torsdag 20 april 2017

Hb har gått ner

Var till Brandbergens vårdcentral i tisdags och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)



Jag skrev på 1177 vårdguiden och frågade vad mitt Hb var så jag fick svar idag så Hb var 115, leukocyter 4,3 och trombocyter 378 men det är ju tarmen som spökar. Så mitt blodvärde har bara halv tank med tanke för mitt normala värde brukar ligga runt 130.

Får även tillbaka taxipengarna från SL när jag hamnade att ta taxi till Huddinge 10 april när inte bussen kom. 


måndag 10 april 2017

Sigmoideoskopi

Använde Klyx för rengöra tarmen som är en rektallösning på 120 ml.

Åkte härifrån med buss 834 som gick ca kl 12:12 till Söderbymalmsskolan och skulle där byta till buss 865 till Huddinge sjukhus. Den skulle avgå kl 12:38 men den kom aldrig så efter 10 min ringde jag upp min sambo som själv var på väg med en buss till Dalarö så han ropade upp trafikverket som sade att bussen satt fast på Nynäsvägen att det var stopp i trafiken på grund av en olycka. Så han sa jag kan ta taxi till Huddinge så ska vi försöka få tillbaka pengarna på resegarantin.

Så då var det bara att ringa taxi 15 000. Så taxin kom kanske efter ca 5 min men kändes som att det tog lite längre tid när jag kände mig stressad och var rädd att missa tiden. Så taxin kom väl ca 13:02 och var framme Vid Karolinska Huddinge ca 13:33.

Så då var det bara att gå direkt till centralkassan. Tur att jag har varit dit tidigare så jag visste vart jag skulle.

Hade tid för Sigmoideoskopi kl. 13:45. Så idag var med laserbehandling nr 5 så dom var inne och "brände" på strålskadorna. Läkaren som brände tyckte att det såg bättre ut än förra gången. Var samma läkare och samma teknik som förra gången. Så han tyckte att jag skulle ta Colifoam nu två gånger om dan så han skrev ut mera sånt. Behandlingen tog ca 30 minuter. Ska dit ingen om ett par månader.
SÅ när jag var klar så gick jag till Flemingsbergs centrum som är mittemot Karolinska Huddinge.

Så jag gick först till Flempans Kebab o Grill och så köpte jag en kebab med bröd och fanta till. Dom hade även studierabatt om man visade upp Studentkortet så då blev det lite billigare men där finns ju även bl.a. Karolinska institutet o Södertörns högskola så kanske därför dom har studierabatt på 10 %.


När jag hade ätit så gick jag in på Nya Pulsen och handlade lite. Sen gick jag till bussen. Åkte buss 865 till Handen. SÅ jag klev av på Vallavägen och min sambo hämtade upp mig för han var på väg hem från Jordbro. Annars hade jag bytt buss vid Handen terminalen.





tisdag 4 april 2017

Blodprov

Var till Brandbergens vårdcentral igår och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)


Jag skrev på 1177 vårdguiden och frågade vad mitt Hb var så jag fick svar idag så det var bara 123. SÅ hoppas att det hålls nu och inte dalar neråt igen.

måndag 27 mars 2017

Blodtransfusion

Jag åkte hemifrån idag ca 06:55 och tog buss 809 till Gullmarsplan och så bytte jag till t-banan vid Gullmarsplan och åkte till S:t Eriksplan där jag bytte till blåbuss 3 mot Karolinska så jag var framme vid Radiumhemmet ca 07:55. Jag fick promenera från busshållplatsen vid Karolinska i Solna.  Så då gick jag först till kassan och anmälde mig och sen gick jag till labben och tog BAS-test. Sen gick jag till P3 våning 4 där även Bedömningsenheten har sitt väntrum så jag hade tid där först kl 10.

Hon på bedömningsenheten testade tre gånger sen ringde hon Preop så där fick dom in infarten på första försöket men det var strul med transporten så jag fick vänta ca en timme då jag var klar för dom som skötte transporten hade brist på personal så till sist ringde dom avdelningen så dom kom och hämtade mig.

Var min sjätte blodtransfusion idag sen 20 november 2015 och tredje pga tarmen. Fick min första blodtransfussion för den 5 december 2016.
Så jag fick två påsar blod och så fick jag lite koksalt efter varje påse blod. Så jag var klar kanske 14:45. Sen promenerade jag till huvudbyggnaden och gick in på Pressbyrån och köpte ett wienerbröd.

Sen tog jag blåbuss 3 till S:t Eriksplan.

Vid S:t Eriksplan bytte jag till t-banan och åkte till T-Centralen. Så jag gick in på Hemköp City och handlade lite.

Sen gick jag på Drottninggatan

och gick in på Mega Kebab och köpte kebab med bröd

Efter det gick jag mot Gamla stan

Gick genom Gamla stan till Slussen där jag tog t-banan till Gullmarsplan. Vid Gullmarsplan bytte jag till buss 809 och åkte hem.

onsdag 22 mars 2017

Lågt Hb

Var till Brandbergens vårdcentral i måndags och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

Min läkare ringde idag och sade att jag måste ha blod. Mitt blodvärde var bara 100.
Fattar inte att det kan gå ner så snabbt på två veckor trots att jag äter Niferex järntablett och tar blutsaft men kan tydligen va så ibland. Tycker inte tarmen har varit nå sämre än innan. Vissa dar har den varit ganska bra o vissa dar sämre.

tisdag 7 mars 2017

Hb har gått ner

Blev lite besviken när jag ringde o hörde mitt Hb idag. :-När jag tog blodprov 22 februari var det 128 o sist tog jag Hb igår så hade det gått ner till 122 så jag -( tog direkt en slurk blutsaft.

Tarmen har även känts bättre nu sen i fredags men den har haft några svackor tidigare när jag då tog två Niferex istället för en. Så då tog jag en på morronen o en kvällen såna dar. Så hoppas bara jag får upp mitt Hb nu om tarmen bara kan hålla sig något så när lugn.

måndag 6 mars 2017

Blodprov

Var till Brandbergens vårdcentral idag och tog blodprov. 
Så hoppas bara att Hb inte har gått ner.


Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

När jag var klar på vårdcentralen gick jag på ICA Kvantum och handlade lite och sen gick jag hem.