I måndags kom kuratorn hit från ASIH ca kl 12:50. Hon hjälper oss att söka bidrag från fonder. Min läkare på Radiumhemmet ringde oxå i fredags så hon ska skriva det läkarintyg som fattas som Försäkringskassan har sagt att jag måste ha för att täcka upp för att jag ska kunna få sjukpenning så hoppas att dom godkänner allt nu så pengarna börjar rulla in.
Igår kom sjukgymnasten hit från ASIH kl. 10 så då gjorde hon lite stabilisationsträning för foten och ca kl 11 kom min omvårdnadssjuksköterska hit från ASIH så jag fick min medicin i ApoDos-påsar och så tog hon även blodprov som hör till D-vitamin forskningen som jag är med i.
Igår var det också dags för Mammografi. Så då hade vi beställt sjuktaxi till kl. 13:50 för jag hade tid kl. 14:55 på SöS Bröstcentrum som är på Fatburs brunnsgata 7 vid Södra station. Vi var där ganska tidigt men jag fick komma in ca 30 minuter före jag hade tiden så det var bra. När jag var klar där så beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem.
Idag ringde läkaren från ASIH som har hand om D-vitamin forskningen och sade att mina värden på blodproven igår var bra. Mitt kreatinin (njurvärde) var bara 66 så det är bra.
Kommer bland annat att sätta ut bilder på mina Mumin o Pippi & Emil prylar men kommer även att skriva om annat :-)
onsdag 25 april 2018
söndag 22 april 2018
ASIH o blodtransfussion
I tisdags kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 10:15 på veckobesök så då fick jag min medicin i ApoDos-påsar. Hon tog även ett blodprov för att bl.a. kolla mitt Hb o så en BAS-test.
Sjukgymnasten kom hit ca kl. 10:30 så hon tänjde mitt sjuka bena så jag låg i soffan. Arbetsterapeuten kom även hit för sjukgymnasten trodde att skenor för min droppfot går genom dom men det är sjukgymnasten som bestämmer sånt. Så hon skrev en remiss till min ansvariga läkare på ASIH.
Min läkare på Radiumhemmet på Karolinska i Solna ringde i fredags så hon skulle skriva dom sjukintyg som fattas retroaktivt. Så får bara hoppas att pengarna från Försäkringskassan börjar rulla in nu. Har ännu inte fått nåt därifrån fast jag har varit sjukskriven sen 25 december 2017.
I fredags var det dags för blodtransfussion för mitt Hb var bara 90. Så sjuksköterskan från ASIH kom hit ca 16:20. Så hon var här tills det var klart. Jag fick två påsar blod så hon var klar ca kl. 18:20.
torsdag 12 april 2018
ASIH och cytostatika
I måndags ringde min läkare på Radiumhemmet och sade att den läkare jag skulle träffa inför behandlingen var sjuk så då ville min egna läkare stämma av i telefon. Så då ville hon att jag ska ta en annan kortison inför behandlingen som heter Deltason som jag ska ta 2,5 tablett av 12 timmar före behandlingen och 2,5 tablett 6 timmar före behandlingen för att motverka allergisk reaktion eftersom jag fick en liten sådan vid förra behandlingen. Sen är det Betapred dom andra dagarna som tidigare så det är bara dag 1 som är behandlingsdagen som är ändrad till Deltason men annars är resten som tidigare.
I måndags tyckte jag även att det kändes som att jag hade urinvägsinfektion så då kom ASIH hit ca kl.16 så jag fick lämna urinprov och så fick jag även antibiotika som jag ska ta morgon, middag och kväll fram till söndag kväll. Så det är 20 tabletter.
I tisdags var det veckobesök så då kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl 9 med min veckomedicin i ApoDos-påsar. Sjukgymnasten från ASIH kom hit kl 11 så då stretchade hon mitt vänstra ben som har med nerverna i foten att göra och så gick hon genom en del övningar som jag ska göra för vänstra foten. Som den är nu har jag svårt att gå när foten är så domnad o att jag även fått droppfot.
Jag kände även att min matlust inte har varit den bästa och att jag även hade druckit dåligt så då ringde vi till ASIH och dom skulle lägga in dropp. Så då kom en sjuksköterska från ASIH hit med dropp som skulle droppa hela natten. Matlusten kom som tur var tillbaka på kvällen.
Så igår ca kl 6 så kom dom hit från ASIH och kopplade bort droppet. Vi hade beställt sjuktaxi till kl 06:30 men när vi skulle börja gå ner så ringde taxichauffören o sade att han är sen o att han ringer när han närmar sig. Så han kom väl ca 06:50 men vi hann bra ändå eftersom det inte var så farligt med köer när taxin får köra i bussfiler. Så jag tog mina mediciner i taxin som ska tas en timme före behandlingen som man ska ta på Dag 1 = Behandlingsdagen. Så då var det 1 kapsel Emend 125 mg och 2 tabletter Ondansetron 8 mg. 12 timmar före behandlingen så tog jag ju 2,5 tablett Deltason och 6 timmar före behandlingen 2,5 tabletter Deltason.
Vi var ju framme på Radiumhemmet ca kl. 07:20. Taxiresan till Karolinska var lite jobbig för taxichauffören körde så knyckigt så när jag skulle kliva av taxin kände jag bara hur det snurrade till så jag tappade balansen och ramlade omkull men som tur var skadade jag mig inte. Kassan där man anmäler sig öppnade kl. 07:30 så efter det åkte vi upp till P13. Jag hade tiden kl. 08:00 så vi satte oss ner i väntrummet och väntade. Så dom tog en vikt av mig. Den här gången fick vi ett eget rum. Sjuksköterskan sprutade in lite mediciner genom venporten för magen och mot illamående. Efter det så fick jag koksalt som droppa i en timme.
Efter det var det dags för den ena cytostatikan som heter Paklitaxel så den startades upp med halva hastigheten på grund av att jag fick en allergisk reaktion förra gången så måste dom nu börja med halva hastigheten i 30 minuter. Så sjuksköterskan satt med ca 15 minuter på grund av den allergiska reaktionen förra gången. Sen när det hade gått 30 minuter så höjde hon till full hastighet så det skulle droppa i 2 timmar och 45 minuter till.
Min kontaktsjuksköterska kom upp till P13 ca 10:30 så då hade min sambo före det pratat med försäkringskassan som bara är ute för att jävlas att jag har ett glapp där från då jag var sjukskriven förra perioden till 17 juli 2016 och skolan började 15 augusti 2016. Så nu vill dom veta vad jag gjort 18.7.2016 - 14.8.2016 när jag var ledig en månad. Då begärde jag ju inte efter nå fler läkarintyg eftersom jag trodde att det inte behövdes fast jag inte var i riktigt sånt skick att jag skulle kunna jobba utan behövde lite mer vila för att kroppen skulle återhämta sig efter en tuff behandling. Skolan hade ju heller ingen APL (praktik) på första terminen.
Så min kontaktsjuksköterska kom ju för att lämna mitt nya schema med mediciner som ska tas i samband med behandlingen så då pratade vi med henne om intyget på samma gång för den här perioden så hon skulle föra det vidare till min läkare så att dom kan skriva intyg på det. Så hoppas bara dom slutar att bråka med oss nu och ger mig sjukpenning. Vi har tid på oss till 26 april att lämna synpunkter eller meddela om det är nåt som inte stämmer.
När Paklitaxel var slut var det igen dags för koksalt i en timme och efter det var det dags för den andra cytostatikan som heter Cisplatin. När den var klar så skulle det avslutas med en koksalt som hade vissa ämnen tillsatta som kroppen behöver som bland annat magnesium, kalcium och natrium.
Jag tog ju en vikt då jag kom dit och jag fick även mäta hur mycket jag kissar och skriva upp hur mycket jag dricker. Det skulle även tas en vikt efteråt så den här gången hade jag bara gått upp 1,75 kg. Så vi var klar på P13 ca kl 16. Så efter det beställde vi efter en sjuktaxi så den kom först ca kl 16:50. Så då åkte vi hem.
Idag kom kuratorn från ASIH hit kl 11 så hon hjälper oss med strulet på Försäkringskassan och nu även med fonder som jag kan söka om. Försäkringskassan har ju nekat mig sjukpenning eftersom jag inte har skickat in nåt intyg på vad jag gjort från det att skolan slutade tills det att jag blev sjukskriven. SÅ det har nu min läkare på Radiumhemmet fixat till och skrivit ett sjukintyg på den perioden som är från 27.12.2017 - 7.1.2018. Eftersom dom andra dagarna var röda dagar. Så hoppas bara nu att dom inte är för jävliga och godkänner mitt Läkarintyg.
lördag 7 april 2018
ASIH
I tisdags var det veckobesöket så då var en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 12:15 med min veckomedicin ApoDos-påsar.
I onsdag kom sjukgymnasten från ASIH hit ca kl. 13:45. Kan inte vippa på vänstra foten uppåt så jag har vad dom kallar droppfot. Så det har med nån nerv att göra. Så dom ska följa upp det. Så får hoppas foten blir bra.
I går kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl 09:00 och tog blodprov.
I onsdag kom sjukgymnasten från ASIH hit ca kl. 13:45. Kan inte vippa på vänstra foten uppåt så jag har vad dom kallar droppfot. Så det har med nån nerv att göra. Så dom ska följa upp det. Så får hoppas foten blir bra.
I går kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl 09:00 och tog blodprov.
lördag 31 mars 2018
ASIH och datortomografi
I måndags kom dietisten från ASIH hit ca kl. 10:30 så jag beställde efter mer av näringsdryckerna som är yoghurtstyle och så kom sjukgymnasten från ASIH hit ca kl. 12:30.
I tisdags var det veckobesöket så då kom min omvårdnadssjuksköterska från ASIH hit ca kl 11 så då fick jag min veckomedicin i ApoDos-påsar och så tog hon blodprov.
I onsdags kom sjukgymnasten hit ca kl. 9 med en elektrisk Tens maskin som jag ska få låna som kan vara för mitt ben. Så den ska jag använda 4-6 ggr/dag och en halvtimme i gången. Så jag sätter två självhäftande TENS elektroder på benet o så lägger man på apparet o trycker på den tills man känner ett pirr i benet o efter en stund när det inte känns mera så ökar man.
I tisdags var det veckobesöket så då kom min omvårdnadssjuksköterska från ASIH hit ca kl 11 så då fick jag min veckomedicin i ApoDos-påsar och så tog hon blodprov.
I onsdags kom sjukgymnasten hit ca kl. 9 med en elektrisk Tens maskin som jag ska få låna som kan vara för mitt ben. Så den ska jag använda 4-6 ggr/dag och en halvtimme i gången. Så jag sätter två självhäftande TENS elektroder på benet o så lägger man på apparet o trycker på den tills man känner ett pirr i benet o efter en stund när det inte känns mera så ökar man.
Kuratorn från ASIH kom hit ca 11:30 o hjälpte mig bl.a. att ringa Försäkringskassan som jag har problem med. Har ännu inte fått nån sjuklön därifrån o dom hittar bara mer kryphål att bråka om.
I torsdags var det dags att åka till Karolinska i Solna på Datortomografi. Så vi hade beställt sjuktaxi till kl. 07:50 och jag hade tid i Solna kl. 09:20 för att börja dricka vatten. Det var så lugnt i trafiken så det gick fort till Solna. Vi var inne i väntrummet ca 2 h före jag hade tid för röntgen. Jag klarade inte av att dricka upp allt vatten för det är inte så gott o så började jag må lite illa av det.
Jag var klar med röntgen ca kl. 10:40 så då beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem. Den kom ovanligt fort den här gången.
torsdag 22 mars 2018
ASIH och Cytostatika
I måndags kl 09:00 kom en Läkare hit från ASIH Stockholm Södra
i Älvsjö för att jag skulle skriva på papper för en forskning om D-vitamin som
jag ska vara med i. Läkarna vet inte om jag fått Placebo eller D-vitamin förrän
efter att forskningen är klar. D-vitaminvärdet måste var under 50 för att man
ska få vara med i forskningen.
Vi hade beställt Taxi till kl 12:30 för att jag hade en
läkartid på Radiumhemmet kl 13:30 inför behandlingen som var igår. Jag fick
även ta en BAS-test på Labben för blodtransfussionen. Efter det så beställde vi
efter en sjuktaxi och åkte hem.
I tisdags kom en sjuksköterska hit från ASIH ca 08:45 på
veckobesök så då fick jag min medicin i ApoDos-påsar. Hon tog även blodproven
som ska tas för forskningen. Jag fick även tre påsar blod för att mitt Hb bara
var 85. Hon var kvar här tills blodtransfusionen var klart ca 11:45.
Igår var det igen dags för behandling så vi hade beställt
sjuktaxi till kl 06:30. Vi hade tid kl 08:00 på P13. Det var inte så mycket
köer igår så vi var på Radiumhemmet redan kl 07:15. Så då tog jag mina
mediciner som skulle tas en timme före behandlingen som man ska ta Dag 1 =
behandlingsdagen. Så då var det 40 tabletter Betapred 0,5 mg upplösta i liten
vatten, 1 kapsel Emend 125 mg och så tog jag 2 tabletter Ondansetron 8 mg.
Jag tog även min morgonmedicin som är i ApoDos-påsen. Dom
öppnade kassan kl. 07:30 så då anmälde jag mig där o sen åkte vi upp till P13.
Så vi satt i väntrummet o väntade tills dom ropade upp mig.
Den här gången så fick jag ett tvåpersoners rum.
Så när jag hade hängt av mig jackan och lagt ifrån mig väskan
så tog hon en vikt på mig. Efter det så lade hon en nål i venporten och spruta
in lite mediciner genom venporten för magen och illamående. Efter det så fick
jag koksalt som skulle droppa.
Efter det så var det dags för den ena cytostatikan Paklitaxel
som ska ta tre timmar att droppa. Så sjuksköterskan måsta kvar en stund i
rummet o ha mig under bevakning så att jag inte skulle få nån allergisk
reaktion av det som kunde sitta i själva påsen. Så när det hade gått en stund
fick jag en konstig hosta o så började det komma konstiga genomskinliga prickar
på ögonen så jag blev nervös o så tryckte sjuksköterskan på larmknappen för jag
blev även röd i ansiktet så det kom in en läkare o tre sjuksköterskor till i
rummet så jag fick en kortisonspruta o så fick jag även lite syrgas o dom
kollade mitt blodtryck så jag hade fått en lindrig allergi.
Så dom stoppade cytostatikan i ca 25 minuter och sen startade
dom upp den långsamt igen så dom började med en fjärdedels hastighet i 30
minuter o sen ökade hon till halva hastigheten efter 30 minuter och sen full hastighet. Så hon satt med i början tills
den värsta faran skulle vara över. Som tur var gick det bra nu så jag kunde få
cellgiftet.
När Paklitaxel var slut så var det igen dags för koksalt i ca
en timme och efter det kom den andra cytostatikan Cisplatin igång. När den var
klar så skulle det avslutas med en koksalt som även hade vissa ämnen tillsatta
som kroppen behöver som bland annat magnesium och kalcium
Jag fick även ta en vikt då jag kom dit och mäta hur mycket
jag kissar och sen en vikt när jag var klar för att se om jag gått upp i vikt
av allt dropp o cellgift. Så jag vägde ju typ 3,5 kilo mer så då fick jag med
en vätskedrivande tablett som jag skulle ta då vi kom hem.
Jag var väl klar på P13 runt klockan halv sex så då beställde
vi en sjuktaxi och åkte hem.
Idag då jag klev upp så tog jag medicinerna för Dag 2 som är 1
kapsel Emend 80 mg, 1 tablett Ondansetron 8 mg och 8 tabletter Betapred 0,5 mg
som jag löste i lite vatten.
Idag ringde läkaren som var hit från ASIH i Älvsjö och sade
att mina blodprover var jättebra och att D-vitamin var på 47. Så det kommer hit
en sjuksköterska med medicinen senare idag.
lördag 17 mars 2018
ASIH
I tisdags var arbetsterapeuten hit och kollade om det är nåt jag behöver för att underlätta. Det som jag funderat att köpa men som inte hon hade är typ nån yogamatta eller liggunderlägg så jag inte känner av skarven och sjunker lite ner i den när jag vill ligga lite i soffan.
I onsdags var det veckobesöket så då fick jag min medicin i ApoDospåsar för en vecka framåt.
I torsdag var kuratorn hit och igår kom en sjuksköterska hit från ASIH och tog blodprover inför behandlingen som är nästa vecka på onsdag. Så få se då om jag behöver blod eller inte.
Känns jättejobbigt att håret har börjat lossna och att jag inte nästan har nåt hår kvar 😭
Dom säger att man brukar börja tappa håret efter 14 dagar mitt började efter 10 dagar så det började lossna på lördag kväll förra veckan 😭 så nu ser jag inte normal ut när jag kollar mig spegeln och kan inte gå ut som jag ser ut. Måste i så fall ha mössa på eller så peruken men den har jag ännu inte använt.
I onsdags var det veckobesöket så då fick jag min medicin i ApoDospåsar för en vecka framåt.
I torsdag var kuratorn hit och igår kom en sjuksköterska hit från ASIH och tog blodprover inför behandlingen som är nästa vecka på onsdag. Så få se då om jag behöver blod eller inte.
Känns jättejobbigt att håret har börjat lossna och att jag inte nästan har nåt hår kvar 😭
Dom säger att man brukar börja tappa håret efter 14 dagar mitt började efter 10 dagar så det började lossna på lördag kväll förra veckan 😭 så nu ser jag inte normal ut när jag kollar mig spegeln och kan inte gå ut som jag ser ut. Måste i så fall ha mössa på eller så peruken men den har jag ännu inte använt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

