måndag 29 maj 2017

Lågt Hb och normalt njurvärde

Var i fredags till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Kreatinin (njurvärde)

Hemoglobin (blodvärde) 

Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (blodplättar)


Jag fick svar på blodproven idag så Hb hade gått ner till 99 men dom sa ännu inget om att jag behöver blod. Mitt kreatininvärde hade som tur är gott ner från 96 till 82 så det är bra. Började bli orolig för det. 

fredag 19 maj 2017

Lite för högt kreatinin och penicillin

Min läkare på Radiumhemmet ringde idag för att mitt Kreatininvärde var lite för högt. Så hon vill att jag ska ta nya blodprov när jag känner mig bättre och om inte odlingen på urinprovet visar nåt så vill hon att jag ska ta ett nytt urinprov. Däremot hade mitt Hb gått upp lite så nu var det 114. 

Tycker det är jobbigt att känna sig mer eller mindre kissnödig hela tiden och att det trycker på magen när jag just kissat klart så vi ringde idag igen till Handens närakut så jag fick en läkartid. Tar ca tre dar att få svar på en urinodling. Så jag fick en tid till närakuten eftersom jag tycker det är så jobbigt att känna mig som jag gör. Så dom tog ett urinprov idag igen så det visade på att det finns lite vita blodkroppar i urinen och så sade jag åt läkaren att mitt min läkare på Radiumhemmet ringde o sade att mitt kreatininvärde var lite för högt. Så då skrev han ut en penicillin som heter Selexid 200 mg. SÅ jag skulle ta en direkt jag hämtade ut medicinen o sen en senare ikväll. 

Så jag ska ta tre om dan tills det är slut. Är 15 tabletter i en ask så hoppas bara det försvinner o jag kan börja känna mig som jag gjorde innan det här började.


torsdag 18 maj 2017

Blodprov och Handens närsjukhus

Var idag till Brandbergens vårdcentral och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Kreatinin (njurvärde)

Hemoglobin (blodvärde) 

Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (blodplättar)


Var senare till Handens närsjukhus för att jag kissat mer än vanligt på sista tiden för att kolla att jag inte har en urinvägsinfektion. Jag fick tid till läkaren på Närakuten på Handens närsjukhus kl 14:30. SÅ jag fick lämna ett urinprov men på det hade dom sett lite vita blodkroppar i urinen så dom har tagit en odling av urinprovet så jag får svar på det sen. 

Tog buss 841 från sjukhusentrén vid Handens närsjukhus och klev av vid Pias och gick och åt kebab med bröd och drack vatten till. 



fredag 5 maj 2017

Lågt Hb


Var till Brandbergens vårdcentral i tisdags och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

Jag fick svar idag så Hb var 110, leukocyter 4,5 och trombocyter 370 men det är ju tarmen som spökar. Så mitt blodvärde har bara lite minde än halv tank med tanke för mitt normala värde brukar ligga runt 130.

torsdag 20 april 2017

Hb har gått ner

Var till Brandbergens vårdcentral i tisdags och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)



Jag skrev på 1177 vårdguiden och frågade vad mitt Hb var så jag fick svar idag så Hb var 115, leukocyter 4,3 och trombocyter 378 men det är ju tarmen som spökar. Så mitt blodvärde har bara halv tank med tanke för mitt normala värde brukar ligga runt 130.

Får även tillbaka taxipengarna från SL när jag hamnade att ta taxi till Huddinge 10 april när inte bussen kom. 


måndag 10 april 2017

Sigmoideoskopi

Använde Klyx för rengöra tarmen som är en rektallösning på 120 ml.

Åkte härifrån med buss 834 som gick ca kl 12:12 till Söderbymalmsskolan och skulle där byta till buss 865 till Huddinge sjukhus. Den skulle avgå kl 12:38 men den kom aldrig så efter 10 min ringde jag upp min sambo som själv var på väg med en buss till Dalarö så han ropade upp trafikverket som sade att bussen satt fast på Nynäsvägen att det var stopp i trafiken på grund av en olycka. Så han sa jag kan ta taxi till Huddinge så ska vi försöka få tillbaka pengarna på resegarantin.

Så då var det bara att ringa taxi 15 000. Så taxin kom kanske efter ca 5 min men kändes som att det tog lite längre tid när jag kände mig stressad och var rädd att missa tiden. Så taxin kom väl ca 13:02 och var framme Vid Karolinska Huddinge ca 13:33.

Så då var det bara att gå direkt till centralkassan. Tur att jag har varit dit tidigare så jag visste vart jag skulle.

Hade tid för Sigmoideoskopi kl. 13:45. Så idag var med laserbehandling nr 5 så dom var inne och "brände" på strålskadorna. Läkaren som brände tyckte att det såg bättre ut än förra gången. Var samma läkare och samma teknik som förra gången. Så han tyckte att jag skulle ta Colifoam nu två gånger om dan så han skrev ut mera sånt. Behandlingen tog ca 30 minuter. Ska dit ingen om ett par månader.
SÅ när jag var klar så gick jag till Flemingsbergs centrum som är mittemot Karolinska Huddinge.

Så jag gick först till Flempans Kebab o Grill och så köpte jag en kebab med bröd och fanta till. Dom hade även studierabatt om man visade upp Studentkortet så då blev det lite billigare men där finns ju även bl.a. Karolinska institutet o Södertörns högskola så kanske därför dom har studierabatt på 10 %.


När jag hade ätit så gick jag in på Nya Pulsen och handlade lite. Sen gick jag till bussen. Åkte buss 865 till Handen. SÅ jag klev av på Vallavägen och min sambo hämtade upp mig för han var på väg hem från Jordbro. Annars hade jag bytt buss vid Handen terminalen.





tisdag 4 april 2017

Blodprov

Var till Brandbergens vårdcentral igår och tog blodprov. 

Blodprover som togs:
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)


Jag skrev på 1177 vårdguiden och frågade vad mitt Hb var så jag fick svar idag så det var bara 123. SÅ hoppas att det hålls nu och inte dalar neråt igen.