fredag 2 september 2016

Läkarbesök

Jag var idag till läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna. Jag är fortfarande cancerfri så det är så skönt. Magnetkameran visade ingen cancer och heller inga tecken på återfall. Den döda vävnaden som dom såg på Magnetkameran 2 maj är borta. Hon undersökte mig så slemhinnan i slidan är oxå bättre men det var en liten sammanväxning högst upp som hon lossnade på och så vill hon att jag börjar med Vagifem men den ingår inte i högskostnadsskyddet men eftersom jag nu har Colifoam för ändtarmen så tyckte hon att jag kunde vänta tills jag var klar med det. 

Hon hör av sig sen när svaret på vävnadsprovet för tarmen kommer. Inflammationen och såret jag har i tarmen är ju i början av tjocktarmen. Så hon ville att jag gör den andra koloskopin som är en lite annorlunda typ på Karolinska så då frågade jag om jag kunde göra den i Huddinge eftersom det är lättare att ta sig dit kommunalt. Så hon skulle lägga den dit. Ska till läkaren igen på återkoll om 3-4 månader. 

Njurvärdet och blodvärdet var också normalt



torsdag 1 september 2016

Blodprov

Var till Brandbergens vårdcentral idag och tog blodprov. 
Ska till läkaren i morron och får svar på magnetkameran så jag känner mig nervös. 

onsdag 31 augusti 2016

Koloskopi

Hade tid på Koloskopi idag kl 13 på Aleris på Handens närsjukhus. Så jag tog buss 841 från Klockarleden till Sjukhusentrén eftersom jag kände mig trött efter all Laxabon att rengöra tarmen.

Det syntes på skärmen att jag hade strålskador och så hade jag även ett sår på tarmen och så var den inflammerad så jag fick kortison i form av rektalskum som ska tas 1 applikation på morgonen, 1 applikation till kvällen i ändtarmen mot inflammation. Tog även ett vävnadsprov. Läkaren vågade inte gå förbi det inflammerade så han ville att jag skulle göra en till undersökning som dom inte har på Aleris men jag fattade det som att det är en liknande undersökning men annan typ av slang så den ska dom göra om kanske typ en månad på Södersjukhuset. Så då blir det att dricka den äckliga Laxabon igen. Han tyckte att det är bra att kolla hela tarmen så det inte är nåt mer som orsakar att tarmen blöder. Undersökningen tog kanske max 10 minuter.

När jag var klar på Handens närsjukhus så tog jag en promenad till Port 73 så först löste jag ut min kortison men dom hade bara en förpackning och den räcker ungefär en vecka och jag ska ha 4 så jag får försöka ta ut fler nån annan dag.

Sen gick jag på Al Fondo och åt Kebab med bröd

Jag var även på Burger King och köpte en glass

Sen tog jag buss 829 från Port 73 och åkte hem

onsdag 24 augusti 2016

Kallelse för Koloskopi

Idag fick jag kallelsen för Koloskopi som ska va nästa vecka på Aleris Specialistvård Handen.

Så undersökningen är om en vecka så 1 vecka före undersökningen får man inte äta:
Fullkorn och frön t.ex linfrö, havregryn, müsli och fullkornsbröd och nötter
Svårsmällt mat, t.ex. svamp, sparris, lök, majs och paprika
Frukter, bär och grönsaker med skal och kärnor, t.ex. tomater, vindruvor, lingon, hallon, kiwi och passionsfrukt. 
Järntabletter, Omega 3

Dan före undersökningen får man bara äta frukost. Därefter får jag inte äta flytande eller fast föda före undersökningen men däremot får jag dricka klara drycker. 

Eftersom min tid är kl 13 så skall jag dricka 2 liter Laxabon mellan kl. 18-20 dagen före undersökningen plus klara drycker (vatten, buljong, juice utan fruktkött, saft, läsk, sportdryck, kaffe och te utan mjölk. Man kan även dricka resorb.  

Eftersom jag har tid först kl 13 så ska jag dricka 2 liter Laxabon 4-6 timmar före den bokade tiden. Så det betyder att jag får börja dricka sörjan redan kl 7 för att hinna eftersom jag har svårt att dricka mängder. Man får dricka klara drycker. 

Det står även att man ska smörja in stjärten med Inotyol eller barnolja då det lätt kan kan bli sveda efter laxeringen. 

Står att undersökningen kan ta 30-60 minuter att tiden varierar eftersom tarmen är olika från person till person. 

Efter undersökningen om man fått smärtstillande eller lugnande som jag lite funderar på att ta så måste man vila en stund och koncentrationskrävande arbete är inte heller tillåtet resten av dan. 

Magen kan kännas spänd och uppblåst (magknip), Det beror på den luft läkaren blåst in vid undersökningen. Obehagen försvinner vartefter luften kommer ut på naturlig väg, snabbast om du rör på dig, Så kanske jag kan promenera hem då från Handens närsjukhus. Skulle bli en promenad på ca 2 km. Man kan äta och dricka som vanligt efteråt. 

Man får preliminärt undersökningsresultat innan man går hem. 


måndag 22 augusti 2016

Vårdcentralen

Jag fick med kort varsel i fredags en Kallelse för läkarbesök till Brandbergens vårdcentral måndag 22 augusti kl 08:00. Läkaren fatta inte riktigt varför jag hade fått kallelsen när dom redan hade undersökt mig på Närakuten och när han kollade i min journal så var det remiss på koloskopi som jag ska ha.

Han sade även att det stod att man kunde testa kortison men när jag frågade om han kunde skriva ut det så sade han att det är läkaren på Radiumhemmet som ska göra det. Så det kändes lite som ett onödigt läkarbesök. SÅ han skulle sätta in remissen på koloskopi, Jag frågade även om mitt Hb kunde va lågt på grund av att tarmen blöder så han gav remiss på blodprov. Så dom tog bland annat Hb och skulle kolla vita och röda blodkroppar. När jag frågade hur många prov som skulle analyseras så sade hon 8 men dom var alla i samma rör som tur är. Hon fick sticka mig i fingret på grund av att jag är så svårstucken.

onsdag 17 augusti 2016

Mera MR

Dom ringde idag från Centrala röntgen på Karolinska i Solna och sade att jag måste ta kompletterande bilder att läkaren som satt in om röntgen inte är så erfaren och  hade gömt att sätta in vissa sektioner. Så typiskt att man måste åka dit igen. Är ju heller ingen höjdare att ligga i magnetkamera.

Dom skulle sätta in om sjuktaxi eftersom det är dom som har gjort fel och som tur är så behöver det inte va nån infart. Det skulle ta ca 0,5 h istället för att det annars tar en timme. Nåja man vill ju ha med alla bilder förstås så att dom inte missa nåt.

Väntar på en remiss på en undersökning där dom går in via rumpan där dom kollar tarmen så får hoppas den snart kommer så jag får det undanstökat.

onsdag 10 augusti 2016

Magnetkamera

Idag har jag varit på Magnetkamera till Karolinska i Solna. Jag hade beställt sjuktaxi till kl 13:30 och hade tid i Solna kl 14:50. Jag blev inropad redan kl 14:15 och fick då ett omklädningsrum med skåp där jag fick byta om till en sjukhusrock. 

Var lite jobbigt att ligga i tunneln som bullrade och hade sig fast jag fick lurar att lyssna på musik. Fick först en spruta i låret som skulle lugna tarmarna. Efter det försökte hon lägga en infart men lyckades inte så hon körde in mig i tunneln och tog flera bilder som inte behöver kontrastmedel. Efter det så körde hon ut mig och fick hjälp av en annan sköterska att lägga infarten eftersom jag är svårstucken. Blev väl stucken 4 gånger innan dom lyckades. Så då sprutade hon in kontrastmedel och körde in mig i tunneln igen och tog några bilder till. Jag var klar ca 15:50 så då åt jag en smörgås som jag hade tagit med eftersom man ska äta nåt efteråt pga sprutan i låret som jag fick . 

När jag hade ätit upp den så beställde jag efter en sjuktaxi och åkte hem. Det här var tredje magnetkameran som jag gjorde. Andra efter att jag var klar med behandligen så hoppas nu bara att skiten inte har kommit tillbaka. Är över 3 veckor kvar tills jag ska till läkaren.