onsdag 18 november 2015

Huvudvärk

Jag steg upp kl 8 och hade huvudvärk. Tog in en ipren 400 mg och så åt jag en clementin.  Huvudvärken släppte inte så  efter kl 9 gjorde jag en Finrexin åt mig. 

Jag åt Rågkusar till frukost idag och det smakar som finskt rågbröd. 



tisdag 17 november 2015

Huvudvärk

Vaknade med huvudvärk just efter kl 6. Tog in en Treo och så tog det nästan en timme innan huvudvärken var borta. Åt även en Satsumas och drack lite vatten och kollade lite på Nyhetsmorgon på TV4. 

Har haft huvudvärk nu varje morron sen magnetkameran. Är mycket oro i kroppen just nu så det är kanske det som gör att jag har huvudvärk men så här tidigt har den inte kommit tidigare. Sover även dåligt och får gå på WC många gånger. Men kissar även varje gång. Fast jag inte tycker jag dricker så mycket.

I morron ska jag på nybesök till Radiumhemmet vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna  så det känns jättejobbigt. Dom ska även ta en massa laboratorieprover som jag inte alls gillar och jag är ju även svårstucken.

Prover som ska tas . . .  fattar inte ens hälften av vad alla prover är.

Material / Materiel                                  Analyser
P /                                                              ALAT
Li-hep gel ljusgrön                                    Albumin
                                                                   ALP (Alk fosfatas)
                                                                   ASAT
                                                                   Bilirubin
                                                                   Calcium
                                                                   Kalium
                                                                   Kreatinin
                                                                   LD
                                                                   Magnesium
                                                                   Natrium


P /                                                              APT-tid
Citratrör ljusblå                                         PK(NR)


B/                                                               Hemoglobin
EDTA-rör, lila                                           Leucocyter
                                                                  Trombocyter


Dom tog ju även några prover när jag var på Gynakuten  på Södersjukhuset måndag 2 november. Vet inte riktigt vilka prover dom tog då men dom fyllde tre rör med blod då. SÅ dom proverna visade bra förutom Hemoglobin som var lite lågt men det är ju inte heller konstigt med tanke på blödningarna men dom tyckte det var bra att jag äter Järntillskott. 

Jag kommer ju att få blodbrist om jag ska lämna så många prov på grund av mina blödningar. Jag äter ju även Magnesium tabletter som jag köpte på ICA Maxi.

Jag har ju även ont i svanken som strålar ner mot låren. Vet ju inte då om det har med blödningarna att göra eller om det har med att jag sitter mycket vid datorn. Har känt av ryggen nu i över två månader så jag börjar nästan fundera på att beställa tid på sjukgymnastik. Har även en Thermo dyna men den är mer för nack och skuldra som jag brukar värma på 3 minuter i micron och så har vi en spikmatta. 

Livet känns jättejobbigt nu och man skulle bara vilja vakna upp från denna hemska mardröm.


fredag 13 november 2015

Magnetkameran

Idag har jag varit på Magnetröngten till Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.... så nu är jag rädd för resultatet. 

Vi åkte hemifrån ca 11:45 och det tog ganska fort att åka till Solna. Jag hade tid i Solna kl 13:30 så vi var ute i god tid. 

Blev inropad ca 13:35 och  fick då ett omklädningsrum med skåp som gick att låsa. Jag fick inte ha på mig nåt annat än trosor och sockor av mina egna kläder så jag fick en sjukhusrock som jag skulle ha på mig...... Var lite jobbigt att ligga inne i tunneln och det bullrade och hade sig fast jag fick lurar med musik i. Fick först en spruta i låret som skulle lugna tarmarna och dom försökte också lägga i kontrastmedel men jag är så svårstucken så dom körde vissa bilder utan kontrastmedel och så körde dom ut mig ur tunneln kanske efter ca 30 min och så satte dom i kontrastmedlet och körde in mig i tunneln igen. Vi var klara i Solna kl 15. 

Efter det åkte vi till Vegabaren och åt köttbullar med mos. Dom hade sagt åt mig i Solna att det är bra om jag äter efteråt. Efter att vi hade ätit så åkte vi till Willys Port 73 i Haninge och handlade lite. SÅ vi var hemma just efter kl 17.

tisdag 10 november 2015

Mera kallelser

Idag fick jag en kallelse på datortomografi till SöS Södersjukhuset att dom ska ta datortomografi av lungor och buk med kontrast onsdag 9 December... bra att dom sätter nåt till SöS som är mycket närmare

Livet är bra jobbigt just nu

måndag 9 november 2015

Känner mig nere

Blödningarna har blivit värre..... känner att jag inte orkar mera.

Livet är ett Helvete just nu.  Har fått en massa tider för undersökningar som ska ske vecka 46-49 och som är en led i utredningen...... Befarar bara det värsta o ser mörkt på allting. 

Nästa veckas onsdag har dom bokat in ett nybesök på Radiumhemmet där jag ska få träffa läkare  och dom ska även ta en massa laboratorieprover. Jag är så rädd så jag bara skakar.  Efter nybesöket ska jag träffa en kontaktsköterska för kompletterande information. Känns att det inte vådar gott. 

Vecka 48 på tisdan är det narkosbedömning.

Vecka 49 ska jag läggas in på vårdavdelning på Radiumhemmet för  den planerade gynekologiska undersökningen i narkos som ska ske dagen därpå på morgon/förmiddag och efter undersökningen blir det information och behandlingsplan av den läkare som har undersökt mig.

Känns som att jag inte kommer att klara det här. 


torsdag 5 november 2015

Mår dåligt

Jag har haft blödningar till o från i snart två månader så jag var till Aleris i måndast o dom skickade mig vidare till Gynakuten på Södersjukhuset. Dom sade att jag har en tumör men dom vet inte om den är elakartad eller godartad så nu är jag jättenervös o befarar det värsta.

Ska till Karolinska i Solna på magnetröntgen fredag den 13 november så nu är  jag  rädd för att dom ska hitta det värsta.

Mumin Vänskap Serien

Den nya Mumin Vänskap serien av Arabia använder sig av motiv från den kända boken "Vem ska trösta Knyttet?". Arabias konstnär Tove Slotte har designat dom med originala illustrationer av Tove Jansson. 


Serien består av 


Kanna 1 liter 

 



Serveringsskål 23 cm 

Burk 1,2 liter