måndag 27 mars 2017

Blodtransfusion

Jag åkte hemifrån idag ca 06:55 och tog buss 809 till Gullmarsplan och så bytte jag till t-banan vid Gullmarsplan och åkte till S:t Eriksplan där jag bytte till blåbuss 3 mot Karolinska så jag var framme vid Radiumhemmet ca 07:55. Jag fick promenera från busshållplatsen vid Karolinska i Solna.  Så då gick jag först till kassan och anmälde mig och sen gick jag till labben och tog BAS-test. Sen gick jag till P3 våning 4 där även Bedömningsenheten har sitt väntrum så jag hade tid där först kl 10.

Hon på bedömningsenheten testade tre gånger sen ringde hon Preop så där fick dom in infarten på första försöket men det var strul med transporten så jag fick vänta ca en timme då jag var klar för dom som skötte transporten hade brist på personal så till sist ringde dom avdelningen så dom kom och hämtade mig.

Var min sjätte blodtransfusion idag sen 20 november 2015 och tredje pga tarmen. Fick min första blodtransfussion för den 5 december 2016.
Så jag fick två påsar blod och så fick jag lite koksalt efter varje påse blod. Så jag var klar kanske 14:45. Sen promenerade jag till huvudbyggnaden och gick in på Pressbyrån och köpte ett wienerbröd.

Sen tog jag blåbuss 3 till S:t Eriksplan.

Vid S:t Eriksplan bytte jag till t-banan och åkte till T-Centralen. Så jag gick in på Hemköp City och handlade lite.

Sen gick jag på Drottninggatan

och gick in på Mega Kebab och köpte kebab med bröd

Efter det gick jag mot Gamla stan

Gick genom Gamla stan till Slussen där jag tog t-banan till Gullmarsplan. Vid Gullmarsplan bytte jag till buss 809 och åkte hem.

onsdag 22 mars 2017

Lågt Hb

Var till Brandbergens vårdcentral i måndags och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

Min läkare ringde idag och sade att jag måste ha blod. Mitt blodvärde var bara 100.
Fattar inte att det kan gå ner så snabbt på två veckor trots att jag äter Niferex järntablett och tar blutsaft men kan tydligen va så ibland. Tycker inte tarmen har varit nå sämre än innan. Vissa dar har den varit ganska bra o vissa dar sämre.

tisdag 7 mars 2017

Hb har gått ner

Blev lite besviken när jag ringde o hörde mitt Hb idag. :-När jag tog blodprov 22 februari var det 128 o sist tog jag Hb igår så hade det gått ner till 122 så jag -( tog direkt en slurk blutsaft.

Tarmen har även känts bättre nu sen i fredags men den har haft några svackor tidigare när jag då tog två Niferex istället för en. Så då tog jag en på morronen o en kvällen såna dar. Så hoppas bara jag får upp mitt Hb nu om tarmen bara kan hålla sig något så när lugn.

måndag 6 mars 2017

Blodprov

Var till Brandbergens vårdcentral idag och tog blodprov. 
Så hoppas bara att Hb inte har gått ner.


Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

När jag var klar på vårdcentralen gick jag på ICA Kvantum och handlade lite och sen gick jag hem.

torsdag 2 mars 2017

Sigmoideoskopi

I natt kom äntligen kallelsen för nästa laserbehandling på Karolinska i Huddinge då dom går in och "bränner" mina strålskador på tarmen. Är lite över en månad kvar tills jag har tiden.

Ska rengöra tarmen med Klyx före så det är en rektallösning som man bara tar nån timme innan. Det blir den femte behandlingen av tarmen. Såna dar tarmen blöder lite mer så tar jag en extra Niferex järntablett och hoppas att det kan hålla mitt blodvärde i styr.


fredag 24 februari 2017

Läkarbesök

Jag var idag till läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna så jag är fortfarande cancerfri så det är skönt. Magnetkameran visade inga tecken på nån tumör så det är bra.

Strålskadorna syns på magnetkameran så buken är ju strålskadat och så är det ju det med tarmen som är svullen men det är ju ändtarmen och början av tjocktarmen som gör att det kan blöda. Så tarmen ska ju ännu behandlas med koloskopi / sigmoideoskopi så dom går in med laser och bränner. Ska även fortsätta att ta blodprov varannan vecka just pga tarmen. Hb var 128 nu. SÅ får hoppas det hålls nu och inte går neråt.

Väntar ännu på tiden till Huddinge.

Ska träffa min läkare nästa gång i slutet på maj men är det nåt med blodproven eller nåt så ringer hon.


onsdag 22 februari 2017

Blodprov

Var till Brandbergens vårdcentral idag och tog blodprov. 
Ska till läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna på fredan och få svar på magnetkameran så jag känner mig nervös. 

Blodprover som togs:
Kreatinin (njurvärde) 

Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

När jag var klar på vårdcentralen gick jag på ICA Kvantum och handlade lite och sen gick jag hem. Var lite jobbigt att plumsa i snön så hoppas den smälter fort så det blir bar mark ute igen.