I tisdags var det veckobesöket så då var en sjuksköterska hit från ASIH ca kl. 12:15 med min veckomedicin ApoDos-påsar.
I onsdag kom sjukgymnasten från ASIH hit ca kl. 13:45. Kan inte vippa på vänstra foten uppåt så jag har vad dom kallar droppfot. Så det har med nån nerv att göra. Så dom ska följa upp det. Så får hoppas foten blir bra.
I går kom en sjuksköterska hit från ASIH ca kl 09:00 och tog blodprov.
Kommer bland annat att sätta ut bilder på mina Mumin o Pippi & Emil prylar men kommer även att skriva om annat :-)
lördag 7 april 2018
lördag 31 mars 2018
ASIH och datortomografi
I måndags kom dietisten från ASIH hit ca kl. 10:30 så jag beställde efter mer av näringsdryckerna som är yoghurtstyle och så kom sjukgymnasten från ASIH hit ca kl. 12:30.
I tisdags var det veckobesöket så då kom min omvårdnadssjuksköterska från ASIH hit ca kl 11 så då fick jag min veckomedicin i ApoDos-påsar och så tog hon blodprov.
I onsdags kom sjukgymnasten hit ca kl. 9 med en elektrisk Tens maskin som jag ska få låna som kan vara för mitt ben. Så den ska jag använda 4-6 ggr/dag och en halvtimme i gången. Så jag sätter två självhäftande TENS elektroder på benet o så lägger man på apparet o trycker på den tills man känner ett pirr i benet o efter en stund när det inte känns mera så ökar man.
I tisdags var det veckobesöket så då kom min omvårdnadssjuksköterska från ASIH hit ca kl 11 så då fick jag min veckomedicin i ApoDos-påsar och så tog hon blodprov.
I onsdags kom sjukgymnasten hit ca kl. 9 med en elektrisk Tens maskin som jag ska få låna som kan vara för mitt ben. Så den ska jag använda 4-6 ggr/dag och en halvtimme i gången. Så jag sätter två självhäftande TENS elektroder på benet o så lägger man på apparet o trycker på den tills man känner ett pirr i benet o efter en stund när det inte känns mera så ökar man.
Kuratorn från ASIH kom hit ca 11:30 o hjälpte mig bl.a. att ringa Försäkringskassan som jag har problem med. Har ännu inte fått nån sjuklön därifrån o dom hittar bara mer kryphål att bråka om.
I torsdags var det dags att åka till Karolinska i Solna på Datortomografi. Så vi hade beställt sjuktaxi till kl. 07:50 och jag hade tid i Solna kl. 09:20 för att börja dricka vatten. Det var så lugnt i trafiken så det gick fort till Solna. Vi var inne i väntrummet ca 2 h före jag hade tid för röntgen. Jag klarade inte av att dricka upp allt vatten för det är inte så gott o så började jag må lite illa av det.
Jag var klar med röntgen ca kl. 10:40 så då beställde vi efter en sjuktaxi och åkte hem. Den kom ovanligt fort den här gången.
torsdag 22 mars 2018
ASIH och Cytostatika
I måndags kl 09:00 kom en Läkare hit från ASIH Stockholm Södra
i Älvsjö för att jag skulle skriva på papper för en forskning om D-vitamin som
jag ska vara med i. Läkarna vet inte om jag fått Placebo eller D-vitamin förrän
efter att forskningen är klar. D-vitaminvärdet måste var under 50 för att man
ska få vara med i forskningen.
Vi hade beställt Taxi till kl 12:30 för att jag hade en
läkartid på Radiumhemmet kl 13:30 inför behandlingen som var igår. Jag fick
även ta en BAS-test på Labben för blodtransfussionen. Efter det så beställde vi
efter en sjuktaxi och åkte hem.
I tisdags kom en sjuksköterska hit från ASIH ca 08:45 på
veckobesök så då fick jag min medicin i ApoDos-påsar. Hon tog även blodproven
som ska tas för forskningen. Jag fick även tre påsar blod för att mitt Hb bara
var 85. Hon var kvar här tills blodtransfusionen var klart ca 11:45.
Igår var det igen dags för behandling så vi hade beställt
sjuktaxi till kl 06:30. Vi hade tid kl 08:00 på P13. Det var inte så mycket
köer igår så vi var på Radiumhemmet redan kl 07:15. Så då tog jag mina
mediciner som skulle tas en timme före behandlingen som man ska ta Dag 1 =
behandlingsdagen. Så då var det 40 tabletter Betapred 0,5 mg upplösta i liten
vatten, 1 kapsel Emend 125 mg och så tog jag 2 tabletter Ondansetron 8 mg.
Jag tog även min morgonmedicin som är i ApoDos-påsen. Dom
öppnade kassan kl. 07:30 så då anmälde jag mig där o sen åkte vi upp till P13.
Så vi satt i väntrummet o väntade tills dom ropade upp mig.
Den här gången så fick jag ett tvåpersoners rum.
Så när jag hade hängt av mig jackan och lagt ifrån mig väskan
så tog hon en vikt på mig. Efter det så lade hon en nål i venporten och spruta
in lite mediciner genom venporten för magen och illamående. Efter det så fick
jag koksalt som skulle droppa.
Efter det så var det dags för den ena cytostatikan Paklitaxel
som ska ta tre timmar att droppa. Så sjuksköterskan måsta kvar en stund i
rummet o ha mig under bevakning så att jag inte skulle få nån allergisk
reaktion av det som kunde sitta i själva påsen. Så när det hade gått en stund
fick jag en konstig hosta o så började det komma konstiga genomskinliga prickar
på ögonen så jag blev nervös o så tryckte sjuksköterskan på larmknappen för jag
blev även röd i ansiktet så det kom in en läkare o tre sjuksköterskor till i
rummet så jag fick en kortisonspruta o så fick jag även lite syrgas o dom
kollade mitt blodtryck så jag hade fått en lindrig allergi.
Så dom stoppade cytostatikan i ca 25 minuter och sen startade
dom upp den långsamt igen så dom började med en fjärdedels hastighet i 30
minuter o sen ökade hon till halva hastigheten efter 30 minuter och sen full hastighet. Så hon satt med i början tills
den värsta faran skulle vara över. Som tur var gick det bra nu så jag kunde få
cellgiftet.
När Paklitaxel var slut så var det igen dags för koksalt i ca
en timme och efter det kom den andra cytostatikan Cisplatin igång. När den var
klar så skulle det avslutas med en koksalt som även hade vissa ämnen tillsatta
som kroppen behöver som bland annat magnesium och kalcium
Jag fick även ta en vikt då jag kom dit och mäta hur mycket
jag kissar och sen en vikt när jag var klar för att se om jag gått upp i vikt
av allt dropp o cellgift. Så jag vägde ju typ 3,5 kilo mer så då fick jag med
en vätskedrivande tablett som jag skulle ta då vi kom hem.
Jag var väl klar på P13 runt klockan halv sex så då beställde
vi en sjuktaxi och åkte hem.
Idag då jag klev upp så tog jag medicinerna för Dag 2 som är 1
kapsel Emend 80 mg, 1 tablett Ondansetron 8 mg och 8 tabletter Betapred 0,5 mg
som jag löste i lite vatten.
Idag ringde läkaren som var hit från ASIH i Älvsjö och sade
att mina blodprover var jättebra och att D-vitamin var på 47. Så det kommer hit
en sjuksköterska med medicinen senare idag.
lördag 17 mars 2018
ASIH
I tisdags var arbetsterapeuten hit och kollade om det är nåt jag behöver för att underlätta. Det som jag funderat att köpa men som inte hon hade är typ nån yogamatta eller liggunderlägg så jag inte känner av skarven och sjunker lite ner i den när jag vill ligga lite i soffan.
I onsdags var det veckobesöket så då fick jag min medicin i ApoDospåsar för en vecka framåt.
I torsdag var kuratorn hit och igår kom en sjuksköterska hit från ASIH och tog blodprover inför behandlingen som är nästa vecka på onsdag. Så få se då om jag behöver blod eller inte.
Känns jättejobbigt att håret har börjat lossna och att jag inte nästan har nåt hår kvar 😭
Dom säger att man brukar börja tappa håret efter 14 dagar mitt började efter 10 dagar så det började lossna på lördag kväll förra veckan 😭 så nu ser jag inte normal ut när jag kollar mig spegeln och kan inte gå ut som jag ser ut. Måste i så fall ha mössa på eller så peruken men den har jag ännu inte använt.
I onsdags var det veckobesöket så då fick jag min medicin i ApoDospåsar för en vecka framåt.
I torsdag var kuratorn hit och igår kom en sjuksköterska hit från ASIH och tog blodprover inför behandlingen som är nästa vecka på onsdag. Så få se då om jag behöver blod eller inte.
Känns jättejobbigt att håret har börjat lossna och att jag inte nästan har nåt hår kvar 😭
Dom säger att man brukar börja tappa håret efter 14 dagar mitt började efter 10 dagar så det började lossna på lördag kväll förra veckan 😭 så nu ser jag inte normal ut när jag kollar mig spegeln och kan inte gå ut som jag ser ut. Måste i så fall ha mössa på eller så peruken men den har jag ännu inte använt.
torsdag 8 mars 2018
Veckobesöket
Igår var min omvårdnadssjuksköterska från ASIH hit på veckobesök. Så nu har jag för första gången fått medicinerna som ska tas dagligen som ApoDos-påsar så det är smidigt. Då behöver man inte fundera på samma sätt med värkmediciner och sånt. Mediciner som tas vid behov har dom på sidan om.
Hon tog även blodprov på mig för att kolla mitt Hb.
Hon tog även blodprov på mig för att kolla mitt Hb.
lördag 3 mars 2018
ASIH och peruken
Igår var läkaren från ASIH hit och gick lite genom mina mediciner. Så ca kl 10 idag kom en sjuksköterska från ASIH hit med mera mediciner som behövde kompletteras.
Förra veckans lördag var vi och provade peruker till Benitas Perukmakeri och Hårstudio på Vasastan. Så då hittade jag en som modellen var rätt på men färgen fel och så en med rätt färg men fel modell. Så hon beställde efter så att jag skulle få den kombinationen med modell och färg som jag vill ha.
En blond peruk. Jag har ju varit blond ända tills jag fyllde 30 år och efter det började mitt hår bli mörkare med åren. Så igår ringde hon och sade att peruken har kommit. Så vi har varit och hämtat peruken idag.
Själva peruken betalar landstinget men det som behövs för att sköta peruken måsta jag betala själv och det kostade 650 kr. Peruken skulle ha gått på 5000 kr men den blir debiterad på landstinget av salongen. Man får oxå bara remiss på 5000 kr så skulle det ha gått över hade jag fått stå för det själv. Man kunde även ta ut lösögonbryn / lögonfransar för 950 kr.
torsdag 1 mars 2018
Stentbyte, blodtransfussion och cytostatika
I måndags hade jag beställt sjuktaxi till 06:00 för jag hade
tid för byte av J-stenten på Urologiska avdelningen på Karolinska i Solna. Jag
var lite tidigt ute så jag var där redan ca 06:50 och skulle vara på avdelning
A25b till 07:30. Så jag satte mig ner och vilade en stund när jag kom till
Karolinska efter ca halva sträckan eftersom jag går så dåligt pga vänstra foten
och benet.
Jag var väl uppe på avdelningen just efter kl 7. Så då sa
dom att jag kunde börja åka ner direkt till operation för den som hade tiden
innan var försenad. Så då blev jag visad till rummet jag skulle ha och så fick
jag byta om till operationsskjorta. Så efter det försökte hon lägga in en
infart men lyckades inte så då tog hon bara blodproverna. Hon tog även det
blodprov som har med min behandling att göra eftersom det också skulle tas på
måndag.
Så när hon var klar med allt så ringde hon efter
vaktmästaren som kom och hämtade mig och skjutsade mig med sängen till PreOp. Så
nu hann jag nästan bara dit så fick jag åka in på salen nästan direkt. Jag
valde ju att bli nersövd så jag lade mig bara ner på britsen. Dom lade
infarten inne på operationssalen och så gav dom mig syrgas och mediciner och så
vaknade jag upp just innan dom skulle föra mig till uppvakningen. Så då kände
jag mig lite konstig i halsen och så frös jag.
Så när jag kom till uppvakningen så fick jag värme på så då blev det
skönare när jag inte behövde frysa längre.
Ca 11:30 så kom dom och hämtade mig och förde mig tillbaka till avdelningen. Så
då tog jag på mig mina egna kläder och åt frukost. Läkaren kom även in och
pratade med mig och sade att ingreppet hade gått bra och att det inte var nåt
speciellt. Mitt Hb var bara 88 så dom måsta även invänta svar från min läkare
på Radiumhemmet för att kolla upp så det inte blir nåt strul där pga Hb. Jag
fick även kissa så att sköterskan kollade med ultraljud så att det funkar som
det ska. Just före kl. 14 kom sköterskan
och sade att ASIH ger mig blod på tisdag men att dom tar BAS-testen nu så dom
ser vad jag ska ha för blod så jag inte
har antikroppar mot nåt. Så då var jag klar ca kl 14:15. Så då beställde jag
efter en sjuktaxi och åkte hem. Så taxin hämtade upp mig på Karolinska i Solna
ca 14:40.
Det var köer i trafiken mellan Farsta o Trångsund så där
gick trafiken i snigelfart pga krock men var ändå hemma ca 15:20. I tisdags kom min omvårdnadsansvariga sjuksköterska på ASIH hit på veckobesöket ca kl. 09:20. Så då fick jag min medicin för en vecka framåt av sån medicin som jag ska ta. Hon satte även in en infart och så fick jag två påsar blod.
Hon var här tills blodtransfusionen var klar. Eftersom jag ännu
går dåligt på grund av att foten och att det ännu känns som domningar,
stickningar och spänningar så beslöt jag mig för att testa en medicin som min
läkare på ASIH föreslog tidigare som jag då inte ville testa på grund av vissa
biverkningar man kunde få.
Nu är ju inte benet heller så svullet som det var tidigare
så då tänkte jag att då kan jag testa medicinen nu o se om domningarna och
stickningarna minskar i foten. Tar en stund innan den medicinen ger effekt så jag
måste ta den en tid. Hon var väl helt klar här ca 11:40 och så kom en annan
sjuksköterska från ASIH förbi på kvällen med medicinen.
I går drog behandlingen igång. Så vi hade beställd sjuktaxi till ca 06:30. Så först skulle jag till Acessenheten på Radiumhemmet på Karolinska i Solna. Så då hade jag tid där kl. 07:45 så att en kärlkirurg skulle operera in en venport. Så då fick jag byta om till operationsskjorta.
Jag fick även ta en vikt då jag kom dit och mäta hur mycket
jag kissar och sen en vikt när jag var klar för att se om jag gått upp i vikt av
allt dropp o cellgift. Så jag vägde ju typ 3 kilo mer så då fick jag med en
vätskedrivande tablett som jag skulle ta då vi kom hem.
Jag var väl klar på P13 runt klockan fem så då beställde vi en sjuktaxi och åkte hem.
Idag då jag klev upp så tog jag medicinerna för Dag 2 som är 1
kapsel Emend 80 mg, 1 tablett Ondansetron 8 mg och 8 tabletter Betapred 0,5 mg
som jag löste i lite vatten.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

