onsdag 20 december 2017

Lågt Hb och urologen

Jag var i torsdags och tog blodprov till Brandbergens vårdcentral och dessutom ringde vi till Radiumhemmet och sade att vi misstänker att mitt Hb är lågt för tarmen var konstig på Lucia. 

I måndast var jag till urologen på inskrivningsbesök till Karolinska i Solna. Så först fick jag prata med en sjuksköterska, sen med en läkare o så med anestesiläkaren. Man måste ha ryggbedövning eller narkos. Jag valde narkos för jag tycker ryggbedövning är så jobbig när det tar så länge innan man får känseln tillbaka. Dom ska ju byta j-stenten i början av Januari. J-stenten går ju från urinblåsan genom vänstra urinledaren upp till njuren.



Mitt Hb var då bara 99 o kreatinin (njurvärde) 83. Så dom tog ett till blodprov o då var Hb nere i 93 och kreatinin 84 o dom sade att vi skulle ringa Radiumhemmet så jag får blod. Trots att vi förvarnade dom redan i torsdags så säger dom nu att det inte finns några tider före jul.

Vi åker ju bort på fredag morgon så det är jobbigt att måsta åka bort med lågt Hb o inte orka hitta på saker på samma sätt för att man med lågt Hb o blir så fort andfådd och inte orkar gå på samma sätt. SÅ sjukt att man ska måsta gå runt med lågt Hb så länge när dom vet om det. 

onsdag 6 december 2017

Lågt Hb och massage

Var till Brandbergens vårdcentral i måndags och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)


Jag skrev på 1177 vårdguiden och frågade vad mitt Hb var så jag fick svar igår så det var bara 113. SÅ hoppas bara det går upp nu och inte fortsätter gå ner. 

Jag var idag på massage till Haninge Naprapat så nu borde dom flesta triggerpunkter vara upplösta så får hoppas ryggen blir bra nu. Annars får jag beställa igen. Blir den bra ska jag ta massage en gång i månaden för att inte få så här igen

söndag 3 december 2017

Sjukgymnastik

Jag var i fredags på sjukgymnastik till Haninge Fysiocenter och hade då ännu liter feber kvar i kroppen.  Fick ännu en till övning som jag ska göra o så ska jag dit igen om 2,5 vecka.

Min sambo skjutsade mig.

Det blev ingen massage i onsdags på grund av febern. Känner nu av ryggen lite men det är inte konstigt med tanke på att jag fortfarande har triggerpunkter som måste lösas upp. Började känna av febern mer igen igår men idag när jag mätte var tempen 37,6. Så får hoppas att även matlusten kommer tillbaka. Den försvann i samband med febern.

Kanske jag kan börja med mina sjukgymnastikövningar igen i morron. Det är ju inte så bra att träna med feber i kroppen. Hoppas även att jag kan gå på massage nästa vecka och hoppas få ryggen i skick.

lördag 25 november 2017

Massage

Jag har idag varit på massage till Haninge Naprapat som är vid Najaden i Haninge. Han tryckte även på triggerpunkter och masserade. 
Så får hoppas ryggen blir bättre nu. Ska gå åtminstone en gång till på massage nästa vecka o så har jag ju även skukgymnastiken så får hoppas det hjälper

fredag 17 november 2017

Blodprov och blodtransfussion

Jag var i måndags till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov så prover som togs var:
Hemoglobin
Leukocyter
Trombocyter

I onsdag ringde dom från Radiumhemmet på Karolinska i Solna och sade att mitt Hb är 90 och att jag behöver blod. Så igår var jag till vårdcentralen och tog BAS-test som man måste ta innan man kan få blod. 

Så idag åkte jag kommunalt till Solna så jag åkte med buss 809 till Gullmarsplan och där bytte jag till T-banan till S:t Eriksplan. Vid S:t Eriksplan bytte jag till buss 77 till Karolinska.


Jag hade tid på P13 kl 09:30. Idag gick det smidigt. Dom fick in infarten på tredje försöket. Så första påsen blod var igång ca kl 10:10 och jag fick två påsar blod och så koksalt.


Jag var klar ca 12:35. Så då promenerade jag till bussen och tog Blåbuss 3 till S:t Eriksplan och där bytte jag till T-banan till Gullmarsplan. Vid Gullmarsplan tog jag buss 809 och åkte hem. 

fredag 10 november 2017

Fysiocenter

Jag var ju förra veckans fredag till Närakuten i Handen o pratade med sjuksköterskan som sitter i luckan eftersom det efter sjukgymnastiken 27 oktober började spänna i knät när jag hade sovit en stund o strålade ner i vaden på vänstra benet så jag blev tokig. Natten mot torsdagen förra veckan kändes det ännu värre så då beslöt jag mig för att ta en paus. Sjuksköterskan på närakuten tyckte också att jag skulle vila benet o smörja in knä o vaden med typ Voltaren o då linda benet så det får bättre effekt o inte ligga plant med benet utan ha en kudde mellan.

Tror det är den ena övningen som har ställt till det så jag har vridit benet lite konstigt o så har jag även lågt Hb som säkert gör att mina muskler är ännu  känsligare.

Var till fysioterapeuten idag på Haninge Fysiocenter i Jordbro så hon tyckte att jag ska vila benet ett par dar till. Det är ju bättre men inte helt bra ännu. Så när det känns bra kan jag börja lite lätt med övningarna o känna efter hur det känns o sen öka successivt o så lämna bort den ena övningen. Köpte ju även ett knästöd förra veckan som jag använde lite så jag ska försöka ha på det åtminstone i början när jag börjar med övningarna igen. Ska dit igen om 3 veckor.

torsdag 9 november 2017

Urologen

Idag kom kallelsen för byte av j-stent. Ska till Urologen på inskrivning vecka 51 så då blir det att jag först träffar en sjuksköterska sen en läkare och så en narkosläkare. Jag vill ha narkos när dom byter stenten för ryggbedövning gillar jag inte för den kan göra ont och så tar det så länge innan känseln i benen kommer tillbaka. SÅ den vill jag helst inte göra för det känns så otäckt när man inte har nån känsel i benen. 

J-stenten ska dom sen byta i början av Januari.