Igår var hemsjukvården hit och lindade mitt vänstra ben.
Idag var vi och träffade en lymfterapeut på Aktiv Fysioterapi i Farsta så min sambo var med. Vi hade tid kl 11:15.
Idag var det mest att hon bara pratade o kollade på mitt ben så jag ska dit igen om en vecka så då ska hon mäta ut en stödstrumpa för hela benet o visa hur man typ kan göra lymfmassage på sig själv för att minska på vätskan.
Det jag lider mest av just nu är svullnaden på foten.
Kommer bland annat att sätta ut bilder på mina Mumin o Pippi & Emil prylar men kommer även att skriva om annat :-)
onsdag 31 januari 2018
måndag 29 januari 2018
Sigmoideoskopi
Jag använde 120 ml Klyx idag för att rengöra nedersta delen av tarmen. Så min sambo skjutsade mig o fixade även så att jag skulle få en rullstol när jag har lite jobbigt att gå. Jag hade tid idag kl 11:20 på Karolinska i Huddinge så dom har varit inne o "bränt" i tarmen så idag var det laserbehandling nr 7.
Idag såg läkaren hur det blödde i tarmen när han var inne o kollade så han fick skölja med en del vatten så att det skulle sluta blöda. Han sa även att det syns att du har haft det jobbigt med tarmen men det här ska vi fixa.
Fick även ta en microlax för att det var nåt ännu som skulle ut så sjuksköterskan kom med mig på toa så jag skulle få ifrån mig.
Tog extra lång tid idag när det även blev en del avbrott innan själva "bränningen" kunde börja. Så jag var klar först kl 13. Så då hämtade min sambo en rullstol och så åkte vi hem .
Ännu är det inte klart är fler gånger som ska "brännas". Läkaren frågade idag när han kom in om dom får filma för dom ska ha en större konferens i Mars så jag lovade att det skulle få filmas för det drar jag även själv nytta av o dessutom är mitt fall inte heller så vanligt.
Idag såg läkaren hur det blödde i tarmen när han var inne o kollade så han fick skölja med en del vatten så att det skulle sluta blöda. Han sa även att det syns att du har haft det jobbigt med tarmen men det här ska vi fixa.
Fick även ta en microlax för att det var nåt ännu som skulle ut så sjuksköterskan kom med mig på toa så jag skulle få ifrån mig.
Tog extra lång tid idag när det även blev en del avbrott innan själva "bränningen" kunde börja. Så jag var klar först kl 13. Så då hämtade min sambo en rullstol och så åkte vi hem .
Ännu är det inte klart är fler gånger som ska "brännas". Läkaren frågade idag när han kom in om dom får filma för dom ska ha en större konferens i Mars så jag lovade att det skulle få filmas för det drar jag även själv nytta av o dessutom är mitt fall inte heller så vanligt.
fredag 26 januari 2018
Hemsjukvården, kärlkirurgen och punktion
I måndags och tisdags kom dom hit från hemsjukvården och lindade mitt vänstra ben. Jobbigt att ha hela benet lindat. Blir stelare i benet och så får jag inte på mig skor.
På onsdag hade jag tid hos Kärlkirurgen på Karolinska i Solna kl 09:55 så min sambo var med. En sjuksköterska mätte trycket på båda fötterna och armarna. Om det är en strålskada som gör att det klämmer åt kärlen på vänstra sidan i bäckenet så kan dom lägga in stent eller leda blodet andra vägar. Dom skulle höra av sig när svaret på punktionen kommer. Hon skrev även ut Alvedon 665 mg åt mig och morfin mot värken. När jag var klar hos kärlkirurgen så gick jag till labben och tog blodprover som Radiumhemmet hade skickat remiss på. Prover som togs var Celler utlåtande, Neurofila granulo, Hemoglobin, Leukocyter och Trombocyter.
På torsdag var det dags för punktion kl 08:40 på Karolinska i Solna. Min sambo var med. Punktionen var jobbig och det gjorde ont när dom stack in nålen. Läkaren kollade först med ultraljud var hon skulle sticka. Det kom även in två andra läkare sen när det var dags att ta punktionen för att kolla så att provet blir bra taget.
På onsdag hade jag tid hos Kärlkirurgen på Karolinska i Solna kl 09:55 så min sambo var med. En sjuksköterska mätte trycket på båda fötterna och armarna. Om det är en strålskada som gör att det klämmer åt kärlen på vänstra sidan i bäckenet så kan dom lägga in stent eller leda blodet andra vägar. Dom skulle höra av sig när svaret på punktionen kommer. Hon skrev även ut Alvedon 665 mg åt mig och morfin mot värken. När jag var klar hos kärlkirurgen så gick jag till labben och tog blodprover som Radiumhemmet hade skickat remiss på. Prover som togs var Celler utlåtande, Neurofila granulo, Hemoglobin, Leukocyter och Trombocyter.
På torsdag var det dags för punktion kl 08:40 på Karolinska i Solna. Min sambo var med. Punktionen var jobbig och det gjorde ont när dom stack in nålen. Läkaren kollade först med ultraljud var hon skulle sticka. Det kom även in två andra läkare sen när det var dags att ta punktionen för att kolla så att provet blir bra taget.
Svaret ska komma inom 5 arbetsdagar så hoppas bara det inte är några cancerceller i provet utan att det bara är strålskador (fibros).
Idag var hemsjukvården hit och lindade mitt ben.
Idag var hemsjukvården hit och lindade mitt ben.
fredag 19 januari 2018
Hemsjukvården och blodtransfussion
I onsdags började jag få hemsjukvård från Vårdcentralen i Brandbergen så dom kommer hem och lindar mitt ben men får det bara måndag-fredag. Så då lindade en distriktssköterska mitt ben och tog även ett blodprov med Hemoglobin, leukocyter och trombocyter. Synd bara att jag ska vara så svårstucken när dom tar blodprov på mig.
I går kom det hit en sjuksköterska som lindade mitt ben. Känns så jobbigt med lindad ben. Känner mig ännu stelare då och har ännu svårare att gå. Är även så jobbigt när det spänner runt vaden och på foten så jag blir tokig. Så gör det både lindad och när det inte är lindad.
Min läkare från Radiumhemmet ringde även igår o sade att jag måste ha blod. Mitt Hb var bara 82 när jag blodprov i onsdag men tarmen har blött sen dess så det var säkert ännu lägre än det. Hon sa att jag måste åka till Radiumhemmet och få blod. Då jag frågade om ASIH inte kan ge blod så sa hon att dom inte kommer hem bara för att ge blod och linda ben. Tidigare var det att dom gör sånt men nu är det inte så. Nu inväntar dom svar på vad punktionen sen ska visa så det är känns så jobbigt just nu. Som det är nu så kommer jag inte i ett par skor om man lindar foten med bomull under men lindar man utan bomull o inte så tjockt kan jag komma i skon men det känns lite som att skon är för liten då o att jag får pressa in foten.
Idag har jag fått två påsar blod på Bedömningsenheten på Radiumhemmet. Fick före ta en BAS-test på labben. Så jag åkte sjuktaxi dit. Har inte använt mig av det på länge nu eftersom jag har varit så bra så att jag har kunnat åka kommunalt såna gånger jag inte fått skjuts. Som det är nu med benet skulle det vara för jobbigt att åka kommunalt när jag går mycket sämre och långsammare och blir fort trött när jag promenerar.
När jag var klar på Radiumhemmet så beställde jag en sjuktaxi och åkte hem.
onsdag 10 januari 2018
Dåliga besked
Har varit måndag och tisdag till en undersköterska på Vårdcentralen i Brandbergen och fått mitt vänstra ben lindat pga svullnaden.
Idag har jag inte lindat det nå för vi har varit till Radiumhemmet och jag har fått dåliga besked 😓
Känner mig så orolig efter dagens läkarbesök. Mjukdelsökningen i bäckenet som klämmer åt kärlen på vänster sida så kan dom inte utesluta att det kan vara återfall av cancer 😓
Utredning med datortomografi som dom tog i Huddinge har visat oklar svullnad i bäckenet med recidivmisstanke (återfall). Radiumhemmet kollade på bilderna igår. Så nu ska jag få en tid till röntgen för punktion (vävnadsprov) så jag befarar det värsta med tanke på hur jag känner mig ryggen och det känns som att det "hugger" till när jag suttit eller legat och ska resa mig eller om jag står stilla och väntar på att jag ska börja gå igen så kan det "hugga" till. Har kanske känt så sen torsdag kväll förra veckan när jag var inne på Huddinge sjukhus. Så vet inte då om det är för att det kan vara en tumör där eller om det är för att jag går så dåligt pga svullnaden i benet. Befarar ju det värsta med tanke på mina krämpor.
Ska även få ASIH som kan komma hem o linda mitt ben varje dag och ge mig blod om jag behöver. Livet är så jobbigt just nu. Även jobbigt att måsta ha benet lindat för då går jag ännu sämre. Blev även sjukskriven en månad till att börja med.
Fick även ta blodprover
Idag har jag inte lindat det nå för vi har varit till Radiumhemmet och jag har fått dåliga besked 😓
Känner mig så orolig efter dagens läkarbesök. Mjukdelsökningen i bäckenet som klämmer åt kärlen på vänster sida så kan dom inte utesluta att det kan vara återfall av cancer 😓
Utredning med datortomografi som dom tog i Huddinge har visat oklar svullnad i bäckenet med recidivmisstanke (återfall). Radiumhemmet kollade på bilderna igår. Så nu ska jag få en tid till röntgen för punktion (vävnadsprov) så jag befarar det värsta med tanke på hur jag känner mig ryggen och det känns som att det "hugger" till när jag suttit eller legat och ska resa mig eller om jag står stilla och väntar på att jag ska börja gå igen så kan det "hugga" till. Har kanske känt så sen torsdag kväll förra veckan när jag var inne på Huddinge sjukhus. Så vet inte då om det är för att det kan vara en tumör där eller om det är för att jag går så dåligt pga svullnaden i benet. Befarar ju det värsta med tanke på mina krämpor.
Ska även få ASIH som kan komma hem o linda mitt ben varje dag och ge mig blod om jag behöver. Livet är så jobbigt just nu. Även jobbigt att måsta ha benet lindat för då går jag ännu sämre. Blev även sjukskriven en månad till att börja med.
Fick även ta blodprover
lördag 6 januari 2018
Huddinge sjukhus
2 Januari var jag på ultraljud /duplex till Huddinge sjukhus för att kolla så att jag inte hade nån propp i benet. Efter det skulle vi träffa en läkare på AKVA som går under akuten. Hon ville att jag skulle läggas in på AKVA så att dom följande dag skulle kunna göra en datortomografi. Dom tog även blodprov så mitt Hb var bara 80 men då gav dom mig inget blod. Är så tråkigt att ligga inne på sjukhus så man blir helt rastlös. AKVA är ju inte heller nån vanlig avdelning utan det är mer sängplatser som går under akuten. Fick även en infart inlagt vilket också är jobbigt att sova med.
Trodde ju att jag skulle få åka hem på onsdag men icke sa Nicke då skulle jag förflyttas till MAVA M83 och hade ännu inte fått göra nån datortomografi. Dom tog även blodprov o mitt Hb var 80 så jag fick inget blod då heller eftersom det ska vara under 80 för att få blod.
Först kl 0:30 fick jag göra datortomografin. Mitt ben är ju så svullet så det ser dubbelt tjockare ut än det högra benet. Läkarna velar ju fram och tillbaka om olika saker så jag blev helt tokig. Fick inte åka hem på torsdagen heller. Dom tog blodprov igen då så då var det nere i 72 så då fick jag två påsar blod. Sjukhus är så jobbigt att bara ligga i den obekväma sängen och stirra o jag tycker inte heller att sjukhusmat är gott så då blir det även att jag äter mindre. Mitt Hb var på fredag 111.
På fredag kände jag att jag inte orkade vara kvar längre med allt velande fram och tillbaka. Dom har ju inte sett nån propp i benet men däremot sågs att en mjukdelsökning i bäckenet klämmer åt kärlen på vänster sida.
Jag ska träffa min läkare på Radiumhemmet på onsdag så Huddinge har skickat en remiss dit att dom har konsulterat kärlkirurgiska experter som tycker att det är viktigt att den fortsatta handläggningen av vården koordineras mellan onkologisk gynekologi och kärlkirurgen för att hjälpa mig på bästa sätt.
Nu måste mitt ben lindas dagtid fram till besöket på Radiumhemmet. Allt känns så jobbigt o jag går mycket sämre på grund av svullnaden i benet så jag går som en snigel.
Min fot är också svullen så jag har svårt att få på mig skor. Hoppas bara benet blir bra för just nu är allt så jobbigt som det bara kan vara med benet. Sover knappt nåt på natten och har svårt att få ro i kroppen.
Trodde ju att jag skulle få åka hem på onsdag men icke sa Nicke då skulle jag förflyttas till MAVA M83 och hade ännu inte fått göra nån datortomografi. Dom tog även blodprov o mitt Hb var 80 så jag fick inget blod då heller eftersom det ska vara under 80 för att få blod.
Först kl 0:30 fick jag göra datortomografin. Mitt ben är ju så svullet så det ser dubbelt tjockare ut än det högra benet. Läkarna velar ju fram och tillbaka om olika saker så jag blev helt tokig. Fick inte åka hem på torsdagen heller. Dom tog blodprov igen då så då var det nere i 72 så då fick jag två påsar blod. Sjukhus är så jobbigt att bara ligga i den obekväma sängen och stirra o jag tycker inte heller att sjukhusmat är gott så då blir det även att jag äter mindre. Mitt Hb var på fredag 111.
På fredag kände jag att jag inte orkade vara kvar längre med allt velande fram och tillbaka. Dom har ju inte sett nån propp i benet men däremot sågs att en mjukdelsökning i bäckenet klämmer åt kärlen på vänster sida.
Jag ska träffa min läkare på Radiumhemmet på onsdag så Huddinge har skickat en remiss dit att dom har konsulterat kärlkirurgiska experter som tycker att det är viktigt att den fortsatta handläggningen av vården koordineras mellan onkologisk gynekologi och kärlkirurgen för att hjälpa mig på bästa sätt.
Nu måste mitt ben lindas dagtid fram till besöket på Radiumhemmet. Allt känns så jobbigt o jag går mycket sämre på grund av svullnaden i benet så jag går som en snigel.
Min fot är också svullen så jag har svårt att få på mig skor. Hoppas bara benet blir bra för just nu är allt så jobbigt som det bara kan vara med benet. Sover knappt nåt på natten och har svårt att få ro i kroppen.
lördag 30 december 2017
Akuten
Vi fick åka till Akuten på jul annandag i Vasa för tarmen hade börjat blöda och mitt Hb var lågt från tidigare och så blev jag lite yr. Vi åkte in till Akuten på Vasa Centralsjukhus så att jag skulle få påfyllning av blod. Vi åkte från Pappa ca 19:30 och var framme på Akuten vid VSC ca 20:20. Så då fick jag en sängplats. Min sambo fick vänta utanför.
Efter en stund kom en Bioanalytiker och tog blodprover men även vilken blodgrupp jag har fast jag sade vilken jag har eftersom det inte står i deras journal. Dom måsta även ta en korstest som det heter i Finland. I Sverige kallas det BAS-test för att se att mitt blod matchar det blod jag ska få. Mitt Hb var bara 79.
Efter en stund fick jag även en infart. Det kändes som att dom är mycket skickligare att sticka mig i Vasa än vad dom är på Karolinska. Jag som brukar vara så svårstucken. I Finland är det alltid en Bioanalytiker eller laboratoriesköterska som det också har hett. Proverna i Sverige brukar det vara undersköterska eller sjuksköterska.
Efter en stund fick jag träffa en läkare. Han tyckte att jag skulle få blod på en avdelning men jag frågade om det inte går att få blod på akuten i stället så han skulle kolla upp det. Efter en stund kom han tillbaka och sade att det går. Jag fick två påsar blod. Efteråt tog dom ett nytt Hb så då var det 97. Så jag var klar först kl 3 på natten.
Efter det fick vi åka hem. Så då åkte vi via Shell på Storalånggatan och köpte varsin French Hotdog och åt dom i bilen sen var det bara att köra hem till Vörå i snöyran så vi var hos Mamma ca 04:30. Så typiskt att tarmen skulle blöda sen när jag fått påfyllning.
Kändes på ett sätt lite konstigt att vara på det sjukhus som jag är född på när en del av personalen var Finlands svensk o jag kunde prata som jag pratar med mina släktingar.
När vi kom hem från Finland åkte vi till Akuten på Karolinska i Huddinge för att kolla upp mitt ben så att det inte är nån propp eller nåt i benet eller nån ledinflammation. Tycker benet ser så svullet ut. Dom tog även en massa blodprover och en blododling en från varje hand. Vi kom till akuten ca kl 22. Sen fick vi vänta på en sjuksköterska som ropade upp oss och undersökte mitt ben. Han tog även tempen som visade att jag hade lite feber. Mätte även blodtryck o det var bra men pulsen var lite hög.
Efter det fick jag även ta blodprov men tyckte han höll på så länge när han skulle ta blodprov. Efter det fick vi igen sitta och vänta i väntrummet och han sade att det skulle ta några timmar innan vi skulle få träffa läkaren och då var klockan 22. När vi hade suttit i väntrummet ca 2 timmar så ropade samma sjuksköterska upp mig igen för att dom ville ha blododlingar. Dom tog två från varje hand som måste skickas in på analys. Sen sa han igen att vi måste sätta oss ner i väntrummet och vänta att det kan ta några timmar innan jag får träffa läkaren. När vi hade suttit i ca en timme till så tyckte jag att det började bli jobbigt för mitt ben så min sambo sade att vi går in och frågar om jag kan få en sängplats. Så då fick jag lägga mig på en brits men den kändes inte alls skön men ändå bättre och lugnare att sitta där än ute i väntrummet. Först ca kl 6 på morronen fick vi träffa en läkare. Så hon kollade mitt vänstra ben med Ultraljud för att se om jag hade blodproppar. Hon kunde se nåt på nedre delen av benet som hon inte riktigt kunde säga vad det är. Jag fick en tid för uppföljning av Ultraljud/Duplex. Så vi var klar att åka hem först kl 06:30.
Så när vi var på väg till bilen så ringde läkaren och sade att jag måste komma o ta nya blodprover för att se om infektionen jag har i kroppen är på väg åt rätt håll. Så typiskt när man trodde att man skulle få åka hem o sova. Hon sade att vi skulle vara på Akuten till kl 12 men jag sa att jag tycker det är tidigt med tanke på att vi åker hem nu. SÅ då sa hon att kl 13 och 14 går också bra. SÅ typiskt så då var det ännu svårare att slappna av när vi kom hem och så kände jag mig även orolig för blodproverna.
Så vi kommer till Akuten igen ca 12:30 så då sa vi till att vi orkar inte sätta o vänta nu när vi har suttit där hela natten och att jag tycker det är jobbigt att sitta i väntrummet och vänta med mitt ben. Så då släppte dom in oss på Medicin så då gick vi och pratade med dom så min sambo fixade så att jag fick lägga mig på en brits. Det vi irriterade oss på är att vi måste vänta på läkaren efter provsvaren. Så det tog väl kanske lite över två timmar tills vi fick träffa läkaren. Det positiva var att infektionsvärdet hade gått ner o även Leukocyterna har gått ner. Men svaret på vad det kan vara benet är jobbigt om det är Lymfödem som jag fått. Läkaren trodde lite på det. Hon ville att jag skulle göra ultraljudet för att utreda så att det inte är en propp. Lymfödem kan vara jättejobbigt att leva med :-( men dom sa att jag ska inte oroa mig för det behöver inte vara det. När vi var klara på Akuten så åkte vi hem. Allt känns så jobbigt just nu.
Frågade även vad mitt Hb var så det var lågt bara 93 :-( så jag skulle behöva få mera blod.
Nu har jag frikort igen.
Efter en stund kom en Bioanalytiker och tog blodprover men även vilken blodgrupp jag har fast jag sade vilken jag har eftersom det inte står i deras journal. Dom måsta även ta en korstest som det heter i Finland. I Sverige kallas det BAS-test för att se att mitt blod matchar det blod jag ska få. Mitt Hb var bara 79.
Efter en stund fick jag även en infart. Det kändes som att dom är mycket skickligare att sticka mig i Vasa än vad dom är på Karolinska. Jag som brukar vara så svårstucken. I Finland är det alltid en Bioanalytiker eller laboratoriesköterska som det också har hett. Proverna i Sverige brukar det vara undersköterska eller sjuksköterska.
Efter en stund fick jag träffa en läkare. Han tyckte att jag skulle få blod på en avdelning men jag frågade om det inte går att få blod på akuten i stället så han skulle kolla upp det. Efter en stund kom han tillbaka och sade att det går. Jag fick två påsar blod. Efteråt tog dom ett nytt Hb så då var det 97. Så jag var klar först kl 3 på natten.
Efter det fick vi åka hem. Så då åkte vi via Shell på Storalånggatan och köpte varsin French Hotdog och åt dom i bilen sen var det bara att köra hem till Vörå i snöyran så vi var hos Mamma ca 04:30. Så typiskt att tarmen skulle blöda sen när jag fått påfyllning.
Kändes på ett sätt lite konstigt att vara på det sjukhus som jag är född på när en del av personalen var Finlands svensk o jag kunde prata som jag pratar med mina släktingar.
När vi kom hem från Finland åkte vi till Akuten på Karolinska i Huddinge för att kolla upp mitt ben så att det inte är nån propp eller nåt i benet eller nån ledinflammation. Tycker benet ser så svullet ut. Dom tog även en massa blodprover och en blododling en från varje hand. Vi kom till akuten ca kl 22. Sen fick vi vänta på en sjuksköterska som ropade upp oss och undersökte mitt ben. Han tog även tempen som visade att jag hade lite feber. Mätte även blodtryck o det var bra men pulsen var lite hög.
Efter det fick jag även ta blodprov men tyckte han höll på så länge när han skulle ta blodprov. Efter det fick vi igen sitta och vänta i väntrummet och han sade att det skulle ta några timmar innan vi skulle få träffa läkaren och då var klockan 22. När vi hade suttit i väntrummet ca 2 timmar så ropade samma sjuksköterska upp mig igen för att dom ville ha blododlingar. Dom tog två från varje hand som måste skickas in på analys. Sen sa han igen att vi måste sätta oss ner i väntrummet och vänta att det kan ta några timmar innan jag får träffa läkaren. När vi hade suttit i ca en timme till så tyckte jag att det började bli jobbigt för mitt ben så min sambo sade att vi går in och frågar om jag kan få en sängplats. Så då fick jag lägga mig på en brits men den kändes inte alls skön men ändå bättre och lugnare att sitta där än ute i väntrummet. Först ca kl 6 på morronen fick vi träffa en läkare. Så hon kollade mitt vänstra ben med Ultraljud för att se om jag hade blodproppar. Hon kunde se nåt på nedre delen av benet som hon inte riktigt kunde säga vad det är. Jag fick en tid för uppföljning av Ultraljud/Duplex. Så vi var klar att åka hem först kl 06:30.
Så när vi var på väg till bilen så ringde läkaren och sade att jag måste komma o ta nya blodprover för att se om infektionen jag har i kroppen är på väg åt rätt håll. Så typiskt när man trodde att man skulle få åka hem o sova. Hon sade att vi skulle vara på Akuten till kl 12 men jag sa att jag tycker det är tidigt med tanke på att vi åker hem nu. SÅ då sa hon att kl 13 och 14 går också bra. SÅ typiskt så då var det ännu svårare att slappna av när vi kom hem och så kände jag mig även orolig för blodproverna.
Så vi kommer till Akuten igen ca 12:30 så då sa vi till att vi orkar inte sätta o vänta nu när vi har suttit där hela natten och att jag tycker det är jobbigt att sitta i väntrummet och vänta med mitt ben. Så då släppte dom in oss på Medicin så då gick vi och pratade med dom så min sambo fixade så att jag fick lägga mig på en brits. Det vi irriterade oss på är att vi måste vänta på läkaren efter provsvaren. Så det tog väl kanske lite över två timmar tills vi fick träffa läkaren. Det positiva var att infektionsvärdet hade gått ner o även Leukocyterna har gått ner. Men svaret på vad det kan vara benet är jobbigt om det är Lymfödem som jag fått. Läkaren trodde lite på det. Hon ville att jag skulle göra ultraljudet för att utreda så att det inte är en propp. Lymfödem kan vara jättejobbigt att leva med :-( men dom sa att jag ska inte oroa mig för det behöver inte vara det. När vi var klara på Akuten så åkte vi hem. Allt känns så jobbigt just nu.
Frågade även vad mitt Hb var så det var lågt bara 93 :-( så jag skulle behöva få mera blod.
Nu har jag frikort igen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)