onsdag 29 augusti 2018

Karolinska o ASIH

I måndags den 20 augusti skulle jag vara inne på urologiska avdelningen A25b kl 8 för stentbyte. Jag hade tid för stentbytet först kl 14. Så dom lade även om min nefrostoml. 

Jag rullades ner kl 14 för stentbyte.

Jag bröt ihop totalt på uppvaket eftersom stentbytet inte lyckades. Urinblåsan var så inflammerad. Jag var tillbaka på avdelningen ca kl. 19:30. Dom sa att dom nästa dag slulle sätta mig på akutlista för att lägga upp en nefrostomi o lägga in stenten via nefrostomin. 

Jag skulle vara fastande från kl  24. Så jag fick inte åka hem.

På tisdag 21 augusti kom en läkare och pratade med mig så jag bröt ihop totalt o sa att det inte går att lägga in stent på samma gång som nefrostomin. Jag sade att dom har gjort det tidigare.

Jag blev hämtad till röntgen för inläggning av nefrostomin ca kl 14.  Den här gången tyckte jag att det gjorde så ont när dom la in nefrostomin så jag bara grinade o var extra känslig. Det fick bägaren att rinna över.

Jag var uppe på avdelningen igen ca kl. 15:40.  Så när jag  hade varit på avdelningen en  stunnd frågade dom vad jag vill ha att äta så jag åt en skink- ostpaj. Efter det beställde dom efter en sjuktaxi så jag var hemma ca 18:50

I onsdags 22  augusti var det dags för veckobesöket så då kom enn sjuksköterska hit från ASIH  ca kl 12. Så då tog hon blodprov och jag fick min veckomedicin 

söndag 19 augusti 2018

ASIH

I tisdags den 14 augusti kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 10. Så då var det även veckobesök så jag fick min veckomedicin i ApoDos-påsar. Hon bytte även förband på den hemska nefrostomin som jag har så obehag av att ha och inte kunna klä mig som jag vill. Hon tog även blodprov.

Dom ringde även från urologen och sade att dom skulle göra stentbyte på vänster sida nästa vecka. Hoppas bara det lyckas nu så att inte urinblåsan blöder och att j-stenten går in nu.

I onsdags den 15 augusti kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 09:50 och tog blodprov. Hon sade oxå att jag skulle få blod för mitt Hb var bara 82. Min ansvariga läkare på ASIH ringde oxå.

I fredags 17 augusti kom en sjuksköterska hit ca kl 11.25 o gav mig blod o kuratorn från ASIH kom ca 11:35 så sjuksköterskan hann bli klar med att lägga igång påse nr 1 på blodtransfussionen när kuratorn kom. Dom måste ju va kvar under tiden man får blod så hon fick vara med i samtalet med kuratorn. Blodtransfussionen var klar ca kl. 13:40. Jag fick två påsar blod.

Hoppas bara att jag snart blir av med den hemska nefrostomin som säkert står för minst hälften av min värk.

Känner mig nervös för morgondagen och är rädd för att det inte ska lyckas med tanke på att jag haft sån otur på sista tiden.

lördag 11 augusti 2018

ASIH

I tisdags den 7 augusti kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl 11:30. Så då var det  även veckobesök så  jag fick min veckomedicin i ApoDos-påsar. Hon bytte även förband på den hemska nefrostomin som driver mig till vansinna. Inte alls kul att ha den o inte kunna klä sig som man vill.

Hon kollade även på när jag bytte min stomipåse så att jag gjorde rätt. Efter det tog hon blodprov.

Sent på onsdag kväll började stomipåsen läcka så då bytte jag den själv. Känner mig ännu inte rutinerad att byta den men det tar väl lite tid innan man är profs på det.

måndag 6 augusti 2018

ASIH

I måndags 30 juli kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl 13. Hon tog även blodprover och bytte stomipåsen.

Tisdagen den 31 juli kom en sjuksköterska från ASIH hit ca kl. 10:40 så jag fick min veckomedicin i ApoDos-påsar. Hon "proppade" stängde även av min nefrostomi så det var skönt. Jag hatar nefrostomin så mycket så man måste nästan ha haft en själv för att förstå vilket lidande jag har med den.

I torsdags den 2 augusti kl 10 kom en sjuksköterska hit från ASIH så hon tog blodprover. På kvällen började den hemska nefrostomin läcka så vi fick ta hit nattpersonalen från ASIH. Dom var här ca kl 23 så dom bytte förband o tappade ut lite urin. Dom hade inte alla plåster med så dom fick ha dagpersonalen att komma hit o fixa det.

På fredagen den 3 augusti kom en sjuksköterska från ASIH hit först 16:10. Jag blev så ledsen o besviken när hon kom så jag ville bara gråta. Hon sa att dom skulle öppna nefrostomin igen. Mitt kreatininvärde (njurvärde) va ju ändå bara 91. För att det ska vara normalt ska det ligga under 90. Det här räckte för att jag skulle bryta ihop. Det är så jobbigt att ha en pisspåse på benet. Det är även jobbigt att jag inte kan kissa på vanligt sätt. Jag känner mig kissnödig utan att det kommer nåt så det är jobbigt. Kan få ont i magen av det. 

På lördag den 4 augusti kom en sjuksköterska från ASIH hit ca kl 10 så hon hade mig att byta stomipåse så jag fick göra det mesta själv o sa till om jag gjorde nåt fel.

Har varit så mycket med den hemska nefrostomin jag har inte orkat ta itu med stomipåsen på samma sätt ännu.

söndag 29 juli 2018

ASIH

I måndags den 23 juli kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 09:10 o tog blodprover. Min sambo bytte även mitt smärtplåster.

I tisdags 24 juli kom en sjuksköterska från ASIH hit ca kl. 11:30 så jag fick min veckomedicin i ApoDos-påsar. Hon bytte även min stomipåse.

På onsdagen den 25 juli ringde vi ASIH för jag tyckte att det tryckte på uriblåsan o kände mig nödig. Det kommer bara kiss i nefrostomin. Så jag hoppas att jag snart blir av med den hemska nefrostomin. Hon la in en urinkateter men det kom bara några droppar kiss så hon tog bort den igen efteråt. 

På kvällen kom en sjuksköterska från ASIH hit ca kl. 17 o bytte omläggningen på nefrostomin.

På torsdagen den 26 juli kom en sjuksköterska från ASIH hit ca kl. 10 o tog blodprover.

På fredagen den 27 juli kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 12 med mediciner. Vi hade även missat att byta smärtplåster som skulle ha bytts 26 juli så det blev ca 1,5 dygn försenat. Sent på kvällen började min stomi läcka så vi fick ringa den akuta nummern på ASIH så dom skulĺe komma hit o byta stomipåsen. Har inte lärt mig att byta den ännu. Det har varit så mycket med allt på sista tiden.

söndag 22 juli 2018

Karolinska Solna o ASIH

På torsdagen den 19 juli var det inga blodprover som skulle tas när jag låg inne på onkologi avdelning 2 på Karolinska i Solna. Så då var det bara mina mediciner som jag skulle ta o så åt jag frukost. Pratade även med läkaren som sa att jag skulle få åka hem på fredag om mitt kreatininvärde (njurvärde) har gått ner. Min sambo var även o hälsade på mig. 

På fredagen den 20 juli så tog nattsköterskan blodprov på mig. ÄNTLIGEN fick jag åka hem. Det kändes så skönt efter att ha legat inne i 10 dar. Sjuksköterskan beställde efter en sjuktaxi åt mig till kl. 13 så jag fick sitta o vänta på avdelningen tills taxichauffören kom o hämtade mig. SÅ han hjälpte mig med väskan eftersom jag måste vara försiktig ännu efter stomioperationen. Så min sambo mötte upp mig när jag kom hem o hjälpte mig med väskan. 

Sjukhusmiljö är ingen kul miljö att vistas i. Finns heller inte så mycket att göra o maten är ju inte heller den bästa på sjukhus. 

SÅ nu hoppas jag bara på att dom ska kunna ta bort den hemska nefrostomin (njurkatetern). Dom säger att jag måste ha den påkopplad i 1-2 veckor innan dom gör ett nytt försök med att stänga av den. Nefrostomin är så hemsk att ha. Man måste nästan ha haft en själv för att förstå hur jobbigt det är. Den orsakar även lite mer värk för ibland gör det även ont i "nefrostomiuttaget".

SÅ hoppas bara nu när dom stänger av nefrostomin nästa gång att mitt kreatininvärde hålls på normala värden. Så jag blir av med den. 

Igår kom en sjuksköterska från ASIH hit ca kl. 15:45 o pratade lite med mig. Idag kom en sjuksköterska från ASIH hit ca kl. 08:45 o gav mig lite mediciner. 

torsdag 19 juli 2018

ASIH o Karolinska Solna

Måndagen den 9 juli kom en sjuksköterska hit från ASIH ca 19:30 så hon bytte min stomipåse. Jag fick även en Fragminspruta o så tog hon bort stygnen efter operationen.

Tisdagen den 10 juli hade jag tid hos min läkare på Nya Karolinska i Solna kl. 10. Så då hade vi beställt en taxi till kl. 08:30. Mitt kreatinvärde (njurvärde) låg på 132 så hon ville att jag skulle ta nya blodprover. Då hade mitt kreatininvärde gått upp ännu mer. Så då gav hon en remiss till bedömningsenheten o så fick jag göra en datortomografi. Så det visade även på strålskador på högra urinledaren 😓😭 så dom tog blodprovrer o en blododling. Jag fick även dropp o antibiotika intravenöst o så fick jag två påsar blod.

Så jag blev sen förflyttad till onkologi avdelning 2 som är på A16a på gamla Karolinska. Den avdelningen är lite sunkig för dom var ju tidigare på Radiumhemmet o har tillfälligt flyttat till A16a innan dom får flytta in på Nya Karolinska.

Dom tog även blodprover på mig o så fick jag antibiotika intravenöst. Min sambo var med en stund på avdelningen o sen fick han åka hem kommunalt från Solna. Så det tog ca 1 timme för honom att ta sig hem. Jag fick även nåt att äta eftersom jag inte hade ätit nåt på hela dan.

Onsdagen den 11 juli hände det inte så mycket annat än att nattsköterskan väckte mig runt kl. 5 o tog blodprover o så fick jag även antibiotika intravenöst 4 gånger/dag. Jag fick prata med läkaren på ronden o så fick jag två påsar blod. Min sambo var även o hälsade på mig.

Torsdagen den 12 juli så blev jag väckt ca kl. 5 av att nattsköterskan som ville ta blodprover och så fick jag antibiotika intravenöst. Jag fick även frukost. Jag fick prata med läkaren på ronden o sa att jag inte vill ha nån nefrostomi (njurkateter) utan i så fall en j-stent som är en invärteskateter som går från urinblåsan o upp via urinledaren till njuren. 

Urologen ville att dom skulle sätta in en urinkateter före ingreppet med j-stent. Så jag fick en tid till ca kl. 15. Så jag fick duscha före det och fick hjälp av en undersköterska att duscha pga min droppfot. Efter det så fick jag dropp.

Jag hade ju oturen på min sida för j-stenten på vänstra sidan menar dom att inte fiunkar som den ska men dom kunde inte lägga in några stenter pga att jag blödde så dom var bara inne o brände i urinblåsan o så fick jag spolningsdropp 😭

Jag fick ju ligga på uppvaket en stund efter ingreppet. När jag kom upp från uppvaket ca kl. 19 så då satt min sambo o min brorsa i dagrummet o väntade på mig så det var en trevlig överraskning ☺. Brorsan skulle åka med färjan till Åbo på fredag morgon. Jag åt även två plättar med sylt o grädde. Jag fick antibiotika intravenöst 4 gånger/dag.

Tidigt på fredagen den 13 juli när det blev ny dag eller rättare sagt på natten så spolade dom o höll på så trosorna blev blöta. Dom höll på ganska länge. Så jag fick nya trosor. Sen blev jag väckt ca kl. 04:30 av att dom var inne o kollade o lyfte på täcket så att det blev kallt. Efter det skulle dom tvätta mig i sängen med tvättlappar för att jag hade spolningskateter. När dom var klar med det så kom nattsköterskan o skulle ta blodprover o ge antibiotika intravenöst.

Jag fick ingen frukost eftersom jag skulle fasta. Fick prata med läkaren som sa att dom skulle lägga in nefrostomi på höger sida 😭 o j-stent på samma gång. Det ingreppet lyckades.

Jag var klar med det ca 16:30 så då rullades jag upp till avdelningen. Så då åt jag lite. Min sambo var även o hälsade på mig. Jag fick antibiotika 4 gånger/dag.

På lördagen den 14 juli hände det inte så mycket. Jag blev som vanligt väckt av nattsköterskan för blodprov o antibiotika. Jag pratade även med läkaren. Fick antibiotika 3 gånger/dag.

På söndagen den 15 juli hände det inte heller så mycket. Blev som vanligt väckt av nattsköterskan för blodprov o antibiotika intravenöst. Jag pratade även med läkaren. Min sambo var oxå o hälsade på mig innan han skulle börja jobba. Fick antibiotika 3 gånger/dag.

På måndagen den 16 juli hände det heller inte så mycket. Jag blev som vanligt väckt av nattsköterskan för blodprover o antibiotika. Jag fick även prata med läkaren som sa att jag inte får åka hem ännu så jag bröt ihop pga min starka hemlängtan 😭. Dom kopplade bort spolningsdroppet. Jag fick även dropp. Fick antibiotika intravenöst 2 gånger o runt kl. 20 fick jag det som tablett.

På tisdag morgon den 17 juli blev jag väckt av nattsköterskan som ville ta bort urinkatetern. Hon tog även blodprover. Sen lite senare stängde dom av nefrostomin. Fick även prata med läkaren. Ingen hemgång nu heller så jag bröt ihop pga min starka hemlängtan 😭. Kisseriet måste även komma igång. Det kom sen igång på kvällen. Min sambo var även o hälsade på mig.

Igår blev jag väckt av nattsköterskan som ville ta blodprov. Dom bytte även stomipåsen. Fick även prata med läkaren så det blev ingen hemgång igår heller så jag bröt ihop 😭. Sänkan o mitt kreatininvärde hade gått upp. Så njurvärdet hade gått upp från 90 till 130 😓😭 så dom fick koppla på nefrostomin igen 😭. Så det var jättejobbigt.

Kände på mig att det skulle va nåt som stoppar hemgången bara för att min hemlängtan är så stark. Så nu är det tidigast i morgon som jag får komma hem. Det dyker säkert upp nåt igen då som gör att jag inte får åka hem bara för att jag längtar så efter att få bli utskriven härifrån.

Min sambo var även o hälsade på mig igår. Jag hamnade även att byta rum.