fredag 18 november 2016

Kallelse återbesök

Inatt kom brevet med kallelsen för återbesök hos läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna som är vecka 2.

Måste även ta blodprover, så prover som ska tas är 
Kreatinin (njurvärde) 
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

Är ju täta kontroller dom första åren som cancerfri så får bara hoppas att jag fortsätter vara cancerfri så att det inte kommer tillbaka.

Väntar ännu på kallelsen till Huddinge på sigmoideoskopi som man kan säga är en typ av koloskopi men med kortare endoskop.

måndag 14 november 2016

Remiss på blodprov

Min läkare på Radiumhemmet på Karolinska i Solna ringde mig i fredags och undrade varför mitt Hb har gått ner så jag sade att det är på grund av tarmen.

Så hon ville att jag skulle ta blodprov igen vecka 48. Så är Hb lågt då så måste jag få blodtransfusion. Jag sade åt henne att jag börjat dricka Blutsaft så det tyckte hon var bra.

Remissen kom i natt så prover som ska tas är Hemoglobin, Leukocyter och Trombocyter.

Hon hade även skickat in min remiss till Huddinge för behandling av tarmen. Dom ska göra Sigmoideoskopi så man kan säga att det är Koloskopi med kortare slang så då behöver bara nedersta delen av tarmen vara ren.

onsdag 9 november 2016

Koloskopi

Jag har idag varit på Koloskopi till Karolinska i Huddinge. Min sambo skjussade mig för han skulle till Akuten på samma i Huddinge. Så jag var med honom en stund på akuten men sen innan han skulle träffa en läkare så gick jag iväg till Centralkassan och sen till Endoskopienheten.

Dom gick även idag bara till början av tjocktarmen men dom gick in med nån typ av laser och "brände" en del strålskador (röda fläckar) men det är så mycket så dom måste bränna stegvis. Men nästa gång ska jag göra nåt som jag tror heter Sigmoideoskopi. Det är nåt liknande som koloskopi men eftersom dom bara ska till början av tjocktarmen kan dom lika bra göra det. Den kräver inte heller att tarmen ska va lika ren så då behöver man inte dricka typ Movprep före. DÅ man gör det är det bara nedre delen av tarmen som behöver vara tömd. Hon skulle skriva till min läkare på Radiumhemmet på Karolinska i Solna så att hon skickar en ny remiss. Dom lade även en infart idag så då tyckte jag det var lika bra att ta lugnande när dom ville lägga den ifall att.

När jag var klar där så hade jag fått sms av min sambo att han hade blivit förd till en avdelning så då gick jag dit efter att jag var klar på Endoskopienheten. Köpte även lite att äta på Pressbyrån. Åkte från sjukhuset runt kl 19 och då när jag väntat på bussen en stund och den aldrig kom så började jag kolla på SL så då stod det att bussarna var inställd så då var det bara att traska ner till Flemingsbergs station och ta pendeltåget till Älvsjö och där byta pendeltåg till Handen. Bussarna till Brandbergen gick så det var skönt. Kände mig helt slut när jag hade plumsat i snön från Klockarleden och hem.

Köpte även Blutsaft idag så nu hoppas jag att mitt hb går upp.

tisdag 8 november 2016

Lågt Hb

Jag ringde idag till Radiumhemmet på Karolinska i Solna och pratade med en mottagningssjuksköterska för att kolla hur mina blodvärden var när dom inte har hört av sig. Hb var bara nere i 103 men det är säkert pga tarmen så hoppas bara dom kan fixa till den i morron när jag ska på Koloskopi till Huddinge. Hb var bara 103 men ännu inte så lågt så att jag behöver blod. Dom andra värdena var normala

onsdag 2 november 2016

Remiss på blodprover

Jag ringde min kontaktsjuksköterska i går på Radiumhemmet på Karolinska i Solna för att jag i måndast när jag gick hem från Brandbergens centrum blev så andfådd som jag inte brukar bli. Är även rädd för att mitt Hb kan ha gått ner på grund av min "blödande" tarm. Så hon skulle prata med min läkare och skicka remiss på blodprover. Jag sover även dåligt på nätterna så vet inte då om det har med klimakteriet att göra. För sömnlöshet är ju en symtom som även hör till klimakteriet.

Så remissen kom i natt så idag ska jag gå till Brandbergens vårdcentral och ta blodproverna så nu är jag rädd för att det ska visa nåt allvarligt.

Prover som ska tas är:

P/                                            Järn
Li.hep gel ljusgrön                 Albumin  (Äggvitehalten i blodet - proteinet i blodet)
                                               Calcium (Kalkomsättning)
                                               Kalium (Saltbalans)
                                               Kreatinin (Njurfunktionsprov)
                                               Magnesium
                                               Natrium (Saltbalans)

B/                                           Hemoglobin
EDTA-rör, lila                       Leukocyter (antal "vita blodkroppar")
                                               Trombocyter (antal "blodplättar")



Står även på remissen att proven ska centrifugeras inom 4 timmar efter provtagning.
P-Järn/P-transferrinmättad bör tas före kl. 10.
                                              

Så nu känner jag mig nervös för att proven ska visa på nåt allvarligt när det var så här många prover som ska tas.

torsdag 20 oktober 2016

Ändrad tid för koloskopi

Igår kom en ny kallelse för Koloskopi och dom ville skjuta upp tiden med nästan två veckor på grund av schematekniska problem så det är jobbigt när inte mina tarmar är bra ännu. Dom är bättre men inte bra.

onsdag 5 oktober 2016

Kallelse för Koloskopi

I natt kom kallelsen för Koloskopi till Karolinska i Huddinge. Den är om ca 3 veckor men den här gången ska jag använda ett laxeringsmedel som heter Movprep. Förra gången hade jag nåt som hette Laxabon.

Så sju dagar innan och fram till att laxeringen med Moviprep startar ska man bara äta en kost som inte innehåller fibrer, skal eller kärnor. Dvs undvika linfrö, müsli, grovt bröd, fiberpasta/ris, majs oliver, tomater, bönor, kiwi, citrusfrukter, vindruvor m.m.
Exempel på lättkost: Fisk, kyckling, yoghurt och fil utan müsli, vitt bröd med ost/skinka, omelett, mannagrynsgröt, köttfärs, ris, potatis eller pasta.

Dagen före undersökningen:
Dagen innan du ska va på mottagningen ska du äta en liten frukost och en lätt lunch, till exempel: Vitt bröd, ägg, kaffe eller te. Fisk eller kött, potatis, pasta eller ris. Undvik grönsaker, bröd med fibrer, frön m.m. Till middag äter du soppa utan bitar, därefter får du inte äta kost tills efter undersökningen. Drick gärna rikligt.

Behandlingen med Movprep inleds kl 06:00 samma dag som undersökningen.

Så den skiljer sig från Laxabon som skulle börja kvällen innan o sen fortsätta tidigt följande morron med den var det 2 liter på kvällen o 2 liter på morronen samma dag som undersökningen. Nu är det 2 liter på morron bara Movprep kan kylas och laxabon skulle va gymmen så får hoppas Movprep smakar bättre.