onsdag 17 augusti 2016

Mera MR

Dom ringde idag från Centrala röntgen på Karolinska i Solna och sade att jag måste ta kompletterande bilder att läkaren som satt in om röntgen inte är så erfaren och  hade gömt att sätta in vissa sektioner. Så typiskt att man måste åka dit igen. Är ju heller ingen höjdare att ligga i magnetkamera.

Dom skulle sätta in om sjuktaxi eftersom det är dom som har gjort fel och som tur är så behöver det inte va nån infart. Det skulle ta ca 0,5 h istället för att det annars tar en timme. Nåja man vill ju ha med alla bilder förstås så att dom inte missa nåt.

Väntar på en remiss på en undersökning där dom går in via rumpan där dom kollar tarmen så får hoppas den snart kommer så jag får det undanstökat.

onsdag 10 augusti 2016

Magnetkamera

Idag har jag varit på Magnetkamera till Karolinska i Solna. Jag hade beställt sjuktaxi till kl 13:30 och hade tid i Solna kl 14:50. Jag blev inropad redan kl 14:15 och fick då ett omklädningsrum med skåp där jag fick byta om till en sjukhusrock. 

Var lite jobbigt att ligga i tunneln som bullrade och hade sig fast jag fick lurar att lyssna på musik. Fick först en spruta i låret som skulle lugna tarmarna. Efter det försökte hon lägga en infart men lyckades inte så hon körde in mig i tunneln och tog flera bilder som inte behöver kontrastmedel. Efter det så körde hon ut mig och fick hjälp av en annan sköterska att lägga infarten eftersom jag är svårstucken. Blev väl stucken 4 gånger innan dom lyckades. Så då sprutade hon in kontrastmedel och körde in mig i tunneln igen och tog några bilder till. Jag var klar ca 15:50 så då åt jag en smörgås som jag hade tagit med eftersom man ska äta nåt efteråt pga sprutan i låret som jag fick . 

När jag hade ätit upp den så beställde jag efter en sjuktaxi och åkte hem. Det här var tredje magnetkameran som jag gjorde. Andra efter att jag var klar med behandligen så hoppas nu bara att skiten inte har kommit tillbaka. Är över 3 veckor kvar tills jag ska till läkaren. 

måndag 8 augusti 2016

Handens närakut

Idag åkte jag till Handens närakut. Har haft lite blod i avföringen och lite på pappret när jag har gjort tvåan. Det började förra veckans tisdag men var mer varannan dag i början men tyckte det blev värre sen så jag orkade inte längre sitta och fundera på om det är hemorrojder eller nåt annat. Så vi åkte till närakuten. Läkaren kollade och sade att det troligen är strålningsskador. Så hon skulle skriva till min läkare på Radiumhemmet och berätta vad hon såg. Hon sa att man kan jämföra det lite med som när man är förkyld. 

måndag 18 juli 2016

Kallelse återbesök

Inatt kom brevet med kallelsen för Magnetkamera undersökningen på Karolinska i Solna som ska va vecka 32 och så fick jag även en kallelse för återbesök hos läkaren på Radiumhemmet på Karolinska i Solna som är vecka 35.

Måste även ta blodprover, så prover som ska tas är 
Kreatinin (njurvärde) 
Hemoglobin (blodvärde)
Leukocyter (vita blodkroppar)
Trombocyter (Blodplättar)

Är ju täta kontroller dom första åren som cancerfri så får bara hoppas att jag fortsätter vara cancerfri så att det inte kommer tillbaka.



fredag 1 juli 2016

Läkarbesök

Var till läkaren idag till Radiumhemmet på Karolinska i Solna. Så nu är cancern borta :-) Vävnadsprovet visade inte på några cancerceller i kroppen så det är bra. Men jag har död vävnad men den kommer med tiden att försvinna. Hon undersökte även mig och mina slemhinnor är fortfarande röda efter strålningen men det är bättre än förra gången då hon undersökte mig.

Ska göra en magnetkamera igen nån gång under vecka 32 och så ska jag till läkaren igen i början av September. Är tätare kontroller så här i början.
                       
#fuckcancer
Fuck cancer

tisdag 7 juni 2016

Undersökning i narkos

Igår kväll beställde jag en sjuktaxi till kl 18:00 och åkte till Radiumhemmet på Karolinska i Solna för jag skulle läggas in på P14 på kvällen innan undersökningen så jag var framme redan ca kl 18:30 och gick då direkt till avdelningen och fick ett rum. 

När jag hade varit där en stund så kom en anestesiskötare och hade med sig nån typ av ultraljud så att han lättare skulle se venerna. 

Så han höll på ganska länge och kollade men lyckades först på tredje försöket så den här gången verkade jag vara extremt svårstucken. Ibland går det lätt och ibland är det svårt. Sen när han var klar med infarten och blodproven så fick jag ett rostat bröd med ost och skinka på och så drack jag ett glas mjölk till. 

Jag begärde efter en insomningstablett och öronproppar så att jag skulle kunna sova bättre. 

Blev väckt ganska tidigt i morse ca kl 05:45 så att jag skulle hinna duscha före. Sen satte dom in droppet eftersom jag inte fick äta nåt efter kl 00 och inte dricka nåt två timmar före. Mina blodprover var bra. 

Sen rullade dom ner mig ca kl 08:15 till Brachyterapienheten för en undersökning i narkos. Jag fick lägga mig i undersökningsstolen och så väckte dom mig ca kl 09:20 så då låg jag redan i sjukhussängen där nere så då hade jag sovit i ca 20 minuter. 

Sen kom dom och hämtade mig och körde upp mig till avdelningen så då fick jag ligga under bevakning i en timme och sen fick jag kliva upp men hade fortfarande droppet kvar men tog på mig mina egna kläder och en undersköterska hjälpte mig pga droppet. Sen fick jag ett rostat bröd med ost och skinka på och så tog jag ett glas mjölk att dricka. Hoppade över lunchen på sjukhuset för jag kände inte för sjukhusmat och så var det heller inte nåt som föll in i smaken. 


Sen senare fick jag lite fika så jag tog en mjuk pepparkaka och så drack jag te till. 

När jag hade varit på avdelningen en stund så fick jag prata med avdelningsläkaren och sen senare frågade jag ena sjuksköterskan om dom hade sett nåt så hon gick och kollade i min journal och sade att dom har tagit ett vävnadsprov och så kunde dom se död vävnad när dom undersökte mig men dom kunde inte se nått med blotta ögat som var cancerrelaterat så får hoppas det inte är nåt på vävnadsprovet. 

Får svar på det sen när jag ska till läkaren. 

När jag var klar på Radiumhemmet så beställde jag efter en sjuktaxi så taxin kom just före kl 16 så då åkte jag hem. När jag hade packat upp så tog jag en promenad till Brandbergen Centrum och köpte kebab med bröd. Kände inte för att göra mat idag. 


fredag 3 juni 2016

Vecka 22

I måndast beställde jag tid till Vårdcentralen i Brandbergen för jag hade fått en del utslag på baken, grenen och låret men bara på vänstra sidan. Jag märkte av utslagen torsdagen den 26 maj och så köpte jag hydrokortisonsalva 28 maj. SÅ jag fick tid till Distrikssköterskan kl 10 i måndast. Hon kunde inte säga vad det var så hon hade en läkare att kolla på det och han sa att jag ska fortsätta använda hydrokortisonsalvan och komma tillbaka på fredan så kan han kolla på det igen. 



Köpte även en Hydrokortison Kräm som jag ska använda när salvan är slut. Krämen är inte lika fet. 




Igår var jag på narkosbedömning till Karolinska i Solna eftersom jag ska göra en undersökning i narkos nästa vecka, så jag åkte sjuktaxi dit. 

Idag hade jag tid till läkaren på Vårdcentralen i Brandbergen kl 08:50 så han sa att utslagen såg bättre ut än i måndast men att dom har bältros karaktär men att det inte är bältros med tanke på att det bara är på vänstra sidan så har det samma karaktär som bältros. Jag skulle fortsätta med Hydrokortisonsalvan en vecka till morgon och kväll och sen skulle jag börja trappa ner på den. Jag skulle komma tillbaka om två veckor igen så kan han kolla på det om det inte är borta. När jag var klar på vårdcentralen så gick jag på ICA Kvantum och handlade lite och sen gick jag hem. 

Jag hade beställt sjuktaxi till Radiumhemmet på Karolinska i Solna till kl 12:10 eftersom jag måste skriva in mig på P14 eftersom måndan är en röd dag. Så jag fick prata med både sjuksköterska och läkare och så skulle dom ta blodprov på mig men jag är så svårstucken så dom kunde inte ta det så nu måste jag komma in på kvällen innan undersökningen i narkos. Annars hade jag tänkt åka till kl 6 på morronen när dom ska göra undersökningen i narkos eftersom jag ändå skulle ha varit hemma. Dom ska ju ta ett vävnadsprov om det går på det så kallade okända fyndet som dom såg på Magnetkameran men med tur kan det redan va borta men det ser dom väl bara på en Magnetkamera i så fall.

När jag var klar på P14 så fick jag permission och fick åka hem över helgen. Så jag beställde en sjuktaxi men den strulade så jag vänta minst en timme innan den kom och så fick jag ringa dit igen o fråga var taxin var och blev då kopplad till resegarantin men till sist kom en taxi så jag kom mig hem. Var även kö i trafiken när jag skulle hem.