Jag var igår till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov så idag ringde dom från Radiumhemmet på Karolinska i Solna och sade att mitt Hb var nere i 76 så då åkte vi direkt in till Radiumhemmet så dom tog bl.a. en bastest o så tog dom blodprov. Jag fick två påsar blod och så gjorde dom infarten på PreOp för att mina blodkärl inte syns så bra så dom ville inte chansa men på PreOp lyckades dom på första försöket.
Mitt kreatinin (njurvärde) hade nu gått ner till 104.
Kommer bland annat att sätta ut bilder på mina Mumin o Pippi & Emil prylar men kommer även att skriva om annat :-)
onsdag 19 juli 2017
onsdag 12 juli 2017
Nefrostomin borta
Äntligen är nefrostomin borta och allt borde återgå till det vanliga nu efter strålskadan i vänster urinleden. Hade den bara 5 dagar den här gången men det var jobbigt att ha den.
Flödet i stenten funkar också från vänstra njuren genom vänstra urinledaren och ner i blåsan.
Så nu borde jag äntligen kunna börja njuta av sommaren. Har varit mycket spring på Karolinska i Solna sedan läkarbesöket 12 juni och mycket oro i kroppen.
Flödet i stenten funkar också från vänstra njuren genom vänstra urinledaren och ner i blåsan.
Så nu borde jag äntligen kunna börja njuta av sommaren. Har varit mycket spring på Karolinska i Solna sedan läkarbesöket 12 juni och mycket oro i kroppen.
lördag 8 juli 2017
Stenten
Dom fick in stenten igår utan ballongvidgning men måste ha nefrostomin en vecka för att få ut blodkoagel så om allt går bra stänger dom av den på onsdag och tar bort den på fredag nästa vecka.
Enligt röntgen såg stenten ut att ligga bra.
Enligt röntgen såg stenten ut att ligga bra.
Bedövningssprutan gjorde ont och så blev jag drogad och så mådde jag illa och kräktes ett par gånger så det var troligen pga morfinen.
Jag måsta va över natten på Urologavdelningen A25b men jag hade turen att få ett eget rum så jag slapp bli störd av andra.
Hoppas bara allt går som planerat nu så jag får bort nefrostomin. Är jättejobbigt att ha den och det känns som tortyr. Det stramar i ryggen just där nefrostominuttaget är. Sov även jättedåligt i natt och känner mig kissnödig utan att det kommer nåt men dom har kollat min blåsa två gånger på avdelningen och den är tom. Dom menar att det kan va så att det nu kommer mer urin från vänstra njuren och så kan det även va att stenten i början irritera blåsan lite.
Jag fick komma hem från Karolinska i Solna idag så min sambo hämtade mig.
Tog blodprov på vårdcentralen i torsdag så då hade Hb gått upp till 100 men tarmen har varit lite känslig i natt pga att det bara kommit urin i påsen så då testade dom att ta Hb så dom kollade det via en apparat så då låg medelvärdet på 92½ men hade heller inte ätit några järntabletter igår. SÅ hoppas tarmen lugnar ner sig nu så Hb går upp igen. Dom gav mig heller inget blod.
tisdag 4 juli 2017
Nytt försök
Nu får ni hålla tummarna för mig på fredan. Urologen ringde och dom ska göra ett nytt försök med att lägga in stenten med ballongvidning och nefrostomi. Så jag ska va på urologiska avdelningen på Karolinska i Solna på fredag morron.
Så får dom in stenten tar dom direkt bort nefrostomin. Annars måste jag plågas en vecka med den och så gör dom ett nytt försök.
Skulle jag ha sån otur att det inte lyckas då heller så då får dom ta bort den ändå eftersom jag inte kan leva med en sån när jag vet hur mycket en sån plågar mig. Hade ju en sån när tumören tryckte på urinledaren och vet hur mycket jag plågades under den tiden. Nu är det röntgenläkare som gör det.
Så får dom in stenten tar dom direkt bort nefrostomin. Annars måste jag plågas en vecka med den och så gör dom ett nytt försök.
Skulle jag ha sån otur att det inte lyckas då heller så då får dom ta bort den ändå eftersom jag inte kan leva med en sån när jag vet hur mycket en sån plågar mig. Hade ju en sån när tumören tryckte på urinledaren och vet hur mycket jag plågades under den tiden. Nu är det röntgenläkare som gör det.
Jobbigt med mera strålskador
Undrar hur mycket strålskador man ska få innan det ger sig och om dom jag redan har kommer att bli bra.
Läkaren sa i varje fall att det är större chans att det lyckas än att det inte lyckas. Hoppas bara att det går vägen den här gången och att jag har turen på min sida. Urinledaren är ju igentäppt pga strålskadan som jag fått
Läkaren sa i varje fall att det är större chans att det lyckas än att det inte lyckas. Hoppas bara att det går vägen den här gången och att jag har turen på min sida. Urinledaren är ju igentäppt pga strålskadan som jag fått
torsdag 29 juni 2017
Livet är jobbigt
Livet är rent ut sagt för jävligt just nu. Idag skulle dom lägga in J-stenten men dom fick inte in den för att det var för trångt så jag bröt ihop på uppvaket och trycket gick upp i 180. Jag som inte brukar ha högt blodtryck och dom sa att jag skulle behöva ha nefrostomi så jag sa att jag vägrar att det är inget alternativ för mig att det är pest o kolera. Man har ont, man kan inte klä sig som man vill, man kan inte bada, sover dåligt o känner sig ofräsch. Hade ju en sån tidigare och det är det värsta jag varit med om och jag vande mig aldrig vid den. Den blev bara jobbigare och jobbigare så den vägrar jag.
DÅ sa dom att dom kan testa att göra en ballongvidgning men att då måste jag ha en nefrostomi före för att dom ska kunna göra den. Jag sa att då ska jag bara ha nefrostomin max 2 veckor dom påstod att man behöver ha den minst en vecka för att dom ska kunna göra det. Tycker även det är konstigt att dom inte testade ballongvidgning när jag redan var sövd. Fattar inte vad en nefrostomi har med urinledaren att göra den tar ju bara bort urin från njuren.
SÅ ända är om jag måste ha nefron att jag 100 vet att den är puts väck då också senast om två veckor tänker inte leva i ovissheten o inte veta när den ska bort. För en sån får mig att må psykiskt dåligt o det gör jag just nu. Bara tanken ger mig rysningar i kroppen och det känns som tortyr.
DÅ sa dom att dom kan testa att göra en ballongvidgning men att då måste jag ha en nefrostomi före för att dom ska kunna göra den. Jag sa att då ska jag bara ha nefrostomin max 2 veckor dom påstod att man behöver ha den minst en vecka för att dom ska kunna göra det. Tycker även det är konstigt att dom inte testade ballongvidgning när jag redan var sövd. Fattar inte vad en nefrostomi har med urinledaren att göra den tar ju bara bort urin från njuren.
SÅ ända är om jag måste ha nefron att jag 100 vet att den är puts väck då också senast om två veckor tänker inte leva i ovissheten o inte veta när den ska bort. För en sån får mig att må psykiskt dåligt o det gör jag just nu. Bara tanken ger mig rysningar i kroppen och det känns som tortyr.
Kreatinin var ju lite högt då 18 maj men då var det 96 så då ville min läkare att jag skulle ta ett till om en vecka när dom misstänkte UVI så då hade det gått ner till 82. Sen när jag tog 9 juni så var det uppe i 141 o så tog jag 12 juni då var det 133 o så tog dom även 14-16 juni så då låg det runt 140. När dom tog 19 juni var det 136 men har inte nåt svar på vad det var i måndast när jag tog blodprov på vårdcentralen men när dom tog idag var det 128 o Hb var nere i 93 o då gjorde jag dessutom förra veckan renografi när dom spruta in radioaktivt
tisdag 20 juni 2017
Ingreppet uppskjutet
Var idag till urologen på inskrivningsbesök till Karolinska i Solna. Så först fick jag prata men en sjuksköterska, sen med en läkare o så med anestesiläkaren. Man måste ha ryggbedövning eller narkos. Jag valde narkos för jag tycker ryggbedövning är så jobbig när det tar så länge innan man får känseln tillbaka.
Var ju meningen att operationen av en J-stent skulle ha varit i morron så dom ändrade ju på min Renografi (njurscintigrafi) som sker med gammakamera till idag bara för att det ska göras innan ingreppet.
Så när jag var på väg hem o klockan var nästan 15 så ringer dom från urologen o säger att operationen i morron är inställd och framflyttad till 3 juli. Så typiskt så nu ska jag gå o va nervös i nästan två veckor till o säkert lämna en massa blodprover under tiden pga kreatinin. Jobbigt att springa o lämna blodprover hela tiden. Hb var 111 o kreatinin (njurvärde) 136 på blodprovet jag tog igår.
Eftersom dom har ställt in tiden med mindre än 48 timmars varsel har man rätt att ansöka om ersättning sade hon men då beror det ju på om man blir beviljad nån ersättning.
Var ju meningen att operationen av en J-stent skulle ha varit i morron så dom ändrade ju på min Renografi (njurscintigrafi) som sker med gammakamera till idag bara för att det ska göras innan ingreppet.
Så när jag var på väg hem o klockan var nästan 15 så ringer dom från urologen o säger att operationen i morron är inställd och framflyttad till 3 juli. Så typiskt så nu ska jag gå o va nervös i nästan två veckor till o säkert lämna en massa blodprover under tiden pga kreatinin. Jobbigt att springa o lämna blodprover hela tiden. Hb var 111 o kreatinin (njurvärde) 136 på blodprovet jag tog igår.
Eftersom dom har ställt in tiden med mindre än 48 timmars varsel har man rätt att ansöka om ersättning sade hon men då beror det ju på om man blir beviljad nån ersättning.
måndag 19 juni 2017
Jobbig vecka
Kommer att bli en jobbig vecka. Idag var jag till Brandbergens vårdcentral och tog blodprover.
I morgon ska jag på inskrivningsbesök till urologiska kliniken på Karolinska i Solna och det kunde ta några timmar så jag vet inte då hur det tar så lång tid. Stod att det kunde ta 1-3 timmar. Så det är väl att man först träffar en sjuksköterska och sen kanske jag ska träffa urologläkaren och även kanske anestesiläkaren.
På onsdag ska dom göra operationen som dom kallar det för men dom lär lägga in stenten via urinröret så man får inga ärr på utsidan. Så då ska jag in på urologisk vårdavdelning så det beror på hur jag mår efter ingreppet om jag får åka hem eller inte. I värsta fall måste jag vara kvar över natten.
På torsdag har jag fått tid för nåt som heter Renografi (njurscintigrafi) där dom ska kolla hur mina njurar fungerar. Så det gör dom på Nuklearmedicin på Karolinska i Solna så då får jag ett vätskedrivande medel (Furix) och så sprutar dom in ett radioaktivt märkt ämne i blodet.
Känner mig nervös för ingreppet och dessutom är det jobbigt att åka kommunalt till Solna när man bor i Haninge. Hade varit lättare om dom hade gjort det i Huddinge dit det är smidigare att ta sig kommunalt.
Känns jobbigt med alla strålskador
I morgon ska jag på inskrivningsbesök till urologiska kliniken på Karolinska i Solna och det kunde ta några timmar så jag vet inte då hur det tar så lång tid. Stod att det kunde ta 1-3 timmar. Så det är väl att man först träffar en sjuksköterska och sen kanske jag ska träffa urologläkaren och även kanske anestesiläkaren.
På onsdag ska dom göra operationen som dom kallar det för men dom lär lägga in stenten via urinröret så man får inga ärr på utsidan. Så då ska jag in på urologisk vårdavdelning så det beror på hur jag mår efter ingreppet om jag får åka hem eller inte. I värsta fall måste jag vara kvar över natten.
På torsdag har jag fått tid för nåt som heter Renografi (njurscintigrafi) där dom ska kolla hur mina njurar fungerar. Så det gör dom på Nuklearmedicin på Karolinska i Solna så då får jag ett vätskedrivande medel (Furix) och så sprutar dom in ett radioaktivt märkt ämne i blodet.
Känner mig nervös för ingreppet och dessutom är det jobbigt att åka kommunalt till Solna när man bor i Haninge. Hade varit lättare om dom hade gjort det i Huddinge dit det är smidigare att ta sig kommunalt.
Känns jobbigt med alla strålskador
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)