lördag 12 mars 2016

Bakterier i blodet

På tisdagen den 1 mars så ringde vi min kontaktsjuksköterska och sa att jag hade feber så hon tyckte att jag skulle åka in till akuten i Solna. Så vi beställde efter en sjuktaxi. Jag fick komma in direkt. Dom mätte tempen och det visade 40,6. Dom mätte även puls och blodtryck och tog blodprov och blodanalys. 

Dom sa att jag har fått bakterier i blodet och gav mig dropp och så fick jag antibiotika intravenöst och dom sa och att jag måste läggas in för att jag måste få antibiotika intravenöst några dagar. Dom ville även göra ett ultraljud på njuren och urinblåsan med tanke på att jag har haft nefrostomi. 

Jag blev sen förd till AVA 2 och där fick jag ett två personers rum men hade turen att få va ensam. Jag fick även lämna ett urinprov. Dom mätte puls och blodtryck på mig hela natten. 

På onsdagen den 2 mars så fick jag göra lungröntgen för att dom skulle se så att jag inte hade lunginflammation eller nåt. Min sambo kom och hälsade på mig.  

På torsdagen den 3 mars så blev jag förflyttad från AVA 2 till P54 på Radiumhemmet så då blev det slut på lugnet när jag hamnade i ett fyra personers rum så det var inte så kul. Jag hade ett Hb på bara 88 så jag fick även 2 påsar blod. 

På lördagen den 5 mars sa dom att jag inte har nån feber att den har gått ur kroppen. Hade CRP på 246 så det var högsta värdet jag hade haft.

Söndagen den 6 mars Antibiotikan har inte bitit på så jag fick en ny antibiotka. Hade dessutom feber på morronen och det visade 38 grader när dom mätte.  Dom bytte till en ny antibiotika. Min sambo var och hälsade på. Fick åka på en ny lungröntgen för att jag fick febern tillbaka. 

Måndagen den 7 mars CRP började äntligen gå åt rätt håll. Dom sade att jag även ska göra hjärtröntgen.

Igår fick jag äntligen göra hjärtröntgen och det visade ingenting och så fick jag äntligen åka hem och fick en stark antibiotika som heter Heracillin 1 g. Fick två såna burkar så det är antibiotika i två veckor. 


måndag 29 februari 2016

Njurkatetern är äntligen borta

Idag beställde vi sjuktaxi till kl 09:30 för jag hade tid på Akut röntgen röd kl 10:30 på  Karolinska i Solna för att ta bort nefrostomin. Det som tog längst tid var att ta bort omplåstringen o att dom skulle tvätta rent men själv borttagningen av den gick jättefort. 

När vi var klar i Solna beställde vi efter en sjuktaxi o åkte hem. 

fredag 26 februari 2016

Nefrostomin

Idag har jag varit till Akut röntgen röd på Karolinska i Solna för att se om dom kan ta bort nefrostomin. Så på måndag om det inte kommer några komplikationer så får jag äntligen ta bort den. Dom vill att den ska va avstängd i tre dagar först för att se att man inte får några komplikationer som typ feber och ont i njurarna. Så nu är själva påsen o slangen borta så kanske man sover lite bättre nu. 

tisdag 23 februari 2016

Vårdcentralen

Idag tog jag en promenad till Brandbergen Centrum. Jag har varit till Distrikssköterskan på Vårdcentralen i Brandbergen och lagt om nefrostomin. Så hoppas jag snart får ta bort den nu så jag kan börja leva som vanligt igen och kan börja sova ordentligt, klä mig hur jag vill och duscha utan att jag behöver tänka på plåstringen, Hade tid i Brandbergen kl 15.

När jag var klar på Vårdcentralen gick jag på ICA Kvantum och handlade lite sen promenerade jag hem. 

tisdag 16 februari 2016

Vårdcentralen

Jag tog en promenad idag till Brandbergens centrum för jag hade tid hos Distrikssköterskan på vårdcentralen kl 13:30 så hon skulle lägga om nefrostomin, Hoppas jag snart får ta bort den. Väntar på remissen på röntgen så dom ska se om dom kan ta bort den. Min läkare trodde att dom skulle kunna ta bort den så hoppas bara hon har rätt. Är så trött på nefrostomin nu den gör ju att det är svårare att duscha. Jag sover även sämre med den o så kan jag inte heller gå klädd som jag vill. 

När jag var klar på vårdcentralen så så handlade jag lite på ICA Kvantum och sen promenerade jag hem. 

måndag 15 februari 2016

Haninge Rehab

Tog buss 841 idag till Sjukhusentrén vid Handens närsjukhus. Hade tid till sjukgymnasten vid Haninge Rehab kl 11. Så hon kollade hur långt jag orkar gå så det var en sträcka på ca 30 meter som man skulle gå fram och tillbaka på i 6 minuter. Efter det gjorde hon nån övning så jag skulle sätta mig med armarna i kors o resa mig 10 gånger.  Ska dit igen om 3 veckor. Jag har ju egentligen inga smärtor så utan det är ju mer min kondition som har blivit sämre pga alla behandlingar. 

När jag var klar hos sjukgymnasten så promenerade jag hem. Det är ca 2 km. 

fredag 12 februari 2016

Läkarbesök

Idag hade vi beställt sjuktaxi till kl 9 för jag hade tid hos läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna kl 10. Så även min kontaktsjuksköterska var med. Dom ville mer bara kolla hur man mår efter behandlingarna och så skulle hon även skicka in en remiss för på röntgen för nefrostomin så hoppas verkligen jag snart får ta bort den och att det inte dröjer allt för länge. Dom måste ju även kolla så att allt funkar som det ska när dom stänger av nefrostomin men läkaren trodde att dom skulle kunna ta bort den så får hoppas det. Ju fortare jag får bort den desto bättre så man kan börja kunna sova och duscha ordentligt igen och kunna klä sig som man vill. 

Fick sjukskrivningen förlängd till 19 maj. 

Fick även veta varför jag mådde så illa och spydde efter första brachybehandligen så det är för att det är så hög strålningsdos. 

Det slutgiltiga resultatet från behandlingarna kan man se först när det har gått 3 månader så då ska jag göra magnetkamera. Tumören fortsätter ju att krympa ännu så det är därför dom måste vänta. 

När vi var klar hos läkaren så skulle jag till labben och ta blodprover. SÅ när vi var klar i Solna så beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem.