måndag 18 september 2017

Läkarbesök och blodtranfussion

Jag var i torsdags till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov. 
Så prover som togs var:
Albumin
Calcium
Kalium
Kreatinin
Magnesium
Natrium

Hemoglobin
Leukocyter
Trombocyter

Det togs även BAS-test.

Min läkare på Radiumhemmet på Karolinska i Solna ringde mig i fredags och sade att jag ska få blod. Mitt Hb var nere i 86.

Så idag hade jag tid hos min läkare i Solna för återbesök. Så vi åkte hemifrån runt kl 10. SÅ allt såg bra ut. Man blir ju vanligen utskriven från Radiumhemmet när man har varit cancerfri i två år o börjar gå till en gynekolog men jag får gå där längre på grund av mina strålskador men det är bra så har dom mig under koll om det skulle dyka upp mer. Jag blev klar med behandlingen 5 februari 2016. Jag har ju även mer strålskador än vad som är normalt. Mitt kreatinin (njurvärde) är nu äntligen nere i normalt värde efter strålskadan i vänstra urinledaren. Så nu är mitt Kreatinin 88. Så stenten gör sitt jobb. 

Jag fick även två påsar blod idag på P53 så idag blev jag stucken 6 gånger innan dom fick in infarten men då var det också fyra personer som testade men jag behövde i varje fall inte åka till PreOp den här gången så det var bra. Vi var klara på Radiumhemmet ca 16:15 så då åkte vi till ChopChop på Port 73 i Haninge och åt. 

onsdag 6 september 2017

Sigmoideoskopi

Använde Klyx för rengöra tarmen som är en rektallösning på 120 ml.

Min sambo skjutsade mig till Karolinska i Huddinge idag. 
Hade tid för Sigmoideoskopi kl. 11. Så idag var det laserbehandling nr 6 så dom var inne och "brände" på strålskadorna. Har varit samma läkare och samma teknik nu tre gånger. Ska väl dit igen om ett par månader.
SÅ när jag var klar så gick jag till Flemingsbergs centrum som är mittemot Karolinska Huddinge.

Sen tog jag buss 865 till Handen och där bytte jag till buss 829 hem.
Märks att mitt Hb är lågt blev så trött i benen när jag promenerade.

Får bara hålla tummarna nu för att tarmen blir bättre.

fredag 1 september 2017

Lågt Hb

Jag var i onsdags till Brandbergens vårdcentral och tog blodprover.
Så prover som togs var:
Albumin
Calcium
Kalium
Kreatinin
Magnesium
Natrium

Hemoglobin
Leukocyter
Trombocyter


Så jag skrev på vårdguiden och frågade vad Hb och kreatinin var så nu är Hb nere i 92 o Kreatinin är 92. SÅ kreatinin (njurvärde) är på väg åt rätt håll. Det ska ju för damer vara under 90. 

Känns när Hb kommer under en viss nivå. 


fredag 25 augusti 2017

Sigmoideoskopi och läkarbesök

Nu har jag äntligen fått kallelsen till Huddinge... blev först lite förvånad när jag läste den när det står att Du har fått tid för en Gatroskopi dvs en undersökning av matstrupe och magsäck där delar av din matstrupe kommer att radiofrekvens behandlas.... så jag blev som ett stort frågetecken o ingen som nämnt nåt sånt utan bara det med att "bränna" i tarmen. SÅ på nästa papper står det att man inför undersökningen ska du laxera med klyx. SÅ jag ringde dit och frågade o det ska va Sigmoideoskopi-
Så hoppas dom nu inte ändrar nåt så jag får komma när jag är bokad. Det är om knappa två veckor. 

Har även fått tid till min läkare på Radiumhemmet på Karolinska i Solna o det är om ca 3,5 vecka som jag ska på återbesök. 

Gillar inte att jag måste ta kalium eftersom jag är svårstucken o det brukar kräva ett venprov men dom brukar ändå oftast ta kapillärprov på mig i fingret eftersom jag är svårstucken o det vet dom på vårdcentralen. 

Prover som ska tas är:
P/
Li-hep gel ljusgrön              Albumin
                                             Calcium
                                             Kalium
                                             Kreatinin
                                             Magnesium
                                             Natrium

B/
EDTA-rör lila                      Hemoglobin
                                             Leukocyter
                                             Trombocyter

torsdag 10 augusti 2017

Lågt Hb och blodtransfussion

Jag var i måndast till Brandbergens vårdcentral och tog blodprover. I tisdags ringde en läkare mig från Radiumhemmet i Solna och sade att mit Hb var nere i 74 så jag måste ha blod. Hon sa att jag ska få 3 påsar blod. Mitt kreatinin (njurvärde) var 109.

I går åkte jag kommunalt till Solna så när jag satt på T-banan så ringde den ena sjuksköterskan mig och sade att hon hade läst i min journal att jag är extremt svårstucken så hon vill att jag skulle komma till bedömningsenheten på P51 direkt och inte gå till labben före. Jag hade ju tid för BAS-test runt kl 12 på labben o sen skulle jag vara på avdelningen kl 14. Så hon sa att dom kan ta BAS-testen på samma som gång som dom lägger in infarten.

Jag satt säkert 1 h o väntade på P51 utan att nåt hände så när klockan var ca 12:30 försökte jag gå o se om jag skulle hitta nån. SÅ då ordnade dom så att jag skulle få Stickhjälp vid preop men jag fick sitta ner och vänta ytterligare en stund för dom var på lunch där .

SÅ sen kom en och hämtade mig i rullstol o körde mig till Preop. Först testade en anestesiläkare med ultraljud o stack mig kanske 4 gånger utan att lyckas. Sen försökte den ena sjuksköterskan där o hon lyckades och tog även BAS-testet och skickade iväg det.

När jag var klar kom dom och hämtade mig och körde mig till P51. Fick ju även vänta in svaret på BAS-testen. När jag hade suttit i sängen en stund så kom den ena sjuksköterskan in och sa att mitt blod finns på P14 så hon kommer med mig och går dit.

SÅ då fick jag en sängplats på P14 men tyckte det tog tid innan dom drog igång fast dom sade att mitt blod hade kommit. SÅ ca 16:30 var blodtransfussionen igång så den första påsen satte hon på 1 h o så spruta hon in koksalt. När det var klart så satte hon igång påse nr 2 men den satte hon på 45 min o så spruta hon in koksalt när den var klar och satte igång påse nr 3 och avslutade med att spruta in koksalt och ta bort infarten. Så jag var klar ca 19:20. Så då gick jag till bussen och åkte hem

Jag fick ju fika, mat och ett rostat bröd på P14 så jag behövde inte vara hungrig så det var bra eftersom jag bara hade ätit lite frukost innan jag åkte hemifrån vid kl 10.

onsdag 19 juli 2017

Blodtransfussion

Jag var igår till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov så idag ringde dom från Radiumhemmet på Karolinska i Solna och sade att mitt Hb var nere i 76 så då åkte vi direkt in till Radiumhemmet så dom tog bl.a. en bastest o så tog dom blodprov. Jag fick två påsar blod och så gjorde dom infarten på PreOp för att mina blodkärl inte syns så bra så dom ville inte chansa men på PreOp lyckades dom på första försöket.

Mitt kreatinin (njurvärde) hade nu gått ner till 104.

onsdag 12 juli 2017

Nefrostomin borta

Äntligen är nefrostomin borta och allt borde återgå till det vanliga nu efter strålskadan i vänster urinleden. Hade den bara 5 dagar den här gången men det var jobbigt att ha den. 

Flödet i stenten funkar också från vänstra njuren genom vänstra urinledaren och ner i blåsan. 

Så nu borde jag äntligen kunna börja njuta av sommaren. Har varit mycket spring på Karolinska i Solna sedan läkarbesöket 12 juni och mycket oro i kroppen.