söndag 27 maj 2018

ASIH, Koloskopi, Läkare, Blodtransfussion och Cytostatika

I måndags 21 maj klev jag upp ca kl. 06:30 för att dricka en liter av den äckliga Movprep för koloskopin som jag skulle göra. Ville få det undan innan ASIH kommer. 

Jag mådde illa av Movprep och kräktes ca 1,5 timme efter att jag hade druckit upp den. 

Ca kl 11:45 kom en sjuksköterska hit från ASIH och tog blodprover inför min behandling och för D-vitamin forskningen som jag är med i. Jag fick även min veckomedicin i ApoDos-påsar.

Vi hade beställt sjuktaxi till kl. 13 för att inte behöva stressa till Karolinska i Huddinge. Jag hade tid först kl. 14:40. Det var rörigt där vid huvudentrén när dom håller på och renoverar. 

Dom gjorde ingen fullständig koloskopi för att tarmen är svullen pga strålskadorna så läkaren gick bara in ca 30 cm i tarmen och så brände han lite strålskador igen. Så jag ska höra av mig om det inte är bra och börjar blöda så som det inte ska blöda. 

Så när vi var klar i Huddinge så ringde vi efter en sjuktaxi och åkte hem. 

Min läkare i Solna ringde mig på kvällen och sade att mitt Hb bara är 65 och att jag måste få blod.

I tisdags 22 maj kom kuratorn hit ca kl 11. Vi hade beställt sjuktaxi till kl. 12 för att jag hade ett läkarbesök på Nya Karolinska i Solna kl. 13:30 inför behandlingen som var på torsdan. Så hon skickade även in en remiss till urologen för att kolla urinblåsan med cytoskop eftersom det har kommit blod från blåsan i urinen. Mitt kreatininvärde (njurvärde) var oxå lite förhöjt.

När vi var klar med läkarbesöket så åt vi lite på Livet så min sambo tog en hamburgare och själv tog jag bara en smörgås och en pärondricka till. 

När vi hade ätit så beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem. 

I onsdags 23 maj var det då dags för blodtransfussion. Så då kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 17. Så när hon skulle sticka mig andra gången för att lägga i nålen i venporten kändes det konstigt och hon stack mig totalt fem gånger och alla gånger kändes det konstigt. Det kändes även som ett tryck och armen kändes stel av nålen men hon sa att det kan vara så ibland. Har aldrig känt så tidigare.  Fick även ett stort blåmärke på kuppen. Så nåt gick fel. 

Jag fick två påsar blod. Så när hon var klar ca 19:25 tog hon bort nålen och då började armen kännas bättre. 

Kl. 21 tog jag 2,5 tabletter Deltison 50 mg som ska tas 12 timmar innan behandlingen startas så kl. 3 på natten skulle jag ta 2,5 tabletter till som ska tas 6 6immar innan behandlingen startas.

På torsdag 24 maj hade vi beställt sjuktaxi till kl 07:30 men den dök inte upp så vi fick ringa igen och då sa dom att den kommer kl 08:00 men det kom ingen taxi då heller så vi fick ringa igen så först kl 08:15 fick dom fram en taxi. Så jag tog i taxin 1 kapsel Emend 125 mg och 2 tabletter Ondansetron 8 mg som ska tas ca en timme före behandlingen. Strulet ledde till att vi kom för sent så vi var på avdelningen först ca kl. 09:30 och jag hade tid kl. 09:00 på Bäckencancer Dagvård på Nya Karolinska i Solna. 

Först tog dom en vikt och sen testade den ena sjuksköterskan att sticka mig två gånger i venporten men fick inte in nålen pga svullnaden så hon hämtade en annan sjuksköterska som är mer erfaren så hon fick in den. Jag fick turen att få det enda enkelrum som dom har. Dom andra är bås med väggar.

Sjuksköterskan sprutade in lite mediciner genom venporten för magen och mot illamående. Efter det fick jag koksalt som skulle droppa i ca en timme. När den var klar så var det dags för den ena cytostatikan som heter Paklitaxel så den gick på halva hastigheten i ca 30 minuter och sen höjde hon till full hastighet så det skulle droppa i ca 2 timmar och 45 minuter till. När den var slut så var det igen dags för koksalt som skulle droppa i ca en timme och efter det var det dags för den andra cytostatikan som heter Cisplatin. Den tog ca en timme. 

När den var klar så avslutades det med en koksalt som har vissa ämnen tillsatta som kroppen behöver som bland annat magnesium, kalcium och natrium. Det droppade i ca 1,5 timme.  Så när vi det var klart så tog hon bort nålen och så fick jag ta en vikt. Så vi var klar ca kl 17. 

Hade bra utsikt från rummet.


Så då beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem. 

Till natten tog jag en tablett Ondansetron 8 mg som ska tas första till natten första dan. 

Dag 2 fredag 25 maj skulle jag ta 1 kapsel Emend 80 mg, 1 tablett Ondansetron 8 mg och 8 tabletter Betapred 0,5 mg som ska lösas upp i liten vatten. 

Ca kl 12 på fredagen ringde det på dörren men jag öppnade inte tänkte att det var nån försäljare eller nåt eller min sambo som busade. Men när jag inte öppnade så ringde det på min telefon o det var ASIH som undrade om jag inte var hemma. Dom hade inte meddelat nåt att dom skulle komma så då kom dom med blod. SÅ då öppnade jag så det var tur att jag var hemma. Han hade med en sjuksköterskestuderande. 

Så då lyckades han få in nålen på första försöket och allt lyckades som det skulle. Så då fick jag två påsar blod till så dom var klar ca 13:20 och tog bort nålen.

Dag 3 på lördag 26 maj så skulle jag på morgonen ta 1 kapsel Emend 8 mg och 8 tabletter Betapred som ska lösas upp i lite vatten.

Idag var det Dag 4 så då skulle jag ta 8 tabletter Betapred upplöst i lite vatten. 




lördag 19 maj 2018

ASIH och utebliven kallelse

I tisdags var det veckobesöket så då kom min omvårdnadssjuksköterska hit från ASIH ca kl. 12  med min veckomedicin ApoDos-påsar.

Idag blev jag både irriterad och lessen när det kommer ett sms med påminnelse om att jag har tid på Karolinska i Huddinge måndag 21 maj och att jag är välkommen till endoskopienheten väntrum K53 på Karolinska i Huddinge 😰 och jag har inte ens fått någon kallelse så igen har en kallesle åkt på villovägar. Det så det är så typiskt att ett sånt sms ska komma på en lördag så att jag inte ens kan ringa dom och fråga. 

Är första gången en kallelse från Huddinge har kommit på villovägar men är några kallelser till Radiumhemmet som tidigare har kommit på villovägar men då har jag i varje fall fått ett påminnelse sms på en vardag och kunnat kolla upp det. 

Loggade in på mina recept på internet och då såg jag att det hade blivit inlagt Movprep och Movicol 5 april och det är inget jag reagerat på tidigare när jag varit inne på mina recept. Jag får ju min medicin från ASIH förutom sånt som har med min behandling att göra. Movicol kommer jag i vilket som inte ens att ta ut för då slår min mage sönder. 

Vet inte HUR jag ska klara av att dricka Movprep nu utan att kräkas. Det är så äckligt att dricka och ännu värre nu när jag är inne i behandlingen och är ännu mer känslig än vanligt. Vet att man i samband med sånt ska undvika vissa saker en vecka före som bl.a. tomat och järntabletter. Jag har ätit tomat och även tagit järntabletter varje morron. Kommer inte ens ihåg hur schema var för Movprep hur man skulle fasta och så för jag har inte tagit det på över 1,5 år. För på sista tiden har jag bara rengjort tarmen med Klyx o då har jag kunnat äta som vanligt. 

Äntligen är det klart och jag får sjukpenning från Försäkringskassan. 

söndag 13 maj 2018

Datortomografi, ASIH o teamolmed

I måndags 7 maj var det dags för datortomografi på Nya Karolinska i Solna så då hade vi beställt sjuktaxi till kl 8. Jag hade tid för röntgen kl 09:30 så det var bra att vara ute i god tid när dom har flyttat för att hitta rätt. Jag var klar med röntgen just före kl.10 så då beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem. 

Vi hann nästan bara hem så kom kurator från ASIH. Vi hade bokat tid med henne till kl 11. Så hon hjälpte oss med att fylla i en ansökan om pengar från en till fond. 

I tisdags var det veckobesöket så då kom en sjuksköterska hit från ASIH och hade en sjuksköterskestuderande med sig som ska jobba på ASIH i sommar o bara har ett halvår kvar av sina studier. Dom kom hit ca kl. 10 så då fick jag min veckomedicin i ApoDos-påsar.

I onsdags var det dags att åka till teamolmed i Stockholm som är nära Nya Karolinska och prova ut en ortos (skena) för foten. SÅ då hade vi beställt sjuktaxi till kl 08:30 för vi hade tid på teamolmed kl. 09:30. Så när vi var klar på teamolmed så gick vi på Max och åt lite på Torsplan för det låg nästan bredvid teamolmed i samma hus. Jag fick ju ha skenan på. När vi hade ätit klart på teamolmed så beställde vi efter en sjuktaxi till teamolmed och åkte hem. Märkte då att det gjorde lite ont benet när gick o att skenan kändes så det tryckte på benet. 

Kuratorn ringde och sade jag skulle få pengar från den fonden och att dom skulle sätta in dom på kontot samma dag. 

I fredags kom sjukgymnasten från ASIH hit ca kl 10:30 så då var vi ute och promenerade en bit så just då funkade det bra med skenan då jag hade rollatorn att gå med men sen senare när vi åkte till Vaxholm och gick kändes det igen som att det tryckte på. Går ju rätt när jag går med rollatorn men utan den går jag stapligt o spänner mig o får en konstig gångstil. Så jag hoppas att jag snart kan gå rätt och utan att vara rädd att ramla även utan rollatorn. 

måndag 7 maj 2018

ASIH, Cytostatika o Blodtransfussion

I måndags 30.4 hade jag läkarbesök på Nya Karolinska i Solna inför behandlingen. Så vi hade beställt en sjuktaxi till kl. 08:30 eftersom jag skulle ta blodprov före läkaren. Hade läkartiden kl. 10:40. Så jag hade brist på Magnesium o mitt Hb var bara 99. Så när jag var klar beställde vi efter en sjuktaxi o åkte hem. Tyckte att Nya Karolinska har lite obekväma stolar som inte passar för korta personer  hon sjukskrev mig nu till 31 augusti. 

Ca kl 17 kom en sjuksköterska hit från ASIH på veckobesöket så då fick jag min medicin i ApoDos-påsar.

Jag tog 2,5 tabletter Deltason i tisdags 12 timmar före behandlingen o 2,5 tabletter 6 timmar före behandlingen. I onsdags var det dax för cytostatika igen så vi hade beställt sjuktaxi till kl 7. Jag tog mina mediciner i taxin som ska tas på Dag 1 = Behandlingsdagen. Så det var 1 kapsel Emend 125 mg o 2 tabletter Ondansetron 8 mg.

Vi var framme vid Radiumhemmet på Karolinska i Solna ca kl. 07:50 så då gick jag till kassan o anmälde mig o sen gick vi upp till P13. Jag hade tid kl. 8, så vi satte oss ner i väntrummet o väntade. Sen tog hon en BAS-test för att jag skulle få blod på fredag. Hon tog oxå en vikt av mig. Vi fick ett eget rum.

Sjuksköterskan sprutade in lite mediciner genom venporten för magen o mot illamående. Efter det fick jag koksalt som droppa i en timme.

Efter det var det dax för den ena cytostatikan som heter Paklitaxel så den gick på halva hastigheten i ca 30 minuter o sen höjde hon till full hastighet så det skulle droppa ca 2 timmar o 45 minuter till. När Paklitaxel var slut var det igen dax för koksalt i en timme o efter det var det dax för den andra cytostatikan som heter Cisplatin. Den tar ca 1 timme. När den var klar så skulle det avslutas med en koksalt som hade vissa ämnen tillsatta som kroppen behöver som bland annat magnesium, kalcium o natrium. Den skulle droppa i ca 1,5 timme.

Jag tog ju en vikt då jag kom dit o jag fick även mäta hur mycket jag dricker. Det skulle även tas en vikt efteråt så jag hade gått upp nästan 5 kg så jag fick medven vätskedrivande tablett som jag skulle ta när vi kom hem. Vi var klar på P13 ca kl. 16:10 så då beställde vi efter en sjuktaxi o åkte hem.

I torsdags var sjukgymnasten hit kl. 10 från ASIH o gjorde lite övningar för foten.

I fredags var det dax för blodtransfussion igen eftersom mitt Hb bara var 99. Så då kom min omvårdnadssjuksköterska från ASIH hit ca kl. 16:10. Så hon var här tills det var klart. Jag fick två påsar blod så hon var klar ca kl. 18.

onsdag 25 april 2018

ASIH o Mammografi

I måndags kom kuratorn hit från ASIH ca kl 12:50. Hon hjälper oss att söka bidrag från fonder. Min läkare på Radiumhemmet ringde oxå i fredags så hon ska skriva det läkarintyg som fattas som Försäkringskassan har sagt att jag måste ha för att täcka upp för att jag ska kunna få sjukpenning så hoppas att dom godkänner allt nu så pengarna börjar rulla in. 

Igår kom sjukgymnasten hit från ASIH kl. 10 så då gjorde hon lite stabilisationsträning för foten och ca kl 11 kom min omvårdnadssjuksköterska hit från ASIH så jag fick min medicin i ApoDos-påsar och så tog hon även blodprov som hör till D-vitamin forskningen som jag är med i. 

Igår var det också dags för Mammografi. Så då hade vi beställt sjuktaxi till kl. 13:50 för jag hade tid kl. 14:55 på SöS Bröstcentrum som är på Fatburs brunnsgata 7 vid Södra station. Vi var där ganska tidigt men jag fick komma in ca 30 minuter före jag hade tiden så det var bra. När jag var klar där så beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem. 

Idag ringde läkaren från ASIH som har hand om D-vitamin forskningen och sade att mina värden på blodproven igår var bra. Mitt kreatinin (njurvärde) var bara 66 så det är bra. 

söndag 22 april 2018

ASIH o blodtransfussion

I tisdags kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 10:15 på veckobesök så då fick jag min medicin i ApoDos-påsar. Hon tog även ett blodprov för att bl.a. kolla mitt Hb o så en BAS-test. 

Sjukgymnasten kom hit ca kl. 10:30 så hon tänjde mitt sjuka bena så jag låg i soffan. Arbetsterapeuten kom även hit för sjukgymnasten trodde att skenor för min droppfot går genom dom men det är sjukgymnasten som bestämmer sånt. Så hon skrev en remiss till min ansvariga läkare på ASIH. 

Min läkare på Radiumhemmet på Karolinska i Solna ringde i fredags så hon skulle skriva dom sjukintyg som fattas retroaktivt. Så får bara hoppas att pengarna från Försäkringskassan börjar rulla in nu. Har ännu inte fått nåt därifrån fast jag har varit sjukskriven sen 25 december 2017.

I fredags var det dags för blodtransfussion för mitt Hb var bara 90. Så sjuksköterskan från ASIH kom hit ca 16:20. Så hon var här tills det var klart. Jag fick två påsar blod så hon var klar ca kl. 18:20.

torsdag 12 april 2018

ASIH och cytostatika

I måndags ringde min läkare på Radiumhemmet och sade att den läkare jag skulle träffa inför behandlingen var sjuk så då ville min egna läkare stämma av i telefon. Så då ville hon att jag ska ta en annan kortison inför behandlingen som heter Deltason som jag ska ta 2,5 tablett av 12 timmar före behandlingen och 2,5 tablett 6 timmar före behandlingen för att motverka allergisk reaktion eftersom jag fick en liten sådan vid förra behandlingen. Sen är det Betapred dom andra dagarna som tidigare så det är bara dag 1 som är behandlingsdagen som är ändrad till Deltason men annars är resten som tidigare. 

I måndags tyckte jag även att det kändes som att jag hade urinvägsinfektion så då kom ASIH hit ca kl.16 så jag fick lämna urinprov och så fick jag även antibiotika som jag ska ta morgon, middag och kväll fram till söndag kväll. Så det är 20 tabletter. 

I tisdags var det veckobesök så då kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl 9 med min veckomedicin i ApoDos-påsar. Sjukgymnasten från ASIH kom hit kl 11 så då stretchade hon mitt vänstra ben som har med nerverna i foten att göra och så gick hon genom en del övningar som jag ska göra för vänstra foten. Som den är nu har jag svårt att gå när foten är så domnad o att jag även fått droppfot. 

Jag kände även att min matlust inte har varit den bästa och att jag även hade druckit dåligt så då ringde vi till ASIH och dom skulle lägga in dropp. Så då kom en sjuksköterska från ASIH hit med dropp som skulle droppa hela natten. Matlusten kom som tur var tillbaka på kvällen. 

Så igår ca kl 6 så kom dom hit från ASIH och kopplade bort droppet. Vi hade beställt sjuktaxi till kl 06:30 men när vi skulle börja gå ner så ringde taxichauffören o sade att han är sen o att han ringer när han närmar sig. Så han kom väl ca 06:50 men vi hann bra ändå eftersom det inte var så farligt med köer när taxin får köra i bussfiler. Så jag tog mina mediciner i taxin som ska tas en timme före behandlingen som man ska ta på Dag 1 = Behandlingsdagen. Så då var det 1 kapsel Emend 125 mg och 2 tabletter Ondansetron 8 mg. 12 timmar före behandlingen så tog jag ju 2,5 tablett Deltason och 6 timmar före behandlingen 2,5 tabletter Deltason. 

Vi var ju framme på Radiumhemmet ca kl. 07:20. Taxiresan till Karolinska var lite jobbig för taxichauffören körde så knyckigt så när jag skulle kliva av taxin kände jag bara hur det snurrade till så jag tappade balansen och ramlade omkull men som tur var skadade jag mig inte. Kassan där man anmäler sig öppnade kl. 07:30 så efter det åkte vi upp till P13. Jag hade tiden kl. 08:00 så vi satte oss ner i väntrummet och väntade. Så dom tog en vikt av mig. Den här gången fick vi ett eget rum. Sjuksköterskan sprutade in lite mediciner genom venporten för magen och mot illamående. Efter det så fick jag koksalt som droppa i en timme. 

Efter det var det dags för den ena cytostatikan som heter Paklitaxel så den startades upp med halva hastigheten på grund av att jag fick en allergisk reaktion förra gången så måste dom nu börja med halva hastigheten i 30 minuter. Så sjuksköterskan satt med ca 15 minuter på grund av den allergiska reaktionen förra gången. Sen när det hade gått 30 minuter så höjde hon till full hastighet så det skulle droppa i 2 timmar och 45 minuter till. 

Min kontaktsjuksköterska kom upp till P13 ca 10:30 så då hade min sambo före det pratat med försäkringskassan som bara är ute för att jävlas att jag har ett glapp där från då jag var sjukskriven förra perioden till 17 juli 2016 och skolan började 15 augusti 2016. Så nu vill dom veta vad jag gjort 18.7.2016 - 14.8.2016 när jag var ledig en månad. Då begärde jag ju inte efter nå fler läkarintyg eftersom jag trodde att det inte behövdes fast jag inte var i riktigt sånt skick att jag skulle kunna jobba utan behövde lite mer vila för att kroppen skulle återhämta sig efter en tuff behandling. Skolan hade ju heller ingen APL (praktik) på första terminen. 

Så min kontaktsjuksköterska kom ju för att lämna mitt nya schema med mediciner som ska tas i samband med behandlingen så då pratade vi med henne om intyget på samma gång för den här perioden så hon skulle föra det vidare till min läkare så att dom kan skriva intyg på det. Så hoppas bara dom slutar att bråka med oss nu och ger mig sjukpenning. Vi har tid på oss till 26 april att lämna synpunkter eller meddela om det är nåt som inte stämmer. 

När Paklitaxel var slut var det igen dags för koksalt i en timme och efter det var det dags för den andra cytostatikan som heter Cisplatin. När den var klar så skulle det avslutas med en koksalt som hade vissa ämnen tillsatta som kroppen behöver som bland annat magnesium, kalcium och natrium. 

Jag tog ju en vikt då jag kom dit och jag fick även mäta hur mycket jag kissar och skriva upp hur mycket jag dricker. Det skulle även tas en vikt efteråt så den här gången hade jag bara gått upp 1,75 kg. Så vi var klar på P13 ca kl 16. Så efter det beställde vi efter en sjuktaxi så den kom först ca kl 16:50. Så då åkte vi hem.

Idag kom kuratorn från ASIH hit kl 11 så hon hjälper oss med strulet på Försäkringskassan och nu även med fonder som jag kan söka om. Försäkringskassan har ju nekat mig sjukpenning eftersom jag inte har skickat in nåt intyg på vad jag gjort från det att skolan slutade tills det att jag blev sjukskriven. SÅ det har nu min läkare på Radiumhemmet fixat till och skrivit ett sjukintyg på den perioden som är från 27.12.2017 - 7.1.2018. Eftersom dom andra dagarna var röda dagar. Så hoppas bara nu att dom inte är för jävliga och godkänner mitt Läkarintyg.