onsdag 25 november 2015

Datortomografi

Idag har jag varit på Datortomografi till Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Så det var Hjärna, Thorax och Buk som dom kollade. Hjärnan ville dom kolla för att jag hade huvudvärk men den försvann ju efter att jag fick blod i fredags. Jag hade tid kl. 07:30 så jag fick kliva upp redan kl. 5 och så åkte vi hemifrån ca kl. 06:10 eftersom det tar längre tid att åka till Solna den här tiden på dygnet när det är rusningstrafik. 

Jag fick även frikort idag. 

Först fick jag dricka vatten och så satte dom in en venkateter som dom skulle ha när dom sprutar in kontrastmedel så nu är jag sönderstucken på båda händerna när dom fick försöka jättemånga gånger innan dom lyckades och har även fått blåmärken och känner mig öm där dom har stuckit. 


Jag hade tid för själva röntgenundersökningen kl. 08:30 så vi var klara i Solna kl. 9. Efter det åkte vi en sväng till Mall of Scandinavia. Så vi var hemma just efter kl. 11


Livet är bra jobbigt just nu. Vill bara vakna upp ur den här hemska mardrömmen. 




tisdag 24 november 2015

En underbar jävla jul

Idag har jag varit på narkosbedömning till Karolinska i Solna. Vi hade tid kl 13:20 och det tog ca 10 minuter. 

Efter det åkte vi till Mall of Scandinavia i Arenastaden i Solna. 

Vi åt på Swedish Diner by Basilica så jag åt Köttbullar med hemmagjord Potatismos,  gräddsås och rårörda lingon. 

Efter att vi hade ätit så gick vi på bio på IMAX Filmstaden Scandinavia och såg En underbar jävla jul som gick kl. 15:30.

Efter bion gick vi på ICA Kvantum och handlade lite. Efter det åkte vi hem. Idag var det lätt att hitta bilen. 

måndag 23 november 2015

Ingen huvudvärk

Jag har inte haft nån huvudvärk sen jag fick blod i fredags så den huvudvärken måste till stor del ha berott på att jag hade blodbrist.

Löste även ut ett till rör Cyklokapron 1 g i Västerhaninge. Det är ju bara 16 brustabletter i ett rör. Jag får ta max 4 / dygn men har tagit mest 2 ibland 3. 

fredag 20 november 2015

Fått blod

Vi åkte hemifrån idag just före kl 8 till Radiumhemmet på Karolinska i Solna. Jag skulle vara där till kl 9. Så först skulle jag ta ett blodprov för att se att mitt blod matchar det blod jag skulle få. Så efter labben fick vi vänta ca en timme. 

Sen skulle vi upp till våning 3 till P13 så där fick jag 3 påsar blod för mitt hemoglobin var bara 72 och dom brukar ge blod när det är under 100. Så en påse tog ca en timme förutom den sista som dom ställde in på lite långsammare hastighet så den tog ca 1½ timme. Jag fick även saltlösning. Fick veta att jag har blodgrupp AB+ . Vi var klara på Radiumhemmet kl 15 så efter det åkte vi hem så vi var hemma kl 16. Så nu känner jag mig piggare. 

Har även fått ändrat tid på datortomografin som dom ville ha tidigare så nu är den nästa vecka på Karolinska i Solna. 

Jag har inte ätit nåt annat än en smörgås i morse så det är tur att vi har mat att värma. Fick lite juice på Radiumhemmet.

torsdag 19 november 2015

Radiumhemmet

 Vi var på Radiumhemmet igår så resultatet var ju inte det bästa . . . det är livmoderhalscancer som har spridit sig upp mot livmodern och  kanske även urinblåsan. 

 Jag pratade först med läkaren och  sen var vi till labben och tog blodproven och efter det fick vi träffa en kontaktsköterska. Läkaren skrev även ut Cyklokapron 1 g som är brustabletter som ska minska blödningen. Så nu är blödningen bättre.


Kanske tur att man får vård på Radiumhemmet på Karolinska i Solna som är ett av dom bästa sjukhusen.  Läkaren sjukskrev mig även i 3 månader så får hoppas att jag får sjuklön då. 

Efter att vi var klar på Radiumhemmet i Solna så åkte vi till Mall of Scandinavia som öppnade kl 20 på torsdag 12 november som är Norra Europas största köpcentrum som ligger bredvid Friends Arena i Arenastaden i Solna. Jättefint där. Ända negativa var att vi hade problem med att hitta bilen och var på fel parkeringsdäck och letade. Vi stod på P2 och var och letade bilen på P-2 och P-1 så jag satte mig till sist ner och väntade med en påse mat vi hade handlat på Hemköp och min sambo fick till sist hjälp av en snäll parkeringsvakt att hitta bilen. 





Dom ringde från Radiumhemmet idag så vi ska dit i morron . . . mitt Hemoglobin var lågt så dom skulle ta nåt prov och sen skulle jag få en påse blod senare på våning 3. Så det kan ju även va orsaken till min huvudvärk. Fick tipset av läkaren igår att ta en Alvedon Forte och en ipren 400 mg när jag har huvudvärk. Att det är bäst att bota den direkt istället för att bara ta en ipren och sen vänta en timme och ta Alvedon.

onsdag 18 november 2015

Huvudvärk

Jag steg upp kl 8 och hade huvudvärk. Tog in en ipren 400 mg och så åt jag en clementin.  Huvudvärken släppte inte så  efter kl 9 gjorde jag en Finrexin åt mig. 

Jag åt Rågkusar till frukost idag och det smakar som finskt rågbröd. 



tisdag 17 november 2015

Huvudvärk

Vaknade med huvudvärk just efter kl 6. Tog in en Treo och så tog det nästan en timme innan huvudvärken var borta. Åt även en Satsumas och drack lite vatten och kollade lite på Nyhetsmorgon på TV4. 

Har haft huvudvärk nu varje morron sen magnetkameran. Är mycket oro i kroppen just nu så det är kanske det som gör att jag har huvudvärk men så här tidigt har den inte kommit tidigare. Sover även dåligt och får gå på WC många gånger. Men kissar även varje gång. Fast jag inte tycker jag dricker så mycket.

I morron ska jag på nybesök till Radiumhemmet vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna  så det känns jättejobbigt. Dom ska även ta en massa laboratorieprover som jag inte alls gillar och jag är ju även svårstucken.

Prover som ska tas . . .  fattar inte ens hälften av vad alla prover är.

Material / Materiel                                  Analyser
P /                                                              ALAT
Li-hep gel ljusgrön                                    Albumin
                                                                   ALP (Alk fosfatas)
                                                                   ASAT
                                                                   Bilirubin
                                                                   Calcium
                                                                   Kalium
                                                                   Kreatinin
                                                                   LD
                                                                   Magnesium
                                                                   Natrium


P /                                                              APT-tid
Citratrör ljusblå                                         PK(NR)


B/                                                               Hemoglobin
EDTA-rör, lila                                           Leucocyter
                                                                  Trombocyter


Dom tog ju även några prover när jag var på Gynakuten  på Södersjukhuset måndag 2 november. Vet inte riktigt vilka prover dom tog då men dom fyllde tre rör med blod då. SÅ dom proverna visade bra förutom Hemoglobin som var lite lågt men det är ju inte heller konstigt med tanke på blödningarna men dom tyckte det var bra att jag äter Järntillskott. 

Jag kommer ju att få blodbrist om jag ska lämna så många prov på grund av mina blödningar. Jag äter ju även Magnesium tabletter som jag köpte på ICA Maxi.

Jag har ju även ont i svanken som strålar ner mot låren. Vet ju inte då om det har med blödningarna att göra eller om det har med att jag sitter mycket vid datorn. Har känt av ryggen nu i över två månader så jag börjar nästan fundera på att beställa tid på sjukgymnastik. Har även en Thermo dyna men den är mer för nack och skuldra som jag brukar värma på 3 minuter i micron och så har vi en spikmatta. 

Livet känns jättejobbigt nu och man skulle bara vilja vakna upp från denna hemska mardröm.