Igår kom en ny kallelse för Koloskopi och dom ville skjuta upp tiden med nästan två veckor på grund av schematekniska problem så det är jobbigt när inte mina tarmar är bra ännu. Dom är bättre men inte bra.
Kommer bland annat att sätta ut bilder på mina Mumin o Pippi & Emil prylar men kommer även att skriva om annat :-)
torsdag 20 oktober 2016
onsdag 5 oktober 2016
Kallelse för Koloskopi
I natt kom kallelsen för Koloskopi till Karolinska i Huddinge. Den är om ca 3 veckor men den här gången ska jag använda ett laxeringsmedel som heter Movprep. Förra gången hade jag nåt som hette Laxabon.
Så sju dagar innan och fram till att laxeringen med Moviprep startar ska man bara äta en kost som inte innehåller fibrer, skal eller kärnor. Dvs undvika linfrö, müsli, grovt bröd, fiberpasta/ris, majs oliver, tomater, bönor, kiwi, citrusfrukter, vindruvor m.m.
Exempel på lättkost: Fisk, kyckling, yoghurt och fil utan müsli, vitt bröd med ost/skinka, omelett, mannagrynsgröt, köttfärs, ris, potatis eller pasta.
Dagen före undersökningen:
Dagen innan du ska va på mottagningen ska du äta en liten frukost och en lätt lunch, till exempel: Vitt bröd, ägg, kaffe eller te. Fisk eller kött, potatis, pasta eller ris. Undvik grönsaker, bröd med fibrer, frön m.m. Till middag äter du soppa utan bitar, därefter får du inte äta kost tills efter undersökningen. Drick gärna rikligt.
Behandlingen med Movprep inleds kl 06:00 samma dag som undersökningen.
Så den skiljer sig från Laxabon som skulle börja kvällen innan o sen fortsätta tidigt följande morron med den var det 2 liter på kvällen o 2 liter på morronen samma dag som undersökningen. Nu är det 2 liter på morron bara Movprep kan kylas och laxabon skulle va gymmen så får hoppas Movprep smakar bättre.
Så sju dagar innan och fram till att laxeringen med Moviprep startar ska man bara äta en kost som inte innehåller fibrer, skal eller kärnor. Dvs undvika linfrö, müsli, grovt bröd, fiberpasta/ris, majs oliver, tomater, bönor, kiwi, citrusfrukter, vindruvor m.m.
Exempel på lättkost: Fisk, kyckling, yoghurt och fil utan müsli, vitt bröd med ost/skinka, omelett, mannagrynsgröt, köttfärs, ris, potatis eller pasta.
Dagen före undersökningen:
Dagen innan du ska va på mottagningen ska du äta en liten frukost och en lätt lunch, till exempel: Vitt bröd, ägg, kaffe eller te. Fisk eller kött, potatis, pasta eller ris. Undvik grönsaker, bröd med fibrer, frön m.m. Till middag äter du soppa utan bitar, därefter får du inte äta kost tills efter undersökningen. Drick gärna rikligt.
Behandlingen med Movprep inleds kl 06:00 samma dag som undersökningen.
Så den skiljer sig från Laxabon som skulle börja kvällen innan o sen fortsätta tidigt följande morron med den var det 2 liter på kvällen o 2 liter på morronen samma dag som undersökningen. Nu är det 2 liter på morron bara Movprep kan kylas och laxabon skulle va gymmen så får hoppas Movprep smakar bättre.
fredag 2 september 2016
Läkarbesök
Jag var idag till läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna. Jag är fortfarande cancerfri så det är så skönt. Magnetkameran visade ingen cancer och heller inga tecken på återfall. Den döda vävnaden som dom såg på Magnetkameran 2 maj är borta. Hon undersökte mig så slemhinnan i slidan är oxå bättre men det var en liten sammanväxning högst upp som hon lossnade på och så vill hon att jag börjar med Vagifem men den ingår inte i högskostnadsskyddet men eftersom jag nu har Colifoam för ändtarmen så tyckte hon att jag kunde vänta tills jag var klar med det.
Hon hör av sig sen när svaret på vävnadsprovet för tarmen kommer. Inflammationen och såret jag har i tarmen är ju i början av tjocktarmen. Så hon ville att jag gör den andra koloskopin som är en lite annorlunda typ på Karolinska så då frågade jag om jag kunde göra den i Huddinge eftersom det är lättare att ta sig dit kommunalt. Så hon skulle lägga den dit. Ska till läkaren igen på återkoll om 3-4 månader.
Njurvärdet och blodvärdet var också normalt
Hon hör av sig sen när svaret på vävnadsprovet för tarmen kommer. Inflammationen och såret jag har i tarmen är ju i början av tjocktarmen. Så hon ville att jag gör den andra koloskopin som är en lite annorlunda typ på Karolinska så då frågade jag om jag kunde göra den i Huddinge eftersom det är lättare att ta sig dit kommunalt. Så hon skulle lägga den dit. Ska till läkaren igen på återkoll om 3-4 månader.
Njurvärdet och blodvärdet var också normalt
torsdag 1 september 2016
Blodprov
Var till Brandbergens vårdcentral idag och tog blodprov.
Ska till läkaren i morron och får svar på magnetkameran så jag känner mig nervös.
onsdag 31 augusti 2016
Koloskopi
Hade tid på Koloskopi idag kl 13 på Aleris på Handens närsjukhus. Så jag tog buss 841 från Klockarleden till Sjukhusentrén eftersom jag kände mig trött efter all Laxabon att rengöra tarmen.
Det syntes på skärmen att jag hade strålskador och så hade jag även ett sår på tarmen och så var den inflammerad så jag fick kortison i form av rektalskum som ska tas 1 applikation på morgonen, 1 applikation till kvällen i ändtarmen mot inflammation. Tog även ett vävnadsprov. Läkaren vågade inte gå förbi det inflammerade så han ville att jag skulle göra en till undersökning som dom inte har på Aleris men jag fattade det som att det är en liknande undersökning men annan typ av slang så den ska dom göra om kanske typ en månad på Södersjukhuset. Så då blir det att dricka den äckliga Laxabon igen. Han tyckte att det är bra att kolla hela tarmen så det inte är nåt mer som orsakar att tarmen blöder. Undersökningen tog kanske max 10 minuter.
När jag var klar på Handens närsjukhus så tog jag en promenad till Port 73 så först löste jag ut min kortison men dom hade bara en förpackning och den räcker ungefär en vecka och jag ska ha 4 så jag får försöka ta ut fler nån annan dag.
Sen gick jag på Al Fondo och åt Kebab med bröd
Jag var även på Burger King och köpte en glass
Sen tog jag buss 829 från Port 73 och åkte hem
onsdag 24 augusti 2016
Kallelse för Koloskopi
Idag fick jag kallelsen för Koloskopi som ska va nästa vecka på Aleris Specialistvård Handen.
Så undersökningen är om en vecka så 1 vecka före undersökningen får man inte äta:
Fullkorn och frön t.ex linfrö, havregryn, müsli och fullkornsbröd och nötter
Svårsmällt mat, t.ex. svamp, sparris, lök, majs och paprika
Frukter, bär och grönsaker med skal och kärnor, t.ex. tomater, vindruvor, lingon, hallon, kiwi och passionsfrukt.
Järntabletter, Omega 3
Dan före undersökningen får man bara äta frukost. Därefter får jag inte äta flytande eller fast föda före undersökningen men däremot får jag dricka klara drycker.
Eftersom min tid är kl 13 så skall jag dricka 2 liter Laxabon mellan kl. 18-20 dagen före undersökningen plus klara drycker (vatten, buljong, juice utan fruktkött, saft, läsk, sportdryck, kaffe och te utan mjölk. Man kan även dricka resorb.
Eftersom jag har tid först kl 13 så ska jag dricka 2 liter Laxabon 4-6 timmar före den bokade tiden. Så det betyder att jag får börja dricka sörjan redan kl 7 för att hinna eftersom jag har svårt att dricka mängder. Man får dricka klara drycker.
Det står även att man ska smörja in stjärten med Inotyol eller barnolja då det lätt kan kan bli sveda efter laxeringen.
Står att undersökningen kan ta 30-60 minuter att tiden varierar eftersom tarmen är olika från person till person.
Efter undersökningen om man fått smärtstillande eller lugnande som jag lite funderar på att ta så måste man vila en stund och koncentrationskrävande arbete är inte heller tillåtet resten av dan.
Magen kan kännas spänd och uppblåst (magknip), Det beror på den luft läkaren blåst in vid undersökningen. Obehagen försvinner vartefter luften kommer ut på naturlig väg, snabbast om du rör på dig, Så kanske jag kan promenera hem då från Handens närsjukhus. Skulle bli en promenad på ca 2 km. Man kan äta och dricka som vanligt efteråt.
måndag 22 augusti 2016
Vårdcentralen
Jag fick med kort varsel i fredags en Kallelse för läkarbesök till Brandbergens vårdcentral måndag 22 augusti kl 08:00. Läkaren fatta inte riktigt varför jag hade fått kallelsen när dom redan hade undersökt mig på Närakuten och när han kollade i min journal så var det remiss på koloskopi som jag ska ha.
Han sade även att det stod att man kunde testa kortison men när jag frågade om han kunde skriva ut det så sade han att det är läkaren på Radiumhemmet som ska göra det. Så det kändes lite som ett onödigt läkarbesök. SÅ han skulle sätta in remissen på koloskopi, Jag frågade även om mitt Hb kunde va lågt på grund av att tarmen blöder så han gav remiss på blodprov. Så dom tog bland annat Hb och skulle kolla vita och röda blodkroppar. När jag frågade hur många prov som skulle analyseras så sade hon 8 men dom var alla i samma rör som tur är. Hon fick sticka mig i fingret på grund av att jag är så svårstucken.
Han sade även att det stod att man kunde testa kortison men när jag frågade om han kunde skriva ut det så sade han att det är läkaren på Radiumhemmet som ska göra det. Så det kändes lite som ett onödigt läkarbesök. SÅ han skulle sätta in remissen på koloskopi, Jag frågade även om mitt Hb kunde va lågt på grund av att tarmen blöder så han gav remiss på blodprov. Så dom tog bland annat Hb och skulle kolla vita och röda blodkroppar. När jag frågade hur många prov som skulle analyseras så sade hon 8 men dom var alla i samma rör som tur är. Hon fick sticka mig i fingret på grund av att jag är så svårstucken.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



