onsdag 24 augusti 2016

Kallelse för Koloskopi

Idag fick jag kallelsen för Koloskopi som ska va nästa vecka på Aleris Specialistvård Handen.

Så undersökningen är om en vecka så 1 vecka före undersökningen får man inte äta:
Fullkorn och frön t.ex linfrö, havregryn, müsli och fullkornsbröd och nötter
Svårsmällt mat, t.ex. svamp, sparris, lök, majs och paprika
Frukter, bär och grönsaker med skal och kärnor, t.ex. tomater, vindruvor, lingon, hallon, kiwi och passionsfrukt. 
Järntabletter, Omega 3

Dan före undersökningen får man bara äta frukost. Därefter får jag inte äta flytande eller fast föda före undersökningen men däremot får jag dricka klara drycker. 

Eftersom min tid är kl 13 så skall jag dricka 2 liter Laxabon mellan kl. 18-20 dagen före undersökningen plus klara drycker (vatten, buljong, juice utan fruktkött, saft, läsk, sportdryck, kaffe och te utan mjölk. Man kan även dricka resorb.  

Eftersom jag har tid först kl 13 så ska jag dricka 2 liter Laxabon 4-6 timmar före den bokade tiden. Så det betyder att jag får börja dricka sörjan redan kl 7 för att hinna eftersom jag har svårt att dricka mängder. Man får dricka klara drycker. 

Det står även att man ska smörja in stjärten med Inotyol eller barnolja då det lätt kan kan bli sveda efter laxeringen. 

Står att undersökningen kan ta 30-60 minuter att tiden varierar eftersom tarmen är olika från person till person. 

Efter undersökningen om man fått smärtstillande eller lugnande som jag lite funderar på att ta så måste man vila en stund och koncentrationskrävande arbete är inte heller tillåtet resten av dan. 

Magen kan kännas spänd och uppblåst (magknip), Det beror på den luft läkaren blåst in vid undersökningen. Obehagen försvinner vartefter luften kommer ut på naturlig väg, snabbast om du rör på dig, Så kanske jag kan promenera hem då från Handens närsjukhus. Skulle bli en promenad på ca 2 km. Man kan äta och dricka som vanligt efteråt. 

Man får preliminärt undersökningsresultat innan man går hem. 


måndag 22 augusti 2016

Vårdcentralen

Jag fick med kort varsel i fredags en Kallelse för läkarbesök till Brandbergens vårdcentral måndag 22 augusti kl 08:00. Läkaren fatta inte riktigt varför jag hade fått kallelsen när dom redan hade undersökt mig på Närakuten och när han kollade i min journal så var det remiss på koloskopi som jag ska ha.

Han sade även att det stod att man kunde testa kortison men när jag frågade om han kunde skriva ut det så sade han att det är läkaren på Radiumhemmet som ska göra det. Så det kändes lite som ett onödigt läkarbesök. SÅ han skulle sätta in remissen på koloskopi, Jag frågade även om mitt Hb kunde va lågt på grund av att tarmen blöder så han gav remiss på blodprov. Så dom tog bland annat Hb och skulle kolla vita och röda blodkroppar. När jag frågade hur många prov som skulle analyseras så sade hon 8 men dom var alla i samma rör som tur är. Hon fick sticka mig i fingret på grund av att jag är så svårstucken.

onsdag 17 augusti 2016

Mera MR

Dom ringde idag från Centrala röntgen på Karolinska i Solna och sade att jag måste ta kompletterande bilder att läkaren som satt in om röntgen inte är så erfaren och  hade gömt att sätta in vissa sektioner. Så typiskt att man måste åka dit igen. Är ju heller ingen höjdare att ligga i magnetkamera.

Dom skulle sätta in om sjuktaxi eftersom det är dom som har gjort fel och som tur är så behöver det inte va nån infart. Det skulle ta ca 0,5 h istället för att det annars tar en timme. Nåja man vill ju ha med alla bilder förstås så att dom inte missa nåt.

Väntar på en remiss på en undersökning där dom går in via rumpan där dom kollar tarmen så får hoppas den snart kommer så jag får det undanstökat.

onsdag 10 augusti 2016

Magnetkamera

Idag har jag varit på Magnetkamera till Karolinska i Solna. Jag hade beställt sjuktaxi till kl 13:30 och hade tid i Solna kl 14:50. Jag blev inropad redan kl 14:15 och fick då ett omklädningsrum med skåp där jag fick byta om till en sjukhusrock. 

Var lite jobbigt att ligga i tunneln som bullrade och hade sig fast jag fick lurar att lyssna på musik. Fick först en spruta i låret som skulle lugna tarmarna. Efter det försökte hon lägga en infart men lyckades inte så hon körde in mig i tunneln och tog flera bilder som inte behöver kontrastmedel. Efter det så körde hon ut mig och fick hjälp av en annan sköterska att lägga infarten eftersom jag är svårstucken. Blev väl stucken 4 gånger innan dom lyckades. Så då sprutade hon in kontrastmedel och körde in mig i tunneln igen och tog några bilder till. Jag var klar ca 15:50 så då åt jag en smörgås som jag hade tagit med eftersom man ska äta nåt efteråt pga sprutan i låret som jag fick . 

När jag hade ätit upp den så beställde jag efter en sjuktaxi och åkte hem. Det här var tredje magnetkameran som jag gjorde. Andra efter att jag var klar med behandligen så hoppas nu bara att skiten inte har kommit tillbaka. Är över 3 veckor kvar tills jag ska till läkaren. 

måndag 8 augusti 2016

Handens närakut

Idag åkte jag till Handens närakut. Har haft lite blod i avföringen och lite på pappret när jag har gjort tvåan. Det började förra veckans tisdag men var mer varannan dag i början men tyckte det blev värre sen så jag orkade inte längre sitta och fundera på om det är hemorrojder eller nåt annat. Så vi åkte till närakuten. Läkaren kollade och sade att det troligen är strålningsskador. Så hon skulle skriva till min läkare på Radiumhemmet och berätta vad hon såg. Hon sa att man kan jämföra det lite med som när man är förkyld. 

måndag 18 juli 2016

Kallelse återbesök

Inatt kom brevet med kallelsen för Magnetkamera undersökningen på Karolinska i Solna som ska va vecka 32 och så fick jag även en kallelse för återbesök hos läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna som är vecka 35.

Måste även ta blodprover, så prover som ska tas är 
Kreatinin (njurvärde) 
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

Är ju täta kontroller dom första åren som cancerfri så får bara hoppas att jag fortsätter vara cancerfri så att det inte kommer tillbaka.



fredag 1 juli 2016

Läkarbesök

Var till läkaren idag till Radiumhemmet på Karolinska i Solna. Så nu är cancern borta :-) Vävnadsprovet visade inte på några cancerceller i kroppen så det är bra. Men jag har död vävnad men den kommer med tiden att försvinna. Hon undersökte även mig och mina slemhinnor är fortfarande röda efter strålningen men det är bättre än förra gången då hon undersökte mig.

Ska göra en magnetkamera igen nån gång under vecka 32 och så ska jag till läkaren igen i början av September. Är tätare kontroller så här i början.
                       
#fuckcancer
Fuck cancer