onsdag 9 november 2016

Koloskopi

Jag har idag varit på Koloskopi till Karolinska i Huddinge. Min sambo skjussade mig för han skulle till Akuten på samma i Huddinge. Så jag var med honom en stund på akuten men sen innan han skulle träffa en läkare så gick jag iväg till Centralkassan och sen till Endoskopienheten.

Dom gick även idag bara till början av tjocktarmen men dom gick in med nån typ av laser och "brände" en del strålskador (röda fläckar) men det är så mycket så dom måste bränna stegvis. Men nästa gång ska jag göra nåt som jag tror heter Sigmoideoskopi. Det är nåt liknande som koloskopi men eftersom dom bara ska till början av tjocktarmen kan dom lika bra göra det. Den kräver inte heller att tarmen ska va lika ren så då behöver man inte dricka typ Movprep före. DÅ man gör det är det bara nedre delen av tarmen som behöver vara tömd. Hon skulle skriva till min läkare på Radiumhemmet på Karolinska i Solna så att hon skickar en ny remiss. Dom lade även en infart idag så då tyckte jag det var lika bra att ta lugnande när dom ville lägga den ifall att.

När jag var klar där så hade jag fått sms av min sambo att han hade blivit förd till en avdelning så då gick jag dit efter att jag var klar på Endoskopienheten. Köpte även lite att äta på Pressbyrån. Åkte från sjukhuset runt kl 19 och då när jag väntat på bussen en stund och den aldrig kom så började jag kolla på SL så då stod det att bussarna var inställd så då var det bara att traska ner till Flemingsbergs station och ta pendeltåget till Älvsjö och där byta pendeltåg till Handen. Bussarna till Brandbergen gick så det var skönt. Kände mig helt slut när jag hade plumsat i snön från Klockarleden och hem.

Köpte även Blutsaft idag så nu hoppas jag att mitt hb går upp.

tisdag 8 november 2016

Lågt Hb

Jag ringde idag till Radiumhemmet på Karolinska i Solna och pratade med en mottagningssjuksköterska för att kolla hur mina blodvärden var när dom inte har hört av sig. Hb var bara nere i 103 men det är säkert pga tarmen så hoppas bara dom kan fixa till den i morron när jag ska på Koloskopi till Huddinge. Hb var bara 103 men ännu inte så lågt så att jag behöver blod. Dom andra värdena var normala

onsdag 2 november 2016

Remiss på blodprover

Jag ringde min kontaktsjuksköterska i går på Radiumhemmet på Karolinska i Solna för att jag i måndast när jag gick hem från Brandbergens centrum blev så andfådd som jag inte brukar bli. Är även rädd för att mitt Hb kan ha gått ner på grund av min "blödande" tarm. Så hon skulle prata med min läkare och skicka remiss på blodprover. Jag sover även dåligt på nätterna så vet inte då om det har med klimakteriet att göra. För sömnlöshet är ju en symtom som även hör till klimakteriet.

Så remissen kom i natt så idag ska jag gå till Brandbergens vårdcentral och ta blodproverna så nu är jag rädd för att det ska visa nåt allvarligt.

Prover som ska tas är:

P/                                            Järn
Li.hep gel ljusgrön                 Albumin  (Äggvitehalten i blodet - proteinet i blodet)
                                               Calcium (Kalkomsättning)
                                               Kalium (Saltbalans)
                                               Kreatinin (Njurfunktionsprov)
                                               Magnesium
                                               Natrium (Saltbalans)

B/                                           Hemoglobin
EDTA-rör, lila                       Leukocyter (antal "vita blodkroppar")
                                               Trombocyter (antal "blodplättar")



Står även på remissen att proven ska centrifugeras inom 4 timmar efter provtagning.
P-Järn/P-transferrinmättad bör tas före kl. 10.
                                              

Så nu känner jag mig nervös för att proven ska visa på nåt allvarligt när det var så här många prover som ska tas.

torsdag 20 oktober 2016

Ändrad tid för koloskopi

Igår kom en ny kallelse för Koloskopi och dom ville skjuta upp tiden med nästan två veckor på grund av schematekniska problem så det är jobbigt när inte mina tarmar är bra ännu. Dom är bättre men inte bra.

onsdag 5 oktober 2016

Kallelse för Koloskopi

I natt kom kallelsen för Koloskopi till Karolinska i Huddinge. Den är om ca 3 veckor men den här gången ska jag använda ett laxeringsmedel som heter Movprep. Förra gången hade jag nåt som hette Laxabon.

Så sju dagar innan och fram till att laxeringen med Moviprep startar ska man bara äta en kost som inte innehåller fibrer, skal eller kärnor. Dvs undvika linfrö, müsli, grovt bröd, fiberpasta/ris, majs oliver, tomater, bönor, kiwi, citrusfrukter, vindruvor m.m.
Exempel på lättkost: Fisk, kyckling, yoghurt och fil utan müsli, vitt bröd med ost/skinka, omelett, mannagrynsgröt, köttfärs, ris, potatis eller pasta.

Dagen före undersökningen:
Dagen innan du ska va på mottagningen ska du äta en liten frukost och en lätt lunch, till exempel: Vitt bröd, ägg, kaffe eller te. Fisk eller kött, potatis, pasta eller ris. Undvik grönsaker, bröd med fibrer, frön m.m. Till middag äter du soppa utan bitar, därefter får du inte äta kost tills efter undersökningen. Drick gärna rikligt.

Behandlingen med Movprep inleds kl 06:00 samma dag som undersökningen.

Så den skiljer sig från Laxabon som skulle börja kvällen innan o sen fortsätta tidigt följande morron med den var det 2 liter på kvällen o 2 liter på morronen samma dag som undersökningen. Nu är det 2 liter på morron bara Movprep kan kylas och laxabon skulle va gymmen så får hoppas Movprep smakar bättre.

fredag 2 september 2016

Läkarbesök

Jag var idag till läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna. Jag är fortfarande cancerfri så det är så skönt. Magnetkameran visade ingen cancer och heller inga tecken på återfall. Den döda vävnaden som dom såg på Magnetkameran 2 maj är borta. Hon undersökte mig så slemhinnan i slidan är oxå bättre men det var en liten sammanväxning högst upp som hon lossnade på och så vill hon att jag börjar med Vagifem men den ingår inte i högskostnadsskyddet men eftersom jag nu har Colifoam för ändtarmen så tyckte hon att jag kunde vänta tills jag var klar med det. 

Hon hör av sig sen när svaret på vävnadsprovet för tarmen kommer. Inflammationen och såret jag har i tarmen är ju i början av tjocktarmen. Så hon ville att jag gör den andra koloskopin som är en lite annorlunda typ på Karolinska så då frågade jag om jag kunde göra den i Huddinge eftersom det är lättare att ta sig dit kommunalt. Så hon skulle lägga den dit. Ska till läkaren igen på återkoll om 3-4 månader. 

Njurvärdet och blodvärdet var också normalt



torsdag 1 september 2016

Blodprov

Var till Brandbergens vårdcentral idag och tog blodprov. 
Ska till läkaren i morron och får svar på magnetkameran så jag känner mig nervös.