ta bort den så jag kan duscha som vanligt igen.

Efter att vi var klar på vårdcentralen så gick jag till apoteket och tog ut lite medicin som jag behöver för behandlingarna.

På tisdagen beställde vi sjuktaxi till kl 10 till Solna så då hade tid för strålning kl 11 på behandlingsrum 3 och efter det beställde vi en sjuktaxi och åkte hem.

På onsdag var det igen dags för Solna så då hade vi beställt taxi till kl 08:10 och så hade jag tid för strålning på behandlingsrum 3 kl 09:15. När jag var klar med strålningen så skulle vi till labben för jag skulle ta blodprov. Efter det beställde vi efter en taxi och åkte hem.

På torsdag var det dags för cytostatika (cellgift) nr 5 så då hade vi beställt sjuktaxi till kl 07:10. Så jag tog 1 kapsel Emend 125 mg, 1 tablett Ondamsetron 8 mg och 24 tabletter Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten. som man ska ta ca en timme före behandlingen.

Vi hade tid på Radiumhemmet på P53 kl 8 på Karolinska i Solna. Den här gången fick vi rum nr 8 som jag även hade första gången.  Jag fick veta att mitt natrium fortfarande var för lågt så jag fick utskrivet Natriumklorid Abcur 500 mg.  Jag skulle även väga mig och mäta upp allt jag kissar även det som är som är i stomipåsen.

Sen lade hon om min Picc -line och så fick jag koksalt som skulle droppa i ca 1,5 timme. Efter det var det dags för Cisplatin nr 5 (cellgift)  så det tog ca en timme och när det var slut så var det igen dags för koksalt i ca 1,5 timme. När det var klart så skyddade hon mn Picc -line och plastade in den. Sen skulle jag väga mig så vi var klar på P53 just före kl 13.

Efter det var det dags för strålning nr 20. Så när vi kom ner till strålningen och hade suttit där en stund så kom ena sköterskan från rum 3 och sade att jag skulle få Brachy information att det skulle komma upp en från Brachy och berätta om den.  Efter infon var det dags för strålning.  Så när vi var klar i Solna så beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem.

På fredag när jag klev upp så måste jag ta tabletter för dag 2 efter cytostatika så jag tog 1 kapsel Emend 80 mg, 1 tablett Ondamsetron 8 mg och 8 tabletter Betrapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten. 

Vi hade beställt sjuktaxi till kl 10:15 så jag hade tid hos sjukgymnasten kl 11 så det var mest bara att hon pratade och gav tips på vad jag kunde göra. Så när vi var klar så skulle jag till strålningen där jag hade tid kl 12:15 i behandlingsrum 3. Så när jag var klar med strålningen så skulle jag till Dietisten. Jag hade tid hos dietisten kl 13. Det var andra gången jag var dit så jag fick lite mera tips på hur jag kan äta för gå upp i vikt och så beställde vi mera näringsdrycker.  När vi var klar hos Dietisten så beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem.

När vi hade varit hemma en stund så åkte vi till ICA Maxi och handlade lite.

Idag när jag klev upp så tog jag tabletter för dag 3 efter cytostastika så jag tog 1 kapsel Emend 80 mg, 1 tablett Ondamsetron 8 mg och 8 tabletter Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten,  Så nu är jag ledig från behandlingar lördag och söndag så det är skönt.

fredag 8 januari 2016

Behandlingar vecka 1

På måndagen var det dags för strålbehandling nr 12 så då hade vi beställt sjuktaxi till kl 06:30 eftersom vi var lite osäker på trafiken. Så vi kom dit lite väl tidigt för det var ju ingen rusning alls i trafiken. Jag hade tid för strålning i Solna på behandlingsrum 3 kl 07:45. När jag var klar med strålningen så skulle vi till labben för jag skulle ta blodprov. 

Efter det var det en massa dötid. Hade en läkartid kl 10:30 när jag skulle träffa läkaren som jag träffade första gången vi var till Radiumhemmet. Hon skrev ut mer Ondamsetron  åt mig för att jag inte har mått så bra av behandlingarna. Tidigare skulle jag bara ta dom i samband med cytostatika (cellgift) men nu kan jag även ta dom mellan behahdlingarna. Mitt magnesium var även lågt så jag fick medicin för det Emgesan 250 mg men dom är lite svåra att svälja även fast jag delar den men dom går att tugga sönder.  


Så när vi var klar hos läkaren så gick jag till Apoteket och löste ut medicin sen beställde vi en sjuktaxi och åkte hem. Kände mig lite illamående på kvällen.

På tisdagen beställde vi sjuktaxi till kl 07:45 till Solna så jag hade tid för strålning på behandlingsrum 3 kl 08:45 efter det beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem.  

Så när vi kom hem slappade jag bara en stund och sen vilade jag en stund.  Jag skulle till Distrikssköterskan på Brandbergens vårdcentral kl 15:15 när hon skulle lägga om nefrostomin.

Känns som att man aldrig vänjer sig vid den så hoppas jag snart får ta bort den.  Den försvårar så mycket i min vardag när stomiuttaget ska plåstras in när man ska duscha och man även känner lite smärta i uttaget.  Sover även sämre pga den för man trasslar ju även in sig i den när man vänder sig då man sover så jag känner mig som kopplad hund.


När vi var klar på vårdcentralen så gick vi på ICA Kvantum och handlade lite. Sen åkte vi hem. Så det blev Pölsa med mos till middag så det var gott även fast maten inte smakar som den ska pga behandlingarna. Känner nu att jag mår bättre och att illamående varit borta. 

På onsdag hade dom extra öppet för att det var trettondagen så då hade vi beställt sjuktaxi till kl 08:30 till Solna, Då hade jag strålning på behandlingsrum 8 kl 09:30 så efter det beställde vi en sjuktaxi och åkte hem.

Igår var det dags för cytostatika (cellgift) nr 4 så då hade vi beställt sjuktaxi till kl 7 så det gick snabbt till Solna för det var nästan ingen rusning i trafiken. Så jag tog 1 tablett Ondamsetron 8 mg och 24 tabletter Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten som man ska ta ca 1 timme före behandlingen. När vi kom till Solna så tog jag 1 kapsel Emend 125 mg som jag också ska ta när det är cytostatika. 

Vi hade tid på Radiumhemmet på P53 kl 8 på Karolinska i Solna. Det var personalbrist på P53 igår så det tog en stund innan min behandling kom igång men vi fick rummet ganska fort. Den här gången fick vi rum nr 6 så vi fick ett rum för oss själva med utsikt mot helikopterplattan. Jag fick vänta ganska länge med att väga mig och jag skulle även mäta upp allt jag kissar ut och även det som kommer i stomipåsen.  

Ca kl 9 så lade hon om min PICC- line och sen fick jag koksalt som droppa i ca 1,5 h. Efter det var det dags för Cisplatin nr 4 (Cellgift) så det tog ca 1 timme och när det var slut var det igen dags för koksalt i ca två timmar. När det var klart så skyddade hon min PICC- line och plastade in den. Sen skulle jag väga mig så vi var klar på P53 ca 14:20. 

Efter det var det dags för strålning nr 15 på behandlingsrum 3. Så när vi var klar i Solna så beställde vi en sjuktaxi för att åka hem. Så sjuktaxin kom ca 15:15. 

När jag klev upp idag så måsta jag ta tabletter för dag 2 efter cytostatika så jag skulle ta 1 tablett Ondamestron 8 mg, 1 kapsel Emend 80 mg och 8 tabletter Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten.   Idag hade jag beställt till sjuktaxi till kl 08:40 men det gick fort till Solna även idag för det var ingen rusning i trafiken. Jag hade tid för strålning nr 16 på behandlingsrum 3 kl 09:45.  Så när jag var klar beställde jag efter en sjuktaxi för att åka hem. Taxin kom ca 10:30 och så körde den via Sveavägen och sen ner i Klaratunneln så det blev lite sightseeing i stan. 

Nu är jag ledig från behandlingar i 2 dar så det är skönt. 


onsdag 30 december 2015

Behandlingar vecka 53

På måndagen var det dags för strålbehandling nr 9 så då hade jag beställt sjuktaxi till kl 06:45 eftersom man var lite osäker på trafiken. Så jag kom dit lite väl tidigt för det var ju ingen rusning i trafiken direkt. Jag hade tid för strålning i Solna på behandlingsrum 3 kl 8. Efter det beställde jag en sjuktaxi och så åkte jag hem.

Sen var jag hemma en stund. Skulle till Distrikssköterskan på Brandbergens vårdcentral kl 15:15 när hon skulle lägga om nefrostomin.

Tycker nefrostomin (pisspåsen) stör mycket min vardag. Jag är så känslig och tycker det är äckligt att tömma påsen. Sover sämre pga den och så har jag ont i uttaget på ryggen.  Uttaget måste även plåstras om med typ plastfilm då man ska duscha så det är jättejobbigt.

På tisdagen beställde vi sjuktaxi till kl 8 till Solna så först var det strålning i behandlingsrum 3 kl 9:15  och efter det skulle jag till labben o ta blodprov.  Tyckte dom fick sticka fler gånger den här gången innan dom lyckades. Först i armvecket på vänster arm, sen på högra handen så venen gick sönder o jag fick ett blåmärke. Sen tog hon ett rör i högra långfingret o det andra röret i vänstra långfingret.

Efter det beställde vi sjuktaxi och åkte hem. Spydde igår på kvällen och innan jag skulle lägga mig, så det var inte så bra.

I morse hade vi beställt sjuktaxi till kl 7 så det gick snabbt till Solna idag när det inte var nån rusningstrafik. Jag tog mina tabletter före som jag ska ta ca 1 timme före cellgiftet så jag tog 1 tablett Ondamestaron 8 mg och 16 tabletter Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten. Så jag hade tid på behandlingavdelning  P53 kl 8 på Radiumhemmet på Karolinska i Solna. Jag skulle även väga mig före o mäta upp allt jag kissar ut och även det som kommer i stomipåsen. Skulle även skriva upp hur mycket jag dricker.

Jag berättade om hur jag mådde igår o sa att jag inte tycker Primperan har så bra effekt. Jag har visserligen fått en ersättningsprodukt till den som heter Metoclopramide Orifarm 10 mg eftersom Primperan var slut på alla apotek. Så då ringde hon läkaren så jag skulle få utskrivet Emend så min sambo gick o hämtade ut dom på apoteket. Dom är jättedyra för bara tre piller men jag har kommit upp i 75 % på högkostnadsskyddet så jag har ca 400 kr att betala i mediciner så blir den gratis sen. Så då har jag frikort 1 år framåt från första köpet av receptbelagda saker.

Fick även ett nytt schema för vilka piller jag ska ta i samband med cytostatika (cellgift) men idag fick jag ta enligt det gamla förutom att jag tog en kapsel Emend 125 mg när jag fick dom. Så om jag behöver kan jag även ta 1 tabl Ondamsetron 8 mg till natten men just nu ser det ut som att jag inte kommer att behöva ta den.

Så här ser mitt nya pilllerschema ut:

Dag 1 = första behahandlingsdagen

Tag följande mediciner en timme före behandlingen:
Kapsel Emend 125 mg, 1 kapsel
Tabl  Ondamsetron 8 mg, 2 tabletter ev. 1 tablett
Tabl Betapred 0,5 mg, 24 tabletter

Tabl Ondamsetron 8 mg, 1 tablett till natten (den är mera vid behov)


Dag 2

Tag följande mediciner på morgonen:
Kapsel Emend 80 mg, 1 kapsel
Tabl Ondamsetron 8 mg, 1 tablett
Tabl  Betapred 0,5 mg, 8 tabletter

Dag 3 
Tag följande läkemedel på morgonen:
Kapsel Emend 80 mg, 1 kapsel
Tablett Betapred 0,5 mg, 8 tabletter

Dag 4
Tablett Betapred 0,5 mg, 8 tabletter på morgonen


Så först la hon om min PICC -line o sen fick jag saltlösning som skulle droppa i ca 2 timmar. Efter det var det dags för Cisplatin (cellgift) nr 3 så det tog väl lite över en timme o när det var slut så var det igen dags för koksalt i ca 2 timmar.  När det var klart så skyddade hon min PICC -line och plastade in den. Sen skulle jag väga mig. Vi var väl klara på P53 ca 13.50.

Efter det var det dags för strålning nr 11 på behandlingsrum 3. Så vi var väl klara i Solna ca 14:20 så då beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem. Taxin körde ut på Essingeleden så just före Årstaberg blev det stopp i trafiken på grund av en trafikolycka i Södra länken. Så det gick i snigelfart så maxhastigheten då var under 30 km/h, så vi var hemma just efter kl 15:30.

Nu är jag ledig från behandlingar i 4 dar så det är skönt. Nästa vecka är det behandlingar måndag - fredag för då har dom extra öppet på trettondagen fast det är en röd dag. 

Önskar alla ett Gott Nytt År!




onsdag 23 december 2015

Behandlingar vecka 52

På måndagen var det dags för strålbehandling nr 5 så vi hade beställt sjuktaxi till kl 11:30 och jag hade tid för strålning på behandlingsrum 3 kl 12:30.  Efter det åkte vi hem.

När vi hade varit hemma en stund så ringde dom från Radiumhemmet och sade att dom skulle lägga in Nefrostomi (pisspåse) på tisdag . . . så då mådde jag psykiskt dåligt resten av den dan och kräktes även lite.


På tisdagen beställde vi sjuktaxi till kl 11 så först hade jag strålning på behandlingsrum 3 kl 12 och efter det var vi till labben. Efter labben var det dags att lägga in den hemska Nefrostomin (pisspåsen) så vi skulle först till P51 där jag fick ett rum o dom mätte typ blodtryck, puls o tempen. Min puls var ganska hög men det är inte konstigt i ett sånt läge. Sen efter en stund körde dom ner mig till Akuta röntgen röd så där fick jag säkert ligga i en timme o vänta innan det blev min tur . . . dom bedövade med lokalbedövning i ryggen och jag tyckte även bedövningen gjorde ont så jag ryckte till . .  tyckte även det var lite äckligt när dom la in nefrostomin ingen skön känsla direkt.


Jag kan ju även kissa på vanligt sätt så stomin skyddar bara den ena njuren för tumören trycker ju på urinledaren. Så tumören borde ju krympa när man får strålning o cellgift. Dom hittade ju inget i urinblåsan när dom gjorde undersökningen i narkos men dom såg ju tidigare på magnetkameran och datortomografin att det gick upp mot urinblåsan. 


Efter att dom var klara med den så körde dom upp mig till P51 där jag fick va kvar i många timmar. Fick även träffa en läkare som sade att jag kunde sova över men jag sade att jag vill åka hem om det inte är av medicinska skäl att jag trivs bäst i hemmamiljö. För det hade ju inte heller varit där jag låg som jag hade övernattat i så fall utan jag hade blivit flyttad till en vårdavdelnng . . . dom tänkte mera på min behandling jag skulle ha dan efteråt med cytostatika och strålning men jag valde att åka hem. Sjukhusmiljö är så tråkig o så sover man sämre där o mår heller inte bra av att va inlagd. 
Kräktes även en gång när jag låg på avdelningen så jag fick sen Primperan intravenöst. 

Tycker  nefrostomin känns hemsk, bökig och obekväm och det stramar lite på ryggen för att inte tala som sladden som dinglar ner och att man måste ha en stomipåse med urin runt benet. Känns som att jag aldrig vänjer mig vid nåt så otymplig o det känns inte heller fräscht.


Vi åkte hem från P51 ca 19:45 så då beställde vi en sjuktaxi och åkte hem . . . vi hann bara hem så kräktes jag lite igen på grund av allt.


I morse hade vi beställt sjuktaxi till kl 06:30 men idag gick det snabbt till Solna för det var ingen rusning många var väl lediga idag. Så när vi kom fram till Radiumhemmet så tog jag mina tabletter som ska tas ca 1 timme före cellgiftet så jag tog 1 tablett Ondamestron 8 mg och 16 tabletter Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten.  Jag skulle även väga mig före o mäta upp allt jag kissar ut även det som kommer i stomipåsen.  Jag fick först koksalt sen satte dom in Cisplatin (Cellgift) och efter det var det igen dags för koksalt. Så när det var klart så plåstrade dom om PICC -line o så skulle jag väga mig igen. Så vi var klara just före kl 14. 


Efter det var det dags för strålning på behandlingsrum 3 så när vi var klara med strålningen så skulle vi upp till P51 så dom kunde kolla att nefrostomin funkar som den ska. SÅ vi var klara i Solna ca 15:15 så efter det beställde vi en sjuktaxi o åkte hem.



I morron när jag kliver upp så måste jag ta 1 tablett Ondamestron 8 mg och 16 tabletter Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten.  Man måste ta dom dag 2 när man har fått cellgift. På juldagen dag 3 så måste jag  ta  16 tabletter Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten.


Nu är jag ledig från behandlingar i 3 dagar så på söndag är det igen dags för strålning så då har dom igen lite extra öppet på grund av julen.


Önskar ALLA en God Jul! 

lördag 19 december 2015

Behandlingar vecka 51

I onsdags drog strålbehandlingen igång så vi hade beställt sjuktaxi till kl 9:30 och vi hade tid på Strålbehandlingen på Radiumhemmet på Karolinska i Solna kl 10:30. Så först fick vi prata med en sjuksköterska på strålningen o sen så fick jag gå in i behandlingsrum 3 så dom tog först några röntgenbilder  o sen stråla dom . . .  själva strålningen går fort. Dom har märkt ut tre ställen som den strålar på. Själva strålningen känns ingenting, men man kan ju få bieffekter av den sen som inte är så roliga.  

Efter att vi var klar på strålningen så gick vi till labben för jag skulle ta blodprov och efter det gick jag o hämtade ut medicin som jag behöver i samband med cytostatika (cellgift).

Efter det var det massor av dödtid för jag skulle till Dietisten först kl 15 så då gick vi till Bistron på huvudbyggnaden vid Karolinska Universitetssjukhuset så jag åt plättar med hallonsylt o grädde o drack färsk juice till. 


När vi var hos Dietisten så ringde min kontaktsjuksköterska o säger att jag måste lägga in en nefrostomipåse för att skydda mina njurar när jag får cytostatika för att inte mina njurar ska ta skada. För mina njurvärden ökar. Dom nämnde om det redan förra veckan när min läkare ringde mig på torsdag morgon 10 december så då fick jag en tid på ultraljud samma dag till röntgenläkare för att dom skulle se om njurarna hade ändrats. Så läkaren ringde då även mig på fredag eftermiddag o pratade om nefrostomin men dom såg inga ändringar på röntgen men ville att jag skulle ta nya blodprover. Så nefrostomin får mig att må jättedåligt psykiskt o ännu mer saker som stör min vardag. Så den måste jag då ha tills min cytostatika behandling är helt klart.

SÅ jag mår jättedåligt på grund av det. Så jag kommer väl inte heller att kunna ligga på spikmattan när jag får den. Just nu tycker jag att spikmattan även känns lite  smärtlindrande och skönt att ligga på en stund på kvällen o även innan jag lägger mig innan medicinen ger effekt.

Dietisten skrev även ut näringsdrycker åt mig ett kosttillägg som dom kallar det som kostar 300 kr med leverans till dörren. Så det är:

Fresbuin Protein Energy så den tog jag i två olika smaker 20 burkar smultron o 12 burkar tropisk frukt. Dom innehåller 300 kcal/200 ml 20 g protein.

Resource Protein så den tog jag i två olika smaker 8 burkar Aprikos o 8 burkar jordgubb. Dom innehåller 250 kcal/200 ml 18,8 g protein.

Fortimel Compact Protein tog jag i två olika smaker 8 burkar banan och 8 burkar Periska/mango. Dom innehåller 300 kcal/125 ml 18 g protein.

Men hon vill inte att jag ska ta dom när jag mår illa för dom vill inte att man ska förknippa deras näringsdrycker med illamående.

Så dietisten lade in en beställning på dom o så fick jag även med 2 drycker hem en smultron o en  Aprikos. Diesten skulle väl även boka in mig på sjukgymnastik för dom är ju specialister på min sjukdom där med den typen av sjukgymnastik. Ryggvärken har blivit lite bättre men man får ju avboka om man känner att man mår illa eller nåt o inte orkar men skadar ju inte  om man mår något så när.

När vi var klara hos dietisten beställde vi sjuktaxi och åkte hem. När vi hade varit hemma i ca en timme  kräktes jag för jag mådde så psykiskt dåligt av den där hemska kisspåsen som jag ska få så jag kommer att känna mig som en åldring på hemmet. Hade även värk i ryggen. 

På torsdag var det då dags för första Cytostatikabehandlingen (cellgift) så vi hade beställt sjuktaxi till kl 6:30 o vi hade tid på Radiumhemmet på P53 kl 8.  Ca en timme före behandlingen så skulle jag ta 1 tabl Ondamestron 8 mg och 16 tabl Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten. Jag fick turen att ligga i rum 8 så då fick vi ett rum för oss själva. Dom började med att lägga in koksalt o så skulle man mäta upp allt man kissar ut o skriva upp. När koksaltet var klart så satte dom in Cisplatin (cellgift) men dom gav bara 75 % av det på grund av mina njurvärden.  SÅ det tog kanske ca en timme sen när det var klart så var det dags för koksalt igen. Efter att jag var klar med koksaltet så lade dom om min PICC -line och så gick vi till Strålbehandlingen så nu skulle jag till behandlingsrum 5 så jag fick göra självincheckning idag. Så jag hann bara sitta ner en stund så blev jag inropad. Så strålningen gick ganska fort. Så efter det beställde vi sjuktaxi och åkte hem. Känner att ryggen känns bättre nu vet inte då om det är tillfälligt eller om det så smått börjar avta. 

När vi kom hem var vi bara hemma en stund och sen så åkte vi till Port 73 i Haninge.


Sen åt vi på ChopChop på Port 73 så jag åt stekta nudlar med Thai beef så jag blev lite förvånad över mig själv att jag hade så bra matlust efersom den inte varit så bra på sista tiden. Jag åt upp allt.



När jag klev upp igår så måsta jag ta tabletter för dag 2 efter cytostatika så jag skulle ta 1 tabl Ondamestron 8 mg och 16 tabl Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten. Igår var det igen dags för strålning så då hade vi beställt sjuktaxi till 13:15 och jag hade tid på Strålningen på Radiumhemmet i Solna kl 14:15 men igår var dom lite över en halvtimme försenad. Så jag fick även tiderna för nästa vecka. Hade även igår behandlingsrum 5. Så när vi var klara i Solna så beställde vi efter sjuktaxi och åkte hem. När vi kom hem så stod mina paket med näringsdrycker utanför vår dörr så det var snabb leverans. Det var ett stort o ett litet paket som kom från OneMed i Göteborg.  Efter det åkte vi till ICA Maxi i Haninge o handlade lite.

Idag dag 3 när jag klev upp så skulle jag ta 16 tabl Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i vatten. Tog även ett illamående piller av dom vanliga jag fick för en stund sen känner att jag mår bara lite illa o inte har matlust så jag tog ett piller för säkerhetsskull får ta max 3 / dygn av dom.

Idag är jag ledig från alla behandlingar men i morron är det igen dags för strålning fast det är söndag men det är för att julen kommer emot har dom lite extra öppet. SÅ jag har behandlingrum 4 i morron. SÅ nu blir det bara en dagars vila.