torsdag 25 oktober 2018

En jobbig onsdag den 24 oktober.

Min sambo fick komma med hinken i natt för att jag kräktes o mådde illa. jag hade nog stop i tarmsystemet så min sambo gav mig Movicol. Jag vaknade till 06:27 så då tog jag mina alvedon som jag hade vid sängbordet som är i dospåse.

Kl. 08:50 kom en sjuksköterska hit från ASIH. Jag tvättade av mig med våtservetter. Min sambo kopplade bort nattpåsarna kl. 09:05. Så när han han hade kopplat bort dom reste jag mig upp. Jag tog på mig min t-shirt o min sambo tog min rollator närmare.

Jag gick o satte mig i sjukhussängen men jag mådde illa. Min sambo gav mig mina mediciner som ska tas kl. 8. Sen gav han mig Movicol. Kl. 10 gav han mig 40 mg OxyNorm. Han gav mig oxå 8 betapred.

Min sambo åkte till apoteket o köpte Cilaxoral o gav mig 10 droppar. Efter det började det bara forsa bajs o min sambo försökte torka o lade på en ny stomipåse. Kl. 10:55 gav han mig 60 mg OxyNorm.

Efter en stund gick jag i duschen  så min sambo fick duscha av mig för jag hade så ont. Jag tog på mig trosorna i badrummet så min sambo hjälpte mig. Jag satte mig i soffan men det gjorde ont i högra benet. Efter en stund gav han mig en ren t-shirt. Ca kl.11:35 gav han mig en mugg kall te av durainblad.

Han ringde ASIH för det ena förbandet från nefrostomin på vänstra sidan var blött. Så då kom sjuksköterskan hit kl. 12:10 o lade om det. Jag fick ligga i sjukbussängen. 

Kl. 16.10 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Det började strama lite i  knävecket i högra knävecket.

Kl. 18 ger min sambo mig en kall mugg te av durainblad. Min brorsa o hans fru åker till färjan kl 18:20. Efter det går jag på toa o tömmer min nefrostomipåsar.

Kl.18:50 tar jag mina alvedon som är i dospåse som ska tas kl. 18.

Kl. 20:45 tar jag de mediciner som ska tas kl.20.

Kl. 22.05 ger min sambo mig en mugg te av durainblad.

Kl. 22:55 gick jag in på toa o tömde mina nefrostomipåsar.

Kl.23:50 gav min sambo mig mina alvedon o OxaScand som är i dospåse. Efter det gick jag på toa o bytte stpmipåse o borstade tänderna. Efter det gick jag till sängen.  Min sambo tejpade till slangen på nefrostomin på  höger sida. Sen förlängde han mina nefrostomipåsar för att inte kliva på natten.

onsdag 24 oktober 2018

En jobbig tisdag den 23 oktober

Jag vaknade kl. 05:57 så då tog jag mina alvedon som jag hade vid sängbordet som är i dospåse. Jag vaknade till 07:50 så då tog jag mina mediciner som ska tas kl.8 som är i dospåse. Jag låg kvar i sängen. Min sambo började koppla bort nattpåsarna kl. 08:05. Så när han hade kopplat bort dom så reste jag mig upp. Hsn tog min rollator närmare. Det gjorde inte så ont så jag tvättade mig med våtservetterna som är i sovrummet.

Jag tog på mig min t-shirt o gick till vardagsrummet. Min sambo gav mig mugg kall te av durainblad ca kl. 08:20. Jag tog även 40 mg OxyNorm. Jag tog på mig mysbyxorna.

Kl. 08:30 kom min bror o hans fru hit. Kl. 08:50 kom en sjuksköterska hit från ASIH så hon lade om förbsndet på mina nefrostomier i sjukhussängen o så tog hon blodprov. Hon tog även blodsockret. Jag fick även min veckomedicin.
Kl.09:40 gav min sambo mig 8 betapred. Ca kl. 11.50 gav han mig en ibumetin 400 mg.

Kl. 12 tog jag mina alvedon som är i dospåse.

Brorsan o hans fru åkte härifrån ca kl.14:30 för dom skulle åka o checka in på hotellet. Så efter att dom åkt gick jag på toa o tömde mina  nefrostomipåsar l borstade tänderna. Det började det strama i högra benet.
Ca kl 14:55 tog jag 40 mg OxyNorm.

Jag gick ut i köket och drack en mugg te av durainblad ca kl 16:10.

Kl. 17 ringde en tjej från Tonys hemtjänst o frågade om hon fick komma in så hon var här ca kl. 17:05 o hjälpte mig att värma maten o ta tallriken till vardagsrummet. Vågar inte sitta i köket o äta ännu ifall det börjar strama i knäveclet i högra benet. Hon fyllde även på vattenglaset. Min sambo började jobba just före kl. 12:30.

Ca kl. 18 tog jag mina alvedon som är i dospåse o ca kl. 18:05 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Det började strama lite i knävecket i högra benet.

Ca kl. 19:30 tog jag 40 mg OxyNorm.

Ca kl. 20 kom min brorsa o hans fru hit o min sambo kom hem ca kl. 20:15.

Ca kl. 20:30 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar.

Ca kl. 21:10 tog jag mina mediciner som ska tas kl.20.

Ca kl. 22:15 gav min sambo mig en mugg kall te av durainblad.

Brorsan o hans fru åkte ca 23:30 så när dom hade åkt gick jag på toa o tömde mina nefrostompåsar. Det började strama i knävecket i högra benet. Efter det gick jag till sängen o min sambo gav mig mina alvedon o OxaScand som är i dospåse. Sen förlängde han mina nefrostomipåsar för att inte benöva kliva upp på natten.

Jag kände mig konstig i kroppen o mådde illa.

tisdag 23 oktober 2018

Cytostatika o en jobbig måndag den 22 oktober


Jag vaknade kl. 06:16 så då tog jag mina alvedon som jag hade vid sängbordet. Klockan ringde kl. 06:30. Min sambo började koppla bort nattpåsarna kl. 06:35. Så när han hade kopplat bort dom så reste jag mig upp. Det gjorde inte ont så jag tvättade av mig med våtservetter som är i sovrummet.
Jag tog på mig mina kläder o drog rollatorn närmare. Efter det gick jag till vardagsrummet. Ca kl 06:45 tog jag 40 mg OxyNorm o min sambo gav mig en mugg kall te av durainblad.

Ca kl. 07:30 gav min sambo mig 400 mg ibumrtin.

Kl. 07:55 gick jag på toa o bytte stomipåsen. Jag borstade även tänderna. Det började strama lite i knävecket.

Kl. 08:35 gick jag på toa tömde mina nefrostomipåsar men det var inte så mycket i dom.

Vi tog egen bil till Karolinska i Solna så min sambo körde till porten o hämtade upp mig. Så vi åkte hemifrån kl. 9. Det stramade lite i knävecket så jag tog 40 mg OxyNorm. Kl. 9 tog jag Ondansetron som ska tas en timme före behandling.

Min sambo släppte av mig vid Eugeniavägen 11 vid ingången så jag checkade in i en automat o min sambo åkte o parkerade bilen.

Jag hade tid kl. 10 på Bäckencancer dagvård. Jag fick ett eget rum. Dom har bara ett sånt. Resten är som bås med väggar mellan o en TV o stol.

Sjuksköterskan började med att lägga en nål i venporten. Hon fick sticka mig två gånger. Venporten funkade inte  bra så hon fick spola. Efter det gav hon premedicinering o koksalt.

Sjuksköterskan satte igång Paklitaxel 500 ml ca kl. 11:40. Det droppade på halveffekt i 30 minuter. Ca kl.12:10 kom en annan sjuksköterska o lade det på full effekt.

Ca kl 13:05 kom sjuksköterskan o satte igång koksalt. Efter det gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Det började strama i knävecket i högra benet. Jag hade min sambo att ge mig OxyNorm så jag tog 40 mg.

Kl. 13:15 gav han mig mina alvedon som är i dospåse som jag skulle ha tagit kl. 12. Kl. 13:20  hade koksaltet droppat klart så då tog hon bort det. Sen gick hon och hämtade plåster och tog bort nålen från venporten. Så vi var klar ca kl. 13:30. Sen väntade vi på att hon skulle skriva ut papper med egen bil så vi får ersättning för det.

Sen tog vi hissen ner till andra våningen. När min sambo kom med bilen så kände vi att nefrostomipåsarna var fulla. Så då lade han på varningsblinkers o vi åkte upp till sjunde våningen. Jag tömde mina nefrostomipåsar o så åkte vi ner till tvåan. Sen satte jag mig i bilen o vi åkte hem. Det stramade lite i knävecket. Jag gick från garaget. Jag fick problem med ena benet när jag skulle gina in bakvägen på grund lutande gräsmatta o blåsten gjorde inte saken bättre men jag tog mig in.

Kl. 14:50 gav min sambo mig en OxaScand. Kl. 15:10 tog jag Emgesan som är en Magesium som är i dospåse som jag skulle ha tagit kl. 14. Kl.15:15 gav min sambo mig en mugg te av durainblad.

Ca kl. 15:25 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsat. Det stramade lite i knävecket i högra benet.

Ca kl. 16:35 o gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar.

Ca 16:40 kom en sjuksköterska hit från ASIH så hon hade med mera OxyNorm 20 mg. Hon bytte oxå fentanylplåster. Jag fick sen lägga mig i sjukhussängen o hon bytte uppsugningsbandaget så att det ska hålla sig.

Jag gick på toa ca 18:35 o tömde mina nefrostomipåsar så det började göra ont i knävecket i högra benet. Kl. 18:55 tog jag mina alvedon som är i dospåse som jag egentligen ska ta kl. 18 men det är inte alltid så lätt att komma ihåg. Jag tog även 40 mg OxyNorm.

Kl. 20 tog jag mina mediciner som ska tas kl.20 som är i dospåse. Kl. 20:40 gav min sambo mig en mugg kall te av durainblad.

Kl. 21:30 gick jag in på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Det började göra ont i knävecket i högra benet.

Kl. 23:20 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Det började strama i knävecket i högra benet. Efter det gick jag till sängen o min sambo gav mig en ibumetin 400 mg o mina alvedon o OxaScand som är i dospåse. Sen förlängde han mina nefrostomipåsar för att inte behöva kliva upp på natten.

måndag 22 oktober 2018

En jobbig lördag den 21 oktober

Jag vaknade kl. 06:05 så då tog jag mina alvedon som jag hade vid sängbordet som är i dospåse. Jag vaknade till 07:50 så då tog jag mina mediciner som ska tas kl. 8 som är i dospåse. Jag låg kvar i sängen. Min sambo började koppla bort nattpåsarna kl. 08:35. Så när han hade kopplat bort dom så reste jag mig upp. Det gjorde inte ont så jag tvättade mig med våtservetterna som är i sovrummet.

Jag tog på mig min t-shirt o hade min sambo att ta rollatorn närmare. Efter det gick jag till vardagsrummet. Min sambo tog på mig min stödstrumpa.

Kl. 08:50 gav min sambo mig en mugg kall te av durainblad.

Kl. 09:30 gav min sambo mig en ibumetin 400 mg o kl. 09:35 gav han mig 8 betapred.

En sjuksköterska från ASIH kom hit ca kl. 09:40 så hon ville att jag skulle lägga mig i sjukhussängen. Hon lade om min nefrostomi på vänster sida som hade läckt kiss.

Kl. 11:10 gick jag på toa o bytte stomipåsen. Min sambo fick hjälpa mig lite. Jag borstad oxå tänderna. Det började strama i knävecket o hälen i högra benet.
Kl.11:30 tog jag 40 mg OxyNorm för att boosta o min sambo gav mig en OxaScand ca kl.11:35.

Kl.12 gav min sambo mig mina alvedon som är i dospåse o så tog jag 40 mg OxyNorm för att boosta.

Ca kl. 12:15 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar.

Ca kl. 12:35 gick jag i duschen o tvättade av mig. Min sambo hjälpte mig lite. Det började strama i knävecket i högra benet men det gick bättre än förra gången. Jag tog på mig trosorna på toa. Hade med handduken till soffan. Min sambo gav mig rena kläder. Han hjälpte mig även att få på stödstrumpan på vänstra benet. 

Ca kl. 14:35 gav min sambo mig Emgesan som är Magnesium o finns i dospåse.

Kl.15:35 gick jag ut i köket o hälde upp en mugg kall te av durainblad som jag drack upp direkt.

Kl. 17:05 gick jag in på toa o tömde mina nefrostomipåsar.

Ca kl. 17:20 hämtade Jörgen upp mig vid porten så att jag skulle få testa på att åka lite bil. Det började strama lite i knävecket i högra benet men det blev inte värre. Vi åkte till Tyresta nationalpark o vände. När vi kom hem gick jag från garaget.

Ca kl. 18 gav min sambo mig mina alvedon som är i dospåse.

Ca kl. 18:35 kom en sjuksköterska hit från ASiH o tittade till min nefrostomi på vänster sida som hade läckt igen. Hon satte dit extra uppsugningsbandage så att det ska klara sig.

Kl.20:10 gav min sambo mig den medicin som ska tas kl. 20 som är i dospåse.

Ca kl. 22:10  gick jag in på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Det började strama i högra knävecket så det gjorde riktigt ont.

Kl. 22:30 ger min sambo mig en mugg te av durainblad.

Ca kl. 23:25 gav min sambo mig en ibumetin 400 mg. Han gav mig även mina alvedon o en OxaScand som är i dospåse.

Ca kl. 23:55 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar o borstade tänderna. Det började strama i knävecket i högra benet. Efter det gick gick jag till sängen. Min sambo tejpade om slangarna på min nefrostomier som är på benet. Sen förlängde han mina nefrostomipåsar med nattpåsarna för att inte behöva kliva upp på natten.

söndag 21 oktober 2018

En jobbig lördag den 20 oktober

Jag vaknade kl.06:05 så då tog jag mina alvedon som jag hade vid sängbordet som är i dospåse. Jag vaknade till 07:44 så då tog jag mina mediciner som ska tas kl. 8 som är i dospåse. Jag låg kvar i sängen. Min sambo började koppla bort nattpåsarna kl. 08:33. Så när han hade kopplat bort dom så reste.jag mig upp. Det gjorde inte ont så jag tvättade mig med våtservetterna som är i sovrummet.
 
Jag tog på mig min t-shirt, strumpan o mysbyxorna o hade min sambo att ta rollatorn närmare. Efter det gick jag till vardagsrummet.

Ca kl. 08:40 gav min sambo mig en mugg kall te av durainblad. När jag hade suttit en stund började det kännas i knävecket i högra benet så jag tog 60 mg OxyNorm.

Kl. 09:20 gav min sambo mig 8 betapred o kl. 09:25 gav han mig 400 mg ibumetin.

En sjuksköterska från ASIH kom hit ca kl.11:55 o kollade läget.

Ca kl. 13:45  tog jag mina alvedon som är i dospåse. Dom ska tas kl. 12 så jag glömde. Inte alltid så lätt att komma ihåg.

Kl. 14:25 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Jag borstade även tänderna. Det började strama lite i knävecket i högra benet.

Ca kl. 15 gick jag ut i köket o hälde upp en mugg kall te av durainblad som jag drack upp direkt.

Ca kl.16:40 tog jag 60 mg OxyNorm.

Ca kl. 17:30 gav min sambo mig en OxaScand. Efter det gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Det började strama lite i knävecket i högra benet. 
Efter det vilade jag kanske 10 minuter.  Vi fick inte på vinterskon på vänstra foten så jag fick ta på mina sandaler som jag köpte på TeamOlmed o dom är lite för kalla för årstiden. Vi gick ca 200 meter. Skönt att få lite frisk luft.

Ca kl. 19 gav min sambo mig mina alvedon som är i dospåse som ska tas kl.18. Inte alltid så lätt att komma ihåg.

Kl. 20 tog jag mina mediciner som ska tas kl. 20 som är i dospåse.

Kl. 21:25 gav min sambo mig en mugg kall te gjord av durainblad.

Jag gick in på toa kl.21:40 o tömde mina nefrostomipåsar så då kände jag att min t-shirt o mina mysbyxor var lite blöta. Det hade läckt kiss från nefrostomiutgången bak i ryggen *Suck*.

Ca kl. 23:30 gav min sambo mig en ibumetin 400 mg. Han gav mig oxå mina alvedon o en OxaScand som är i dospåsen.

Jag gick på toa kl. 23:45 o tömde mina nefrostomipåsar o borstade tänderna. Efter det gick jag till sängen. Min sambo förlängde mina nefrostomipåsar med nattpåsarna för att inte behöva kliva upp  på natten.

lördag 20 oktober 2018

En jobbig fredag den 19 oktober

Jag vaknade kl. 06:11 så då tog jag mina alvedon som jag hade vid sängbordet som är i dospåse. Jag vaknade till kl. 07:44 så då tog jag mina mediciner som ska tas kl. 8 som är i dospåse. Jag låg kvar i sängen. Min sambo började koppla bort nattpåsarna kl. 08 :15. Så när han hade kopplat bort dom så hade jag honom att ta rollatorn närmare.

Det gjorde inte ont då jag reste mig upp ur sängen. Jag hade min sambo att ta min t-shirt o våtservetter till vardagsrummet så att jag inte får ont.
Ca kl 08:20 gav han mig en mugg kall te av durainblad. Sen gav min sambo mig OxyNorm så jag tog 50 mg OxyNorm.

Min sambo hjälpte mig att få på stödstrumpan.

Kl. 09:00 gav min sambo mig 400 mg ibumetin. Värken gav inte med sig så ca kl. 09.25 tog jag 40 mg OxyNorm. Min sambo tog mina mysbyxor till vardagsrummet.

Ca kl 10:30 kom sjukgymnasten från ASIH hit.

Kl. 11:00 tog jag OxaScand o ca kl.11:20 gav min sambo mig 8 betapred.

Ca kl. 11:30 kom min ansvariga omvårdnadssjuksköterska hit  från ASIH. Så hon bytte mina fetanyl plåster. Hon hade även med Lyrica så nu ska morgondosen höjas från en till två.

Ca kl 11:45 gick jag in på toa o bytte min stomipåse. Min sambo hjälpte mig lite. Jag borstade även tänderna. Det började krampa i knävecket i  högra benet.

Kl.13:55 gav min sambo mig mina alvedon som är i dospåse som ska tas kl. 12. Inte alltid så lätt att komma ihåg.

Kl. 14 tog jag Emgesan som magnesium som är i dospåse.

Ca kl. 15:35 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Så det började strama lite i knävecket o hälen i högra benet.

Ca kl. 17:30 gav min sambo mig en mugg kall te av durainblad.

Ca kl. 17:35 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsarna. Det började strama lite i knävecket på högra benet.

Ca kl. 18:05 gav min sambo mig mina alvedon som är i dospåse. Ca kl. 18:30 tog jag 50 mg OxyNorm.

Kl. 20:15 gav min sambo mig mina mediciner som ska tas kl 20:00. Kl. 20:20 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Det började strama i knävecket i  högra benet.

Ca kl. 23:20 Gav min sambo mig en mugg kall te av durainblad. Kl. 23:35 gav min sambo mig mina alvedon som är i dospåse. Kl. 23:40 gav han mig 400 mg ibumetin.

Ca kl. 23:50 gick jag på toa o tömde mina nefrostomipåsar. Jag borstade även tänderna. Det stramade lite i knävecket i högra benet. När jag var klar gick jag till sängen o min sambo  förlängde mina nefrostomipåsar med nattpåsen så han inte behöver tömma dom pä natten.

fredag 19 oktober 2018

En jobbig torsdag den 18 oktober

Jag vaknade kl.06:16 så då tog jag mina alvedon som jag hade vid sängbordet som är i dospåse. Jag vaknade till kl. 07:44 så då tog jag mina mediciner som ska tas kl. 8 som är i dospåse. Jag låg kvar i sängen. Min sambo började koppla bort nattpåsarna kl. 08:15. Så när han hade kopplat bort dom så hade jag honom att ta rollatorn närmare.

Det gjorde inte ont då jag reste mig upp ur sängen. Jag hade min sambo att ta min t-shirt o våtservetter till vardagsrummet så att jag inte får ont.

Ca kl. 08:25  så tog vi varsin mugg kall te av durainblad. När jag suttit en stund började det kännas i knävecket på högra benet så jag hade min sambo att ge mig mina OxyNorm så jag tog 40 mg OxyNorm. Han tog även mina mysbyxor till vardagsrummet så atf jag kunde ta på dom när jag vill.

Kl. 08:30 gav min sambo mig 8 betapred.

Ca kl. 09:20 ringde min läkare på Karolinska i Solna inför behandlingen på måndag.

Min sambo gav mig ibumetin 400 mg kl. 09:30.

Min ansvariga läkare på ASIH ringde just före kl 11 så hon ska höja på lyrica från o med i morgon. Kl 11 kom biståndshandlägaren från Haninge kommun hit o så kom kuratorn från ASIH hit.

Ca kl 14:15 tog jag Emgesan som är magnesium som är i dospåse.

Ca kl.15 gick jag in på toa o tömde nefrostomipåsarna så det började strama lite i knävecket på högra benet. Jag borstade oxå tänderna.

Ca kl. 16:15 gav min sambo mig en mugg kall te av durainblad.

Kl. 17:20 tog jag 50 mg OxyNorm för att det värker lite i högra benet o även lite i det vänstra benet.

Jag var inne på toa ca kl. 17:50 o tömde mina nefrostomipåsar. Det började strama lite i knävecket på högra benet innan jag var klar.

Kl  18:10 gav min sambo mig mina alvedon som är i dospåse.

Jag gick in på toa ca 20:35 o bytte stomipåse. Jag tömde även nefrostomiåsarna men det var inte så mycket i dom. Det började strama lite i knävecket i högra benet. Kl. 22:00 gav min sambo mig en kall mugg te av durainblad.

Kl. 22:35 gav min sambo mig mina mediciner som ska tas kl.20. Inte alltid så lätt att komma ihåg.

Ca kl. 23:15 gav min sambo mig en ibumetin 400 mg o ca kl. 23:20 mina alvedon o en OxaScand som är i dospåse.

Gick på toa ca kl. 23:30 o tömde mina nefrostomipåsar o borstade tänderna. Det började strama o krampa i knävecket o hälen i högra benet. När jag var klar gick jag till sängen o min sambo förlängde mina nefrostomipåsar med nattpåsen så han inte behöver tömma dom på natten.