Kommer bland annat att sätta ut bilder på mina Mumin o Pippi & Emil prylar men kommer även att skriva om annat :-)
söndag 17 juni 2018
Jobbigt, jobbigt, jobbigt
måndag 11 juni 2018
Jobbigt
Min läkare på Karolinska i Solna ringde mig på måndag kväll den 4 juni. Tumören är oförändrad men hon sa att om behandlingen inte alls skulle ha bitit på så skulle tumören ha växt. Hoppas bara dom får bort den. Just nu tycker jag att allt ser så mörkt ut.
Det blir även en permanent stomi på magen. Det känns jättejobbigt o jag känner mig som att jag ska bli stympad o allt känns bara så jobbigt. Jag får rysningar i kroppen när jag tänker på allt. Hon skulle skicka in en remiss till kvinnokliniken om operation. Sen efter operationen får dom se om jag ska få min sjätte behandling eller inte.
I tisdags den 5 juni då jag hade duschat så kände jag mig lite småfrusen. Så då mätte jag temperaturen o den visade 39,1 innan jag hade tagit alvedon. Min omvårdnadssjuksköterska på ASIH kom hit ca 10:30 på veckobesök så då sade jag till åt henne om febern. Så hon ringde den ena läkaren på ASIH o han tyckte att hon skulle ta en blododling o en odling så man petar med en pinne o sätter i ett rör. Hon tog även blodprov o så fick jag även antibiotika intravenöst. Den har dom alltid med i sin akutväska. Det har säkert med fisteln att göra. Efter det så fick jag min veckomedicin som är i ApoDos-rulle. Hon var klar ca 11:40.
I onsdags den 6 juni på Natonaldagen så kom en sjuksköterska från ASIH hit ca 10:25 så jag fick min antibiotika intravenöst.
På torsdagen den 7 juni så kom min omvårdnadssjuksköterska hit ca 12:15 o gav mig antibiotika intravenöst.
Dom ringde just efter kl 16 från Nya Karolinska o sade att jag skulle träffa läkaren för den hemska stomin på onsdag den 13 juni.
På eftermiddan var det igen dags för blodtransfussion så en sjuksköterska från ASIH kom hit 16:40. Mitt Hb var bara 84. Så hon var här tills det var klart. Jag fick två påsar blod så hon var klar ca kl. 18.
På fredag den 8 juni så kom ASIH hit ca 08:40. Det var samma sjuksköterska som gav mig blod. Hon tog blodprov o så gav hon antibiotika intravenöst.
Jag hade beställt en sjuktaxi till kl . 10:30 men som vanligt var den sen o sen åkte taxin dit upp så ena grannen som bor längst ner kom efter att ha varit ut med hunden. Sa åt honom atf jag väntar på taxin o den åkte dit upp. Så han sa att han går och säger till så då kom taxin ca 10:45. Jag hade tid kl 11 på Rudans Rehab hos sjukgymnasten som är vid Handens sjukhus. Så då testade han vissa funktioner i foten o efter det så fick jag även göra gångträning i barr. Det är så bra när man har som räcke på båda sidorna. Då vågar jag gå utan stöd när jsg vet att jag kan nappa i om det behövs.
När jag var klar på Rudans Rehab så beställde jag efter en sjuktaxi o åkte hem.
I lördags kom en sjuksköterska från ASIH hit ca 09:40 o gav mig antibiotika intravenöst o igår kom en sjuksköterska från ASIH hit ca 10:20 o gav mig antibiotika intravenöst.
lördag 2 juni 2018
Allt är bara så jobbigt
söndag 27 maj 2018
ASIH, Koloskopi, Läkare, Blodtransfussion och Cytostatika
Jag mådde illa av Movprep och kräktes ca 1,5 timme efter att jag hade druckit upp den.
Ca kl 11:45 kom en sjuksköterska hit från ASIH och tog blodprover inför min behandling och för D-vitamin forskningen som jag är med i. Jag fick även min veckomedicin i ApoDos-påsar.
Vi hade beställt sjuktaxi till kl. 13 för att inte behöva stressa till Karolinska i Huddinge. Jag hade tid först kl. 14:40. Det var rörigt där vid huvudentrén när dom håller på och renoverar.
Dom gjorde ingen fullständig koloskopi för att tarmen är svullen pga strålskadorna så läkaren gick bara in ca 30 cm i tarmen och så brände han lite strålskador igen. Så jag ska höra av mig om det inte är bra och börjar blöda så som det inte ska blöda.
Så när vi var klar i Huddinge så ringde vi efter en sjuktaxi och åkte hem.
Min läkare i Solna ringde mig på kvällen och sade att mitt Hb bara är 65 och att jag måste få blod.
I tisdags 22 maj kom kuratorn hit ca kl 11. Vi hade beställt sjuktaxi till kl. 12 för att jag hade ett läkarbesök på Nya Karolinska i Solna kl. 13:30 inför behandlingen som var på torsdan. Så hon skickade även in en remiss till urologen för att kolla urinblåsan med cytoskop eftersom det har kommit blod från blåsan i urinen. Mitt kreatininvärde (njurvärde) var oxå lite förhöjt.
När vi var klar med läkarbesöket så åt vi lite på Livet så min sambo tog en hamburgare och själv tog jag bara en smörgås och en pärondricka till.
När vi hade ätit så beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem.
I onsdags 23 maj var det då dags för blodtransfussion. Så då kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 17. Så när hon skulle sticka mig andra gången för att lägga i nålen i venporten kändes det konstigt och hon stack mig totalt fem gånger och alla gånger kändes det konstigt. Det kändes även som ett tryck och armen kändes stel av nålen men hon sa att det kan vara så ibland. Har aldrig känt så tidigare. Fick även ett stort blåmärke på kuppen. Så nåt gick fel.
lördag 19 maj 2018
ASIH och utebliven kallelse
Idag blev jag både irriterad och lessen när det kommer ett sms med påminnelse om att jag har tid på Karolinska i Huddinge måndag 21 maj och att jag är välkommen till endoskopienheten väntrum K53 på Karolinska i Huddinge 😰 och jag har inte ens fått någon kallelse så igen har en kallesle åkt på villovägar. Det så det är så typiskt att ett sånt sms ska komma på en lördag så att jag inte ens kan ringa dom och fråga.
Är första gången en kallelse från Huddinge har kommit på villovägar men är några kallelser till Radiumhemmet som tidigare har kommit på villovägar men då har jag i varje fall fått ett påminnelse sms på en vardag och kunnat kolla upp det.
Loggade in på mina recept på internet och då såg jag att det hade blivit inlagt Movprep och Movicol 5 april och det är inget jag reagerat på tidigare när jag varit inne på mina recept. Jag får ju min medicin från ASIH förutom sånt som har med min behandling att göra. Movicol kommer jag i vilket som inte ens att ta ut för då slår min mage sönder.
Vet inte HUR jag ska klara av att dricka Movprep nu utan att kräkas. Det är så äckligt att dricka och ännu värre nu när jag är inne i behandlingen och är ännu mer känslig än vanligt. Vet att man i samband med sånt ska undvika vissa saker en vecka före som bl.a. tomat och järntabletter. Jag har ätit tomat och även tagit järntabletter varje morron. Kommer inte ens ihåg hur schema var för Movprep hur man skulle fasta och så för jag har inte tagit det på över 1,5 år. För på sista tiden har jag bara rengjort tarmen med Klyx o då har jag kunnat äta som vanligt.
Äntligen är det klart och jag får sjukpenning från Försäkringskassan.

