måndag 19 juni 2017

Jobbig vecka

Kommer att bli en jobbig vecka. Idag var jag till Brandbergens vårdcentral och tog blodprover.

I morgon ska jag på inskrivningsbesök till urologiska kliniken på Karolinska i Solna och det kunde ta några timmar så jag vet inte då hur det tar så lång tid. Stod att det kunde ta 1-3 timmar. Så det är väl att man först träffar en sjuksköterska och sen kanske jag ska träffa urologläkaren och även kanske anestesiläkaren.

På onsdag ska dom göra operationen som dom kallar det för men dom lär lägga in stenten via urinröret så man får inga ärr på utsidan. Så då ska jag in på urologisk vårdavdelning så det beror på hur jag mår efter ingreppet om jag får åka hem eller inte. I värsta fall måste jag vara kvar över natten.

På torsdag har jag fått tid för nåt som heter Renografi (njurscintigrafi) där dom ska kolla hur mina njurar fungerar. Så det gör dom på Nuklearmedicin på Karolinska i Solna så då får jag ett vätskedrivande medel (Furix) och så sprutar dom in ett radioaktivt märkt ämne i blodet.

Känner mig nervös för ingreppet och dessutom är det jobbigt att åka kommunalt till Solna när man bor i Haninge. Hade varit lättare om dom hade gjort det i Huddinge dit det är smidigare att ta sig kommunalt.

Känns jobbigt med alla strålskador

fredag 16 juni 2017

Mera strålskador

Var till läkaren idag igen på Radiumhemmet på Karolinska i Solna så preliminärbilderna på Magnetkameran (MR) som dom tog igår visade inte på nån tumör i kroppen så det är bra, men jag har en strålskada på vänstra urinledaren så jag måste till urologen och lägga in en pigtailstent eller vad det heter men den behöver bara vara på vänster urinledaren så jag får inga ärr på utsidan av kroppen. Skulle även ta nån typ av njurröntgen men kommer inte ihåg vad den heter. 

Dom har ju nu tagit kreatininvärdet (njurvärdet) tre dar i sträck och det har legat runt 140 och för damer ska det vara under 90.

SÅ på tisdag ska jag till urologen på Karolinska i Solna så då ska jag även träffa narkosläkaren och dom ska gå genom vilken bedövning jag ska ha om jag fattade rätt på hon som ringde från urologen. Men nån ryggbedövning vill jag inte ha tycker dom är lite läskiga när man inte har nån känsel från midjan och neråt så i så fall hoppas jag att dom kan söva mig. Känner mig nervös inför ingreppet på onsdag.

Efteråt åkte vi till Mall of Scandinavia så min sambo gick på bio och jag gick och shoppade lite. Så jag hittade lite fynd på Finlayson så det blev två regnmumin örngott i två olika färger och två små muminhanddukar 50x30 cm en med Snorkfröken och en med Stinky. 


onsdag 14 juni 2017

Livet är jobbigt

Var till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov i fredags och så var jag till läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna i måndast och fick svar på blodproven. Så kreatinin var högt och var 141 *snyft* och Hb var nere i 91. Hon undersökte mig också och såg en koagulerad blodklump som hon skickade på analys men trodde inte att det skulle vara nåt i den och jag har inte heller blött nåt.

Jag fick även gå till labben och ta mera blodprover och så fick jag även två påsar blod på P51 och så fick jag även ta ultraljud på njurarna. Kreatinin hade gått ner till 133 men fortfarande högt men kommer aldrig någonsin att gå med på att ta en nefrostomi igen för den var mycket mycket värre än vad jag trodde att ha den. Kände mig allmänt äcklig och ofräsch av den o det luktade lite kiss om den och så hade jag ont av den och den störde nattsömnen så den var som pest o kolera och jag mådde allmänt dåligt av att ha den och man kunde inte heller bada och inte heller klä sig som man ville. Så en sån skulle göra mig psykiskt sjuk. Vet vilket nervvrak jag höll på att bli då när jag fick ta bort den och fick en infektion i samma veva och fick va 10 dar på sjukhus så jag blev så rädd att dom skulle säga att jag måste ha den igen och trodde inte på vad dom sade. Lugnade ner mig först när jag fick komma hem och då kände jag att jag började må bättre för varje dag som gick och hittade tillbaka till mig själv. 


Idag var jag igen och tog blodprover till vårdcentralen så hoppas av hela mitt hjärta att kreatinin har gått ner ännu mer och i morron är det dags för magnetkameran igen i Solna så jag är inte så förtjust i att ligga i den. Har ingen fobi av att ligga i den men tycker den för en massa oljud när den tar bilderna som jag upplever som lite jobbig och sen gå och va rädd för var det ska visa sen. 

måndag 29 maj 2017

Lågt Hb och normalt njurvärde

Var i fredags till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Kreatinin (njurvärde)

Hemoglobin (blodvärde) 

Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (blodplättar)


Jag fick svar på blodproven idag så Hb hade gått ner till 99 men dom sa ännu inget om att jag behöver blod. Mitt kreatininvärde hade som tur är gott ner från 96 till 82 så det är bra. Började bli orolig för det. 

fredag 19 maj 2017

Lite för högt kreatinin och penicillin

Min läkare på Radiumhemmet ringde idag för att mitt Kreatininvärde var lite för högt. Så hon vill att jag ska ta nya blodprov när jag känner mig bättre och om inte odlingen på urinprovet visar nåt så vill hon att jag ska ta ett nytt urinprov. Däremot hade mitt Hb gått upp lite så nu var det 114. 

Tycker det är jobbigt att känna sig mer eller mindre kissnödig hela tiden och att det trycker på magen när jag just kissat klart så vi ringde idag igen till Handens närakut så jag fick en läkartid. Tar ca tre dar att få svar på en urinodling. Så jag fick en tid till närakuten eftersom jag tycker det är så jobbigt att känna mig som jag gör. Så dom tog ett urinprov idag igen så det visade på att det finns lite vita blodkroppar i urinen och så sade jag åt läkaren att mitt min läkare på Radiumhemmet ringde o sade att mitt kreatininvärde var lite för högt. Så då skrev han ut en penicillin som heter Selexid 200 mg. SÅ jag skulle ta en direkt jag hämtade ut medicinen o sen en senare ikväll. 

Så jag ska ta tre om dan tills det är slut. Är 15 tabletter i en ask så hoppas bara det försvinner o jag kan börja känna mig som jag gjorde innan det här började.


torsdag 18 maj 2017

Blodprov och Handens närsjukhus

Var idag till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Kreatinin (njurvärde)

Hemoglobin (blodvärde) 

Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (blodplättar)


Var senare till Handens närsjukhus för att jag kissat mer än vanligt på sista tiden för att kolla att jag inte har en urinvägsinfektion. Jag fick tid till läkaren på Närakuten på Handens närsjukhus kl 14:30. SÅ jag fick lämna ett urinprov men på det hade dom sett lite vita blodkroppar i urinen så dom har tagit en odling av urinprovet så jag får svar på det sen. 

Tog buss 841 från sjukhusentrén vid Handens närsjukhus och klev av vid Pias och gick och åt kebab med bröd och drack vatten till. 



fredag 5 maj 2017

Lågt Hb


Var till Brandbergens vårdcentral i tisdags och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

Jag fick svar idag så Hb var 110, leukocyter 4,5 och trombocyter 370 men det är ju tarmen som spökar. Så mitt blodvärde har bara lite minde än halv tank med tanke för mitt normala värde brukar ligga runt 130.